سیمای شهر شیراز در آستانه نیمه شعبان، حال و هوای متفاوتی یافته و آذین بندی و برپایی ایستگاه های صلواتی در نقاط مختلف این شهر همزمان با دیگر نقاط استان فارس و میهن اسلامی، گویای تدارک ویژه مردم برای جشن سالروز میلاد حضرت مهدی امام زمان (عج) است.
کد خبر: ۷۳۶۴۴۳
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶ 20 April 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:شمار قابل توجهی از شهروندان از روزهای گذشته با آذین بندی و چراغانی کردن کوچه و خیابان، فروشگاه و مغازه، مساجد و تکایا، سر در خانه ها به استقبال جشن نیمه شعبان و سالروز میلاد مهدی موعود (عج) رفته اند.
شهر را شور و نشاطی وصف ناشدنی فرا گرفته و مردم در تکاپوی برپایی آئین ها و جشن های مختلف،تهیه شیرینی و شربت، پخت نذری و فعالیت هایی از این دست هستند.
هر یک از شیفتگان خاندان امامت و ولایت دوست دارد تا اندازه ای که از دستش بر می آید کاری کند تا در این شور و نشاط عمومی سهیم باشد در این میان حضور نوجوانان و جوانان نیز پررنگ است و افراد با هر سن و سالی گوشه ای از کاری را گرفته است تا این جشن بزرگ به بهترین شکل ممکن برگزار شود و این همان ویژگی مردمی است که در جشن های نیمه شعبان پررنگ است.

**جشن آفتاب عالم تاب
معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: میلاد حضرت ولی عصر(عج) و نیمه شعبان یکی از مهمترین برنامه های مناسبت محور و رویداد محور شهرداری شیراز است که برنامه ریزی‌های ویژه‌ای توسط سازمان فرهنگی اجتماعی در این خصوص با عنوان برگزاری جشن آفتاب عالم تاب در نقاط مختلف شیراز انجام شده است.
ابراهیم گشتاسبی راد ادامه داد: در آستانه عید نیمه شعبان بسیاری از مساجد،تکایا و هیات های مذهبی نظیر هیات حضرت رقیه(س) در بلوار مدرس و ... برنامه های متنوع فرهنگی اجرا می کنند.
وی تصریح کرد: سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز سعی کرد در ایام نیمه شعبان امسال بسترسازی لازم برای برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری را انجام دهد تا با مشارکت مردم این طرح ها اجرایی شود.
گشتاسبی راد ضمن تاکید بر نصب پرچم،تزئینات خیابانی و نصب بیلبورد در سطح شهر شیراز در آستانه نیمه شعبان،افزود: برگزاری سه جشن ویژه و بزرگ با نام جشن آفتاب عالم تاب در سطح شهر شیراز به مناسبت نیمه شعبان در دستور کار سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز است.

**برگزاری جشن در نقاط مختلف شیراز
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز ادامه داد: 14 جشن و برنامه فرهنگی و هنری با مشارکت این سازمان شنبه 31 فروردین و یکشنبه یکم اردیبهشت مصادف با نیمه شعبان در شهر شیراز برگزار می شود.
وی افزود: این سازمان در این برنامه ها، مشارکتی بین 30 تا 80 درصد مشارکت داشته است.

** جشن برای سیل زدگان
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: امسال بخاطر وضعیت خاص شهرک سعدی شیراز در پی سیل ششم فروردین 98 برگزاری چهار برنامه فرهنگی و جشن مردمی در این محل در قالب جشن های نیمه شعبان پیش بینی شده است.
وی عنوان کرد: یکی از این جشن ها در محله سعدی شامگاه جمعه 30 فروردین برگزار شد و سه جشن دیگر نیز در روزهای شنبه 31 فروردین و یکشنبه یکم اردیبهشت در این محله برگزار خواهد شد.

** مناسبت ادبی اول اردیبهشت
گشتاسبی راد اظهار داشت: نیمه شعبان امسال مصادف است با روز بزرگداشت سعدی شیراز و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز به مناسبت روز سعدی نیز تعداد زیادی برنامه فرهنگی در سطح شهر شیراز نظیر برگزاری شب شعر،گلستان خوانی در محلات را در دست اجرا دارد.
وی ادامه داد: این سازمان در آستانه نیمه شعبان و روز بزرگداشت سعدی امسال همکاری بسیار گسترده ای با آموزش و پرورش تحت عنوان طرحی به نام گلستان خوانی انجام داده که جمعیت 70 هزار نفری در مقاطع تحصیلی چهارم، پنجم و ششم دبستان را شامل می شود.

**حماسه حضور برای ظهور
مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس پیش از این گفته بود: راهپیمایی نیمه شعبان با عنوان حماسه حضور برای ظهور در شیراز و دیگر نقاط استان فارس برگزار می شود.
حجت الاسلام محمد رضایی افزود: در شیراز، راهپیمایان منتظر ظهور حضرت مهدی (عج)، ساعت 10 صبح یکشنبه اول اردیبهشت از میدان امام حسین(ع) حرکت و با گذر از خیابان کریمخان زند به حرم مطهر احمد بن موسی شاهچراغ(ع) می روند.
وی ادامه داد: مسیر دیگر راهپیمایان در شیراز از چهار راه شهدای ١٥ خرداد شروع و از خیابان لطفعلیخان زند و چهار راه پیروزی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) ختم می شود.
مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس همچنین گفت: مسیر سوم راهپیمایی نیمه شعبان در شیراز از خیابان شاهزاده قاسم، خیابان حضرتی به سمت حرم مطهر و مسیر چهارم، خیابان مصدق، لطفعیخان زند، سه راه احمدی به حرم مطهر خواهد بود.
به گفته وی، برپایی ایستگاه صلواتی با توزیع شیرینی و شربت در طول مسیر و برپایی غرفه‌های فرهنگی شامل کتاب و کودک و نوجوان از برنامه‌های جانبی این مراسم است.

**جشن های نیمه شعبان رویکردی مردمی دارند
مدیرعامل بنیاد و موسسه فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان فارس گفت: جشن های نیمه شعبان به صورت مردمی برگزار می شود و اقشار مختلف در برپایی آن نقش ویژه ای دارند.
حجت الاسلام علیرضا حدائق،در گفت و گو با ایرنا افزود: بنیاد و موسسه فرهنگی مهدی موعود (عج) همه ساله 2 ویژه برنامه برگزار می کند، یکی به مناسبت پانزدهم شعبان سالروز ولادت حضرت قائم (عج) و دیگری به مناسبت نهم ربیع الاول، سالروز آغاز امامت این امام بزرگوار است.
مسئول حوزه علمیه مولی‌الموحدین اظهار داشت: جشن ها و آیین های سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج) به صورت متمرکز و با حضور پُر شور مردم در مساجد و تکایا برگزار می شود اما مراسم نیمه شعبان را همه مردم می توانند در اقصی نقاط استان فارس برگزار کنند.

**تزریق شادی به جامعه
وی ادامه داد: اصراری برای برگزاری آیین های نیمه شعبان به صورت متمرکز وجود ندارد زیرا بر این باوریم، جشن هایی که به این مناسبت فرخنده و به صورت فراگیر در نقاط مختلف این استان برگزار می شود، می تواند نشاط و شادی را به جامعه تزریق کند.
حدائق اضافه کرد: یکی از برنامه هایی که قرار است امسال در نیمه شعبان و به صورت ویژه اجرا شود، برگزاری راهپیمایی با عنوان 'حماسه حضور برای ظهور' است و از مهدی جویان و ارادتمندان حضرت مهدی (عج) در استان فارس دعوت می کنیم در این مراسم حضور داشته باشند.
مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز اضافه کرد: بنیاد و موسسه فرهنگی مهدی موعود (عج) امسال نیز جشن و برنامه ویژه ای برای نیمه شعبان تدارک دیده است که در مهدیه جدید استان فارس برگزار می شود.
حدائق ادامه داد: همچنین این بنیاد آماده است تا اطلاعات لازم و احادیثی را که از اهل بیت (ع) در مورد مهدویت نقل شده در اختیار متولیان برگزار کننده آیین های نیمه شعبان و مراسمی نظیر احیای مهدوی که در مساجد و تکایای این استان برگزار می شود، قرار دهد.
وی بیان کرد: مراسم احیای مهدوی مشتمل بر سه بخش، استغفار، اضطرار و دعاست و سعی شده تا در ابتدا استغفاری دسته جمعی انجام شود، بعد از آن فرازهایی از دعای ندبه با نیت درخواست ظهور حضرت مهدی (عج) از پیشگاه خداوند قرائت و پس از آن برای ظهور این امام جلیل القدر، دعا و نیایش انجام می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار