دادستان عمومي و انقلاب مرکز استان فارس خواستار فراهم شدن زمينه‌اي براي جذب پزشكان قانوني و نيروي انساني بيشتر در مجموعه پزشكي قانوني استان به جهت تسريع در اعلام نظرهاي قضايي شد .
کد خبر: ۷۳۷۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳ 24 April 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا:علي صالحي چهارشنبه ٤ ارديبهشت در سي وهفتمين همايش پزشكي قانوني سراسر كشور بيان كرد: پزشكي قانوني نقشي مسلم، محرز و مشخص در امور جنايي و قضايي دارد .

وي به حمايت رئيس شوراي قضايي فارس از پزشكي قانوني استان و مداخله آنها در پيچيدگي برخي دعاوي كه صرفا با امور قضايي امكان حل و فصل پرونده‌ها وجود ندارد اشاره و خاطرنشان كرد: نقش كارشناسي و فني پزشكي قانوني در امور جنايي حائز اهميت است .

دادستان استان فارس ادامه داد: گاهي مرتكبين جرائم خشن با امكاناتي كه در اختيار دارند، كمتر ردي از خود به جاي مي‌گذارند كه به راحتي نمي‌توان به آثار آن پي برد .

صالحي با تصريح بر اينكه رد پاي پزشكي قانوني در اكثر پرونده‌هاي قضايي مشخص است، گفت: پزشكي قانوني در بيش از ٦٠ درصد از پرونده‌ها نقش دارد .

وي اضافه كرد: نقش پزشكي قانوني در حقوق مدني، خانواده، جزايي، امور حقوقي و ...بر دستگاه قضايي پوشيده نيست و بيش از ديگر ساختارهاي قضايي در پرونده‌ها نقش دارد .

دادستان عمومي و انقلاب فارس با بيان اينكه پزشكان قانوني در كشور همگام با دولت و نظام در پرونده‌هاي مهم مانند سانچي نقش مسلم خود را نشان داده‌اند، گفت: يكي از موارد در فرآيند آيين دادرسي و كيفري موضوع حضور پزشكي قانوني در صحنه جرم است كه امروزه با توجه به اينكه آثاري از جرم در صحنه باقي مي‌ماند پزشكي قانوني بلافاصله نسبت به كشف جرم و تعيين علت فوت، جراحت، چرايي و نحوه فوت و ... اقدام مي‌كند .

صالحي اعلام نظر در سلامت رواني متهم و تعيين مجازات‌ها با براساس شخصيت متهمان را از ديگر مواردي عنوان كرد كه پس از بررسي‌هاي پزشكي قانوني راي قاضي محرز مي‌شود .

وي همچنين پيشنهاد كرد كه برگزاري جشنواره نظريات پزشكي قانوني، ارائه آموزش‌هاي لازم و به روز در پزشكي قانوني، توسعه بانك اطلاعات هويت ژنتيكي درحوزه پيشگيري و شناسايي كشف جرم در دستور كار پزشكي قانوني كشور قرار گيرد .

دادستان عمومي و انقلاب فارس به اطاله دادرسي‌ها و نارضايتي‌هاي مردمي در اين باره هم اشاره و گفت: بايد زمينه‌اي فراهم شود كه با تامين نيروي انساني مورد نياز در اظهار نظر پزشكي قانوني تسريع شود .

صالحي همچنين سازمان پزشكي قانوني را به رعايت اخلاق پزشكي و حفظ اسرار پرونده‌ها، تكريم ارباب رجوع و حفظ استقلال توصيه كرد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار