بخش اعظمی از اشتغال در استان فارس را می توان در حوزه کشاورزی و صنایع وابسته به آن جست زیرا ظرفیت های مختلف در این بخش، این استان را از سایر استان ها متمایز کرده اما با سیلی که آمد، کشاورزی استان به چه سمتی حرکت خواهد کرد؟ کشاورزی فارس پس از سیل چه خواهد شد
کد خبر: ۷۳۷۳۵۸
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲ 23 April 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:به گفته زمین شناسان افزایش بارندگی رویدادی خوب برای منابع آبی زیر زمینی است زیرا با افزایش میزان روان آب ها شاهد تغذیه سفره های زیرزمینی هستیم اما کشاورزان همیشه باران را خوب نمی داند مخصوصا زمانی که کم کم فصل برداشت در حال آغاز شدن باشد.
باران به همان اندازه که منشا خیر و برکت است می تواند به همان اندازه نیز به بخش کشاورزی ضرر و زیان وارد کند البته مقصود از زیان وارد شده به بخش کشاورزی زیانی است که در کوتاه مدت به کشاورزان وارد می شود و اگر نگاهی کلان به این موضوع وجود داشته باشد قطعا بارش باران سودمند است.
پنجم فروردین 98 بود که میزان بارندگی در استان فارس و بخصوص شهر شیراز به گونه ای بود که سیل در این کلان شهر جاری شد شاید شهر شیراز تولید کننده انبوه محصولات کشاورزی نباشد اما در شهرستان شیراز شاهد هستیم که زمین های کشاورزی و باغ های مختلفی وجود دارد که توان تولید زیادی در این عرصه دارند.
سیل در شیراز و استان فارس خسارت های زیادی به پوشش مراتع، محصول باغ ها و زمین های کشاورزی زد.
خسارت های وارد شده تنها مختص کشاورزان نیست بلکه جامعه هم از این خسران متضرر خواهد شد.

** جبران خسارت های سیل
سازمان جهاد کشاورزی در اطلاعیه ای اعلام کرد: به منظور جبران خسارات سیل مبلغ پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت بانکی به کشاورزانی که سیل به آنها خسارت رسانده، پرداخت خواهد شد.
در این اطلاعیه که نسخه ای از آن در اختیار خبرگزاری ایرنا قرار گرفته است آمده است: بدهی ،معوقات و چک برگشتی مانعی برای پرداخت این خسارات نخواهد بود و استانداری های ذی ربط با معرفی کشاورزان خسارت دیده به وزارت جهاد کشاورزی روند ارائه تسهیلات را رونق خواهند داد.
در این اطلاعیه افزوده شده است: واحدهای زراعی به ازای هر هکتار مبلغ پنج میلیون تومان و هر هکتار از باغ های خسارت دیده نیز پنج میلیون تومان خسارت دریافت خواهند کرد.
درادامه پرداخت خسارت های ناشی از سیل در سایر بخش های کشاورزی نیز در این اطلاعیه آمده است: در حوزه دام داری هرواحد کوچک عشایری و روستایی که خسارت دیده است مبلغ 10 میلیون تومان و هر کلنی زنبور عسل نیز 250 هزار تومان خسارت دریافت خواهند کرد.
این اطلاعیه درباره واحدهایی که کاملا از بین رفته اند گفته شده: پس از بررسی های میدانی و تصویب قرارگاه بازسازی و نوسازی نسبت به نوسازی و مرمت این واحد ها اقدامات لازم انجام می گیرد البته تسهیلاتی که به کشاورزان پرداخت می شود در قالب پوشش واحد های خسارت دیده و با ضمانت است.
حال که میزان و نحوه پرداخت خسارت به واحدهای آسیب دیده مشخص شد باید دید که نبود این واحدها در سال زراعی جاری چه تاثیری بر کشاورزی خواهد داشت و بارندگی های اخیر در استان نیز چه نکات مثبتی به همراه داشته است؟

** بارندگی منجر به افزایش 30 درصدی تولیدات کشاورزی می شود
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت:در سال زراعی پیش رو انتظار این است که با افزایش بارندگی های استان در حوزه تولیدات غلات و کلزا شاهد افزایش تولید 30 درصدی در استان باشیم.
حسین پژمان اضافه کرد: مهمترین مزیتی که باران های سال زراعی جاری به همراه دارد این است که کشت های آبی در استان فارس نزدیک به 20 درصد افزایش تولید خواهند داشت و درکشت های دیم نیز شاهد افزایش محصولات خواهیم بود.
وی بیان کرد : بیش از 140 هزار هکتار از اراضی استان به کشت گندم دیم اختصاص یافته است و 70 هزار هکتار نیز از اراضی استان به کشت جو اختصاص یافت و این دو کشت کاملا به باران وابسته اند و با افزایش میزان بارندگی شاهد افزایش برداشت این محصولات نیز خواهیم بود.
پژمان عنوان کرد: در شرایطی که استان فارس با خشکسالی مقابله می کرد کشاورزان فارس توانسته بودند بالغ بر 900 هزار تن گندم برداشت کنند حال که شرایط آب در استان تغییر کرده انتظار این است که در سال زراعی جدید بیش از یک میلیون و 350 هزار تن گندم در فارس برداشت شود که این مهم یکی از مزیت های بارز افزایش بارندگی در فارس است.
او با بیان اینکه نزدیک به دو برابر حجم سد درودزن آب در حوزه کشاورزی پس از باران صرفه جویی شده است گفت: آب بیش از 80 درصد محصولات زراعی و باغی فارس از طریق چاه تامین می شود از این روپس از بارندگی های اخیر در استان شاهد صرفه جویی یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب آب در استان هستیم.
به عقیده معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس با این میزان صرفه جویی در مصرف آب امکان کشت طی دو مرحله ای در استان فارس ایجاد شده است.
پژمان حفظ گونه های مختلف گیاهی را یکی دیگر از مزیت های بارندگی در فارس عنوان کرد.
وی درباره خسارت هایی که بارندگی به کشاورزی در فارس زده است گفت: بیماری های برگی در سال هایی که میزان بارندگی افزایش می یابد روند صعودی دارد و علاوه بر بیماری های برگی شاهد برخی از بیماری ها در گندم و جو خواهیم بود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: مدیریت مزارع و پایش منابع طبیعی استان باید افزایش یابد تا شاهد از بین رفتن محصول مزارع استان نباشیم و اگر مدیریت نشود خسارت های جبران ناپذیری ایجاد خواهد کرد.

برچسب ها: کشاورزی ، محصولات ، سیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار