غذا‌های فراسودمند موجب ارتقای سطح سلامت افراد یا کاهش احتمال بـروز بیماری می‌شود.
کد خبر: ۷۳۵۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۸ 17 April 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:غذا‌های فراسودمند علاوه بر تامین انرژی موردنیاز و جذب مواد مغذی، پروتئین هــا، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها در بدن، در گام بعدی موجب ارتقای سطح سلامت افراد یا کاهش احتمال بـروز بیماری می‌شود.

نسرین نسیمی کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه با معرفی بیشتر این گروه از مواد غذایی به عنوان مجموعه متنوعی از محصولات پروبیوتیک، به ویژه فرآورده‌های لبنی مثل شیر، ماست یا پنیر پروبیوتک، مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان، غذا‌های غنی شده با ویتامین‌ها و مواد معدنی و محصولات سبوس دار، توضیح داد: تحقیقات گسترده‌ای در مورد عملگرا بودن میوه و سبزی‌ها با رنگ‌های زرد، نارنجی و سبز انجام شده است که نشان می‌دهد اثرات فراسودمند این دسته از مواد غذایی، به محتوای بالای فیبر و آنتی اکسیدان‌ها بازمی گردد.

وی با اشاره به اینکه این ترکیبات آنتی اکسیدانی می‌توانند رادیکال‌های مضر حاصل از واکنش‌های اکسایشی ایجاد شده در بدن را خنثی کنند و از بروز بیماری‌های قلبی عروقی، آسم، ورم مفاصل بکاهند، مصرف روزانه میوه‌ها و سبزی‌های رنگی همچون هویج، ترب، گوجه فرنگی، اسفناج، پرتقال، نارنگی، زردآلو، انبه، هلو، شلیل، طالبی، هندوانه، توت، کدو حلوایی و نخودفرنگی را توصیه کرد.
به گفته این کارشناس سلامت، محصولات غذایی غنی شده، می‌توانند نقش مهمی در حل کمبود‌های تغذیه‌ای گروه‌های سنی مختلف داشته باشند.

وی از محصولات غنی شده با ویتامین‌ها و املاح معدنی، محصولات قنادی و نوشیدنی‌های میوه‌ای غنی شده با کلسیم یا شیر غنی شده با کلسیم، ویتامین D و اسید فولیک در این زمینه یاد کرد.

نسیمی محصولات سبوس دار را دسته دیگر از مجموعه غذای‌های فراسودمندی معرفی کرد که بهتر است سهم بیشتری در رژیم غذایی داشته باشند.

این کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه ادامه داد: محصولات سبوس دار به دلیل داشتن محتوای بالای فیبر‌های رژیمی، موجب کاهش ابتلا به برخی از انواع سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ می‌شود.

وی اضافه کرد: در بیماران مبتلا به دیابت، استفاده از محصولات سبوس دار مانند نان‌های سبوس دار، برنج قهوه‌ای و یا افزودن سبوس گندم و برنج به غذاها، می‌تواند نقش موثری در کنترل قند خون آن‌ها داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار