عضوهیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:با تاکید براینکه بزرگترین اشتباه البشیر اعتماد به سعودی ها بود،خاطرنشان کرد:از آنجا که مشکلات مردم سودان زیاد شده بود؛غربی ها مانند کاری که قبلا در الجزایر انجام داده و کودتا کردند؛"بوتفلیقه" را سرکار آوردند بعد از انتخاباتی که اسلامگراها در آن پیروز شدند؛در سودان نیز برای جلوگیری از اینکه یک نظام مردم‌سالار سرکار بیاید،؛ولی بعد آنان می خواهند فردی را بیاورند که هدایت شده باشد و هم البشیر کنار رفته باشد و حکومت حداقل دوسال دست نظامی ها باشد تا وقتی که بتوانند دست نشانده ای را بگذارند؛دراین دوسال هم روی احزابی که قرار است سرکار بیایند،کار می کنند.
کد خبر: ۷۳۶۱۶۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴ 19 April 2019

تابناک فارس به نقل از خانه ملت:محمدجواد جمالی نوبندگانی ضمن اشاره ضمن اشاره به موضوع استعفای عمرالبشیر و تحولات سودان گفت:عمرالبشیر حدود ۳۰ سال حاکم نظامی سودان بوده و چرخش های بسیار متعددی داشته است.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی ،افزود:با نام اسلام و قوانین اسلامی را شروع کرد و با جمهوری اسلامی روابط حسنه ای را داشت،بطوری‌که آمریکایی ها برخی از کارخانه های داروسازی خارطوم حمله کردند و رژیم‌صهیونیستی هم همین کار را کرد.

وی ادامه داد:دادگاه لاهه عمرالبشیر را به دلیل کشتار در "دارفور" و نسل کشی غرب سودان،محکوم کرد،ولی کم کم با عربستان و آمریکا کنار آمد؛ارتباطش را با جمهوری اسلامی قطع کرد و بعد راضی به جداشدن جنوب سودان که منطقه نفت خیزی است ،شد.

 

اعتماد به سعودی ها بزرگترین اشتباه البشیر

جمالی با بیان اینکه کشور سودان بزرگترین کشور از نظر مساحت در قاره آفریقا است،مطرح کرد:سودان از نظر ژئوپلتیکی کشور مهمی است و سودان را به دو قسمت تقسیم کردند؛عمرالبشیر به عربستان نزدیک شد و پول هایی را از عربستان گرفت و بعد در ائتلاف سعودی ها علیه یمن در جنگ یمن شرکت کرد.

وی با تاکید براینکه بزرگترین اشتباه البشیر اعتماد به سعودی ها بود،خاطرنشان کرد:از آنجا که مشکلات مردم سودان زیاد شده بود؛غربی ها مانند کاری که قبلا در الجزایر انجام داده و کودتا کردند؛"بوتفلیقه" را سرکار آوردند بعد از انتخاباتی که اسلامگراها در آن پیروز شدند؛در سودان نیز برای جلوگیری از اینکه یک نظام مردم‌سالار سرکار بیاید،؛ولی بعد آنان می خواهند فردی را بیاورند که هدایت شده باشد و هم البشیر کنار رفته باشد و حکومت حداقل دوسال دست نظامی ها باشد تا وقتی که بتوانند دست نشانده ای را بگذارند؛دراین دوسال هم روی احزابی که قرار است سرکار بیایند،کار می کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه تحولات در سودان به نظر می‌رسد که کاملا از طرف نیروهای غربی ها هدایت شده است و هیچ چیز تغییر نخواهد کرد،مطرح کرد:باتوجه به اینکه سودان تقسیم شد به جنوبی و شمالی ،نفت این کشور در سودان جنوبی قرار داد؛اما با توجه به جایگاه منطقه ای؛ سودان از نظر جغرافیای سیاسی اهمیت زیادیدارد،در جنوب مصر قرار دارد و الان هم دنبال رو سعودی‌ها است واز نظر ژئوپلیتیکی اهمیت زیادی دارد.

نماینده مردم فسا در مجلس در ادامه مطرح کرد:در یک زمانی هم سودان در گذشته دیکتاتوری داشت به نام "جعفر النمیری" رئیس جمهور اسبق سودان،وقتی وی را مردم کنار زدند؛"صادق المهدی" از حزب "امت" سرکارآمد ولی متاسفانه همین نظامیان آن را برکنار کردند. مدتی هم "حسن الترابی" رهبر اسلامگرایان و اخوان المسلمین سودان بود که او را هم دستگیر و زندان کردند،اما البشیر آمد و از این موضوع سواستفاده کرد و البته30 سال بر سودان حکومت کرد و در جهت منافع غرب حرکت کرد.

مردم سودان از نظر فرهنگی جایگاه بالایی دارند

جمالی ادامه داد:فرهنگ مردم بسیار بالا است و سودان کشوری است که مردم اطلاعات نظامی و مذهبی خوبی دارند و یکی از کشورهایی است که مردم به مطالعه علاقه مندند گرچه همیشه با خشکسالی و مشکلات اقتصادی رو به رو بوده اند؛ از نظر فرهنگی جایگاه بالایی دارند،البته مردم سودان خواهان ارتباط با جمهوری اسلامی هستند.

عضوهیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید براینکه به نظر می‌رسد استعفای عمرالبشیر یک روند هدایت شده از طرف غرب و عربستان است،تصریح کرد:غربی ها برای اینکه آن اتفاق بد نیافتد و نظامی بیاید که بر پایه های انقلابی گری و مشی اسلامی واقعی باشد؛تلاش می کنندفردی دست نشانده را سرکار بیاورند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار