مدیرکل مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات در گفت‌وگو با «جوان»: بر اساس هشدار سازمان جهانی فائو اردیبهشت ماه حمله ملخ‌ها به مزارع، باغات و منابع طبیعی استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان برای بار دوم آغاز می‌شود.
کد خبر: ۷۳۵۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹ 17 April 2019

گفته می‌شود که موج دوم ورود ملخ‌ها از اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و عملیات مبارزه با آفات باید تا تیرماه ادامه یابد.

در این خصوص مدیرکل مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات می‌گوید: «در حال حاضر ادوات لازم برای ورود دوباره ملخ‌ها را نداریم، از همین رو طی جلساتی که کارشناسان وزارت جهادکشاورزی و سازمان حفظ نباتات با ستاد مدیریت بحران داشتند، بودجه ۱۲ میلیارد تومانی برای مبارزه با این آفات در نظر گرفته شد که در اسفند ماه سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان آن به تصویب ستاد مدیریت بحران رسید و حالا هنوز که هنوز است این رقم هم به سازمان اختصاص داده نشده است.»

معین ضمن اظهار نگرانی در خصوص حمله شدیدتر ملخ‌ها در اردیبهشت ماه اضافه می‌کند: «اگر اعتبارات لازم به موقع اختصاص داده نشود، تمام مزارع و باغات شش استانی که در موج نخست از حمله ملخ‌ها در امان ماندند نابود خواهند شد.»

مضاعف بر این استان‌ها ملخ‌ها به طور قطع به دیگر مناطق یورش می‌برند و استان‌های یزد، اصفهان، خراسان جنوبی و شمال کرمان نیز در معرض خطر قرار می‌گیرد. استان‌هایی که بار اصلی تولیدات زراعی و باغبانی کشور را بر دوش می‌کشند. این مقام مسئول ادامه می‌دهد: «در عرصه جنوبی کشور در سال بالای ۴۵۰ هزار میلیارد تومان محصولات کشاورزی تولید می‌شود که با حمله ملخ‌ها و نبود تجهیزات مبارزه با آن‌ها به راحتی خسارت سنگینی به کشور می‌زنند.»

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس اعلام کرد که شهرستان‌های جنوبی استان درحالت آماده باش برای مبارزه احتمالی حمله ملخ و طغیانی شدن این موضوع قرار دارند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: بیش از 200 هکتار از اراضی منابع طبیعی استان فارس با هدف مبارزه با ملخ های صحرایی سمپاشی شد.

دبیری اضافه کرد: دو شهرستان داراب و لامرد فارس با این آفت کشاورزی مواجه هستند؛ البته هفته قبل در بیش از 8 شهرستان فارس در محیط های شهری ملخ صحرایی(دریایی) مشاهده شد لیکن میزان ملخ ها در این شهرستان ها به گونه ای نبود که نیاز به مبارزه باشد با این حال اقدامات لازم در این مکان ها صورت گرفت.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار