برداشت سالیانه ١٢ تن بهارنارنج در استان فارس نشان‌دهنده پیوند این استان با بهار نارنج است که عطرش هوای اردیبهشت‌های شیراز را سر زبان‌ها انداخته است.
کد خبر: ۷۳۷۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹ 23 April 2019

تابناک فارس به نقل از تسنیم: اردیبهشت‌های استان فارس با بهار نارنج همنشینی ناگسستنی دارد. برداشت سالیانه ١٢ تن بهارنارنج در استان فارس نشان‌دهنده این پیوند است که عطرش هوای اردیبهشت‌های شیراز را سر زبان‌ها انداخته است.

استان فارس پس از مازندران دومین تولیدکننده نارنج کشور است. مجیدرضا پاکاری، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس در گفت‌وگو با تسنیم گفت: هزار و 350 هکتار از ٤ هزار هکتار نارنج کشور در استان فارس وجود دارد.

کوچه و خیابان‌ها، پارک‌ها و فضای سبز شیراز و بسیاری دیگر از شهرهای فارس با نارنج و عطر بهارش در هم تنیده است. به گفته پاکاری 720 هکتار از نارنج‌های فارس در باغات مرکبات شیراز، کازرون، جهرم، داراب و فیروزآباد قرار دارد و 630 هکتار از نارنج‌های فارس زینت بخش پارک‌ها، فضای سبز شهری، حاشیه خیابان‌ها، باغات تفریحی و غیره است.

 

حتی فرهنگ مردم شیراز و فارس نیز با سبزی نارنج و عطر شکوفه‌هایش عجین شده است. شیرازی‌ها برگ‌های سبز نارنج را در آب می‌ریزند و بدرقه مسافرانشان می‌کنند، در ظرف حاوی هدایای اطرافیان بهار نارنج می‌گذارند و عطر بهار نارنج چاشنی چای، فالوده و شربت‌هایشان است.

هر نارنج در فصل بهار میزان بسیار زیادی گل می‌دهد که بخش کوچکی از آن برای تولید میوه کافیست. پاکاری توضیح داد: تحقیقات نشان داده است که یک تا پنج درصد از شکوفه‌ها برای تولید نارنج کافی است و بقیه بهار نارنج‌ها جمع آوری، خشک و فرآوری می‌شود.

 

بخشی از بهار نارنج‌های فارس راهی کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید عرقیات می‌شوند تا پس از پایان گلستان نارنج‌ها، جویندگان عطر خوش بهارنارنج عرق آن را چاشنی نوشیدنی‌های گرم و خنکشان سازند. مدیر باغبانی سازمان جهاد سازندگی فارس می‌گوید: از هر 120 کیلو بهار نارنج 500کیلو عرق بهارنارنج به دست می‌آید.

 

بهار نارنج‌های جمع‌آوری شده استان فارس در سه کارگاه صنعتی و 35 کارگاه سنتی خشک و بسته‌بندی می‌شود تا برای مصرف داخلی و صادرات مهیا شود. پاکاری از صادرات 40 درصدی بهار نارنج فارس به خارج از کشور نیز خبر داد.

هرچند گل سایر مرکبات نیز اثرات گل نارنج را دارد اما عطر بیشتر و متمایز بهار نارنج آن را زبانزد و پر طرفدار کرده است. کشورهای پیشرفته از بهار نارنج‌های فارس عطرهای با ارزشی تولید می‌کنند.

نارنج در مازندران، گیلان و فارس رشد می‌کند و از نخستین ارقام مرکبات در فارس است. پاکاری از قدمت 500 ساله نارنج در استان فارس خبر می‌دهد. درختان کهن باغی قدیمی در فیروزآباد و برخی باغ‌های قدیمی شیراز و نارنج‌های قدیمی در داراب، جهرم و کازرون نشانی بر این مدعاست.

 

تاثیر بر سیستم عصبی بدن، تقویت معده، کاهش تپش قلب، تشویش و اضطراب و کاهش سر دردهای عصبی از خواص و آثاری است که طب سنتی و نوین برای اشکال دارویی بهارنارنج مانند روغن، اسانس، دم کرده و عرق بهار نارنج برشمرده‌اند.

گزینش درخت نارنج برای آذین فضای سبز شهری علاوه بر سبزی و نشاط عطری مفرح و نشاط بخش را برای شیراز به ارمغان آورده است و گردشگران بسیاری را در این فصل به بوی بهار نارنج به شیراز می‌کشاند و به عقیده برخی روانشناسان استشمام بهارنارنج سطح شهر یکی از دلایل وجود روحیه شاد و با نشاط شیرازی‌هاست.

به گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس استان فارس با تولید یک میلیون و 500 تن مرکبات از 53 هزار و 150 هکتار مرکبات خود، دومین استان تولیدکننده مرکبات در کشور به شمار می‌رود. شهرستان‌های جهرم و کازرون به ترتیب با 200 و 178 هکتار سطح زیر کشت بیشترین نارنج را در فارس دارند.

اردیبهشت‌های عطرآگین شیراز؛ کوچه و خیابان‌ها‌ با نارنج و عطر بهارش در‌هم تنیده شد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار