عضو شورای اسلامی شهر شیراز از تلاش و پیگیری برای تعیین تکلیف سد تنگ سرخ خبر داد.
کد خبر: ۷۴۵۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴ 16 May 2019

تابناک فارس به نقل از روابط عمومی و اموربین الملل شورای اسلامی شهر شیراز،«نوذر امامی» گفت: پروژه سد تنگ سرخ یکی از پروژه‌های سرنوشت ساز کلان شهر شیراز است که از سال ۷۵ تا کنون پروژه در دست اقدام است و قریب۲۳سال است این بحث در بین مردم مطرح می‌شود.
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: عده‌ای اعتقاد دارند که این سد برای شهر و مردم شیراز بسیار مفید است و می‌تواند یک تحول و تولد جدیدی برای شیراز باشد
وی افزود: انها معتقدند با اجرای این سد، احیای ۲۷ کیلومتر مسیر رودخانه خشک یا خرم رود که از سرچشمه‌های سد شروع و تا به دریاچه مهارلو می‌رسد محقق می‌شود و می‌تواند باغ‌های قصردشت را احیا، خیابان‌های شیراز را پر از اب و رودخانه‌ی خشک را محلی برای تفریح و گردشگری و جذب گردشگر کند ضمن اینکه از خسارات سیل ناشی از این مسیر که با چگالی زیاد است، جلوگیری خواهد شد.

امامی با اشاره به منتقدان اجرای این پروژه افزود: عده‌ای معتقدند به دلیل وجود سازند گچساران و سازند مارنی در ان مکان وفرار اب در این سد اگر سد احداث شود تبعات منفی زیادی دارد و برای شهرداری عدم اجرای سد می‌تواند بهتر باشد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: سازمان محیط زیست نیز در ارتباط با اجرای سد معتقد است که این سد حقابه دریاچه مهارلو را از بین می‌برد در حالیکه حوزه آبریز این سد که ۱۷۰کیلو متر مربع خواهد بود ۳ درصد حجم آبریز دریاچه مهارلو بوده که بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر وسعت دارد، حجم مخزن سد تنگ سرخ ۱۶/۲ میلیون متر مکعب است و حجم دریاچه بیش از ۵۱۰ میلیون متر مکعب است.
وی افزود: برخی طرفداران محیط زیست نیز معتقدند این سد مشکلاتی را برای شهروندان فراهم می‌کند و سبب سو استفاده‌ی برخی زمین داران بالادست یا پایین دست سد می‌شود.

وی از بررسی مکرر این پروژه در کمیسیون شهرسازی خبر داد و افزود: به دلیل اهمیتی که اجرای سد در سرنوشت مردم و شهر شیراز دارد، در نظر داریم با پیگیریهای متعدد تکلیف اجرای سد مشخص شودکه ایا سد اجرا می‌شود یا خیر؟ به همین منظور از همه مسئولان ذیربط در سومین جلسه دعوت شد تا تکلیف اجرا یا عدم اجرای سد را مشخص کنند.

 

امامی گفت: این طرح با مشارکت سازمان اب منطقه ای فارس و شهرداری شیراز وارد فاز اجرایی شدو در برخی از قسمت‌های حوضچه سد، نیز کارهایی انجام و سطح حوضچه دستکاری شد که این مکان می‌تواند محل خطر درمواقع وقوع سیل باشد.

 

وی افزود: با توجه به اینکه حقابه‌ی دریاچه‌ی مهارلو از سد تنگ سرخ تامین میشود، طبق برآورد دقیقی که انجام شده است کمتر از ۳درصد از آب دریاچه مهارلو را حوزه ی اب ریز سد تنگ سرخ تامین میکند؛ درحالی که حوزه ی ابریز دریاچه مهارلو بیش از ۳هزار کیلومتر است.
وی ادامه داد: در گذشته حجم این سد بالای ۶۰ میلیون متر مکعب بود ولی در حال حاضر این میزان به ۱۶/۲ تقلیل یافته و این حجم کم سبب شده این طرح به طرح ابخیزداری تبدیل شود.

عضوشورای اسلامی شهر شیراز گفت: حوضچه و سطح ابریز سد تنگ سرخ بیشترین حجم حوزه ی ابریزی است که سبب خسارت سیل در سطح شیراز می شود که اگر مهار شود باتوجه به گل و لای، چگالی و غلظتی که دارد می تواند در کمتر کردن خسارت سیل موثر باشد.

امامی گفت: حوضچه سد تنگ سرخ ۱۶/۲میلیون متر مکعب است درحالی که حوضچه دریاچه مهارلو بیش از ۵۱۰ میلیون مترمکعب است بنابراین کمتر از ۳درصد اب دریاچه را میتواند تامین کند.

وی ادامه داد: کارشناسان، اساتید دانشگاه، مشاوران، استانداری و شورای قبل شهر ،کارشناسان و مشاوران کمیسیون
در این جلسه به بررسی کارشناسی موضوع پرداختند و درنهایت با توجه به اینکه دکتر کلانتری معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست کشور، قبلا اجرای سد را با موافقت، بلامانع اعلام کردند درحال حاضر منتظر هستیم از طریق استاندار فعلی شیراز این موضوع پیگیری و دستور بلامانع بودن اجرای سد صادر شود تا با رعایت اصول فنی و محیط زیستی و تمام سازو کارهای ضروری ، سد اجرایی شود.

امامی خاطر نشان کرد: در جلسه اتی، با درنظر گرفتن اظهار نظر شورای عالی محیط زیست و رییس سازمان محیط زیست کشور اگر بنا به اجرای سد باشد باید هرچه سریعتر این عملیات صورت گیرد تا شهروندان بتوانند از مزایای این سد بهره ببرند درغیر اینصورت سد نباید اجراشود و این موضوع باید به اطلا ع مردم برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار