وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه در این طرح هیچ مرکز دانشگاهی دولتی کوچک و بزرگ تعطیل نمی‌شود، گفت: تلاش ما این است بهترین مدل مدیریتی برای آنان تعریف کنیم.
کد خبر: ۷۳۶۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰ 22 April 2019

تابناک فارس به نقل از فارس:منصور غلامی در نشست مسوولان،‌ روسای دانشگاه‌ها، اعضای هیات علمی و نخبگان شهرستان جهرم اظهار داشت: در بحث آمایش و ساماندهی، کار جدید نداریم؛ نمی‌گوییم کاری نشده اما کار جدیدی هم نداریم و برنامه‌ریزی‌ها نیز به آمایش، کار و فعالیت میدانی متکی نبوده است.

وی افزود: هر برنامه‌ای در یک بازه زمانی ممکن است توجیحی داشته باشد اما قاعدتا باید در هر بازه زمانی مورد بازنگری، تکمیل و اصلاح قرار بگیرد تا مسیری روشن‌تر تبیین شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به طرح آمایش بیان داشت: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمایش یک طرح کلی برای ساماندهی مراکز آموزش عالی است.

غلامی افزود: ما قریب به 2 هزار و 850 واحد آموزش عالی در کشور داریم که به دلیل کثرت و پراکندگی عموما شامل مراکز کوچکی است که در استاندارد‌‌های تعریف دانشگاه و حتی دانشکده قرار نمی‌گیرند.

وی ادامه داد: طبیعی است که باید برای آنان کاری کرد تا استاندارد و تقویت شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان داشت: با توجه به افت و کاهش جمعیت دانشجویان بسیاری از واحد‌ها خالی مانده و مطالعات نشان می‌دهد که ما به این تعداد دانشگاه نیاز نداریم و دلیل آن نیز این است که برای فارغ‌التحصیلان برنامه اشتغال و به‌کار گیری نداشته و اکنون تعداد این افراد نیز زیاد هستند.

غلامی افزود: هر مجموعه دانشگاهی که شکل گرفته یا توسعه پیدا می‌کند حتما در کنار او یک مطالعه آمایشی باید باشد که ضرورتا توسط ما به عنوان دانشگاه انجام نمی‌شود بلکه در هرجایی متخصصین دانشگاهی انجام می‌دهند که عموما دانشگاهیان هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان داشت: در طرح ساماندهی چند زیر نظام داریم که اولین آن بخش غیر‌دولتی بوده که بر اساس ارزیابی‌ها و نظارت‌هایی که شده کیفی‌سازی می‌شود.

وی گفت: در بخش دانشگاه‌های دولتی نیز چند زیر نظام داریم که یکی از آنان دانشگاه پیام نور است و تعدادی زیادی از آنان دانشجو ندارند و خالی مانده‌اند اما کارمند و اعضای هیات علمی دارند که روی ساماندهی آن‌ها باید کار شود.

غلامی افزود: از پیام‌نور خواستیم که روی کاربری دیگر برای واحدهای خالی فکر بکند؛ مثلا مرکز رشد در این ساختمان‌ها ایجاد کرده تا یک حرکت توسعه فناوری و اشتغال‌زایی ایجاد بشود.

به گفته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جهت حمایت از شعار سال که توسط مقام معظم رهبری به «رونق تولید» نامگذاری شده از دانشگاه‌های علمی-کاربردی جهت محقق کردن این شعار حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.

غلامی بیان داشت: نمی‌توان چشم روی چشم گذاشت و به بعضی از مراکز دانشگاهی اجازه داد تحت‌عنوان دانشگاه دانشجو تربیت کرده و عوارض مضاف بر آمار بیکاران برای آنان باز شود.

وی با اشاره به اینکه طرح آمایش به صورت استانی برنامه‌ریزی و آماده شده است، بیان کرد: این طرح اکنون برای انجام کار کارشناسی و هماهنگی با مراجع قانونی در حال اجرایی شدن مراحل نهایی است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه در این طرح هیچ مرکز دانشگاهی دولتی کوچک و بزرگ تعطیل نمی‌شود، عنوان کرد: تلاش ما این است بهترین مدل مدیریتی برای آنان تعریف کنیم.

غلامی عنوان کرد: یکی از اصول کلی آن است که واحدهای کوچک را به صورت شبکه مدیریتی با حفظ استقلال از همه جهات فیزیکی و ردیف‌های مالی حفظ و ذیل یک مدیریت برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهشی آن را ساماندهی کنیم که بتوانند بگویند ما هم یک دانشگاه بزرگ هستیم. مانند دانشگاه تهران که چند پردیس در نقاط مختلف از کشور دارد که هر کدام به اندازه یک دانشگاه بزرگ است و اگر دانشگاه تهران شاخص بالای رتبه بندی‌های علمی و بین‌المللی دارد به دلیل این است که همه این پردیس‌ها روی هم جمع شده و در نهایت به دانشگاه تهران نام نهاده شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در دنیا نیز پیوستن دانشگاه‌های دیگر به هم به عنوان شبکه علمی رایج است، گفت: دانشگاه لوون بلژیک ۱۶ پردیس در سراسر بلژیک و 54 هزار دانشجو دارد و در لیست رنکینگ جهانی جایگاه بسیار خوبی را به خود اختصاص داده و هیچ کدام از پردیس‌ها نیز راضی نیستند که به یک دانشگاه جداگانه تبدیل شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مطمئنا این طرح زمانی که مراحل اجرایی آن ابلاغ شد دانشگاه جهرم تقویت و جایگاه بهتری پیدا خواهد کرد و هم مراکزی که با دانشگاه جهرم در یک گروه قرار می‌گیرند از فرصت‌ها و جایگاه بهتری بهره‌مند می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار