شهردار سابق منطقه 3 شیراز، عدم لایروبی به‌موقع کانال انتقال آب دروازه قرآن را دلیل اصلی جاری شدن سیل عنوان کرد.وی همچنین دلیل سیل سعدی را نیز عدم لایروبی کانال انتقال آب دانست.
کد خبر: ۷۳۵۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹ 17 April 2019

منطقه 3 شهرداری شیراز همان منطقه ای است که هم دروازه قرآن و هم شهرک سعدی را تحت پوشش داد.

2 مکانی که در جریان بارندگی های اخیر دچار سیل و خسارات جانی و مالی شدند.سیلی که هیچ توجیهی برای آمدنش نبود الا بی کفایتی مسئولان مربوطه.قصوری که جان 21 هموطن را به ناحق گرفت.

شهردار سابق منطقه 3 شیراز که 3 سال مسئولیت شهرداری این منطقه را بر عهده داشته می گوید بسیار واضح و آشکار است که مهمترین دلیل و چه بسا تنها دلیل این فاجعه عدم لایروبی کانال ها بود.

خداشناس انجام امور در شهرداری را نیازمند نظرات کارشناسی و علمی دانست و افزود: در طول 30 سال گذشته باران‌های شدیدی در سطح شهر شیراز بارید اما حادثه اخیر دروازه قرآن اتفاق نیفتاد لذا بارش و میزان بارندگی چند روز گذشته نمی‌تواند دلیلی قانع‌کننده برای جاری سیل باشد.

وی افزود: یکی از مسائلی که جلوی حوادث را می‌گیرد، آماده‌باش شهرداری‌ها در وضعیت‌های بحرانی همچون سیل است که قبل از آن لایروبی کانال‌ها و مجراهای آب باید به‌دقت و به‌صورت متناوب در طول سال صورت گیرد چراکه در فصولی که بارندگی نیست، خس و خاشاک و نخاله‌ها جلوی کانال و مسیل‌ها جمع می‌شود که نیاز به پاک‌سازی دارد.

خداشناس ادامه داد: حتی زیرگذرها نیز نیاز به بازبینی، نگهداری و پاک‌سازی و چاله پمپ‌های درون آن‌ها نیاز به لایروبی دارد تا در بارندگی‌های شدید دچار آب‌گرفتگی نشود.

وی با بیان اینکه علم مهندسی امروز آن‌قدر پیشرفت کرده که بتوان جلوی سیلاب‌ها را در شهر گرفت، افزود: برخی در سیل اخیر، اشکال را کشش کم کانال دروازه قرآن معرفی کردند که در پاسخ به آن‌ها باید گفت این سخن به‌هیچ‌عنوان علمی نیست.

شهردار سابق منطقه 3 شیراز در توضیح سخن خود گفت: قطر لوله به کار گرفته‌شده در حوزه آبریز دروازه قرآن 2 متر و 80 سانتی‌متر است که در مدخل ورودی کانال دروازه قرآن قرارگرفته و به دلیل حرکت‌های گردابی، کشش لوله در هنگام ورود آب 100 برابر می‌شود؛ بنابراین کسانی که می‌گویند کشش لوله کم است، سخنشان کارشناسی نیست.

خداشناس با بیان اینکه علت سیل شیراز با یک استعلام ساده قابل‌تشخیص خواهد بود، افزود: گاهی دیده می‌شود که برخی حرکت‌های عمرانی انجام‌شده درگذشته را زیر سؤال می‌برند که باید از آنان سؤال کرد آیا ما سال 92 باران شدید نداشتیم؟ چرا آن موقع سیل جاری نشد؟

وی با تأکید مجدد بر اینکه عدم لایروبی کانال و مسیل‌ها موجب جاری شدن سیل در دروازه قرآن شده، بیان داشت: بنده حدود 5/5 سال در این منطقه شهردار و معاون اجرایی بوده و بحران‌های بسیاری را تجربه کردم؛ به‌عنوان نمونه کوچه 11 بلوار جمهوری با یک حرکت مهندسی، مشکلش حل شد باوجودی که آب عظیمی از ارتفاعات حاشیه‌ای آن جاری می‌شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار