شهرستان سپیدان با شعار 'سپیدی 98 سپیدان با خواندن کتاب' برای نامزدی پایتخت کتاب ایران آماده می شود.
کد خبر: ۷۴۴۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱ 14 May 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا: معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس سه‌ شنبه 24اردیبهشت در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان سپیدان با اشاره به ضرورت حضور پرشور همه شهرستان‌های فارس در برنامه پایتختی کتاب ایران، عنوان کرد: موضوع پایتختی کتاب ایران طی پنج سال گذشته از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد به ‌صورت جدی دنبال می‌شود و اداره کل ارشاد فارس نیز در این زمینه گا‌م‌های مهمی برداشته است.
مهدی امیدبخش به برنامه‌های پایتخت‌های پیشی کتاب همچون اهواز، نیشابور، بوشهر، کاشان و یزد اشاره کرد و گفت: شهرستان سپیدان نیز با الهام‌گیری از برنامه‌های پیشین و با توجه به ظرفیت‌های موجود، می‌تواند گام‌هایی مؤثر برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران در سال ٩٩ بردارد.
فرماندار سپیدان نیز گفت: این شهرستان از منظر تاریخی و فرهنگی مهد علما، اندیشمندان و بزرگان بسیاری بوده است که در برهه های مختلف زمان محبوبیت، شهرت و مقبولیت بسیار داشته‌اند.
جمال جوادی جهرمی اظهار داشت: فعالان فرهنگی باید در مسیر حفظ ارزش ها و نیز جایگاه ویژه بزرگان سپیدان اهتمام جدی داشته باشند.
رئیس انجمن کتابخانه های عمومی سپیدان نیز انتخاب این شهرستان را به‌عنوان پایتخت کتاب ایران در سال 13٩٩ مستلزم همفکری و تعامل تمام اداره‌ها و نهادهای شهرستانی، مردم، هنرمندان، هنردوستان و اهالی هنر و اندیشه دانست و افزود:امیدواریم با عزم و اراده اعضای انجمن و چهره های فرهنگی شهرستان و همچنین با حفظ حرمت ،هویت ،شخصیت،قداست و جایگاه والای اجتماعی و ارزشی مردم شهرستان بتوانیم با سازوکارهای مناسب این ایده را عملیاتی و اجرایی کنیم.
 روستای برشنه از توابع بخش مرکزی سپیدان در سال 1397 موفق شد در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب به مرحله نیمه نهایی راه یابد و در جمع 20 روستای برتر کشور قرار گیرد.
سپیدان به مرکزیت اردکان در حدود 90 کیلومتری شمال غربی شیراز است.
طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران از سال 1393 آغاز شد و تا کنون چهار دوره متوالی آن برگزار شده است.
این جشنواره برگرفته از طرح انتخاب پایتخت کتاب جهان است که از سال 2001 میلادی از سوی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد (یونسکو) آغاز شده است.
لقب پایتخت کتاب ایران به شهری اعطا می‌شود که برای تقویت جایگاه کتاب و کتابخوانی تلاش‌هایی درخور توجه داشته است.
استان فارس از نخستین دوره رقابت های کسب عنوان پایتختی کتاب ایران در سال 1393 بازماند اما شیراز در دومین دوره این جشنواره در سال 1394 توانست در میان 5 شهر نخست قرار گیرد و در سال 95 به رتبه سوم دست یافت.
در دوره چهارم این رویداد شهر صدرا موفق به کسب عنوان شهر خلاق کتاب خوان شد و شهر کاشان به عنوان پایتخت کتاب ایران برگزیده شد.
همچنین دو روستای جایدشت از توابع شهرستان فیروزآباد و روستای کریشکی از توابع شهرستان لارستان توانستند به جمع ١٠ روستای برگزیده نهایی جشنواره روستاها و شهرهای دوستدار کتاب راه یابند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار