در پی بارش خوب و مناسب برای پوشش‌های گیاهی یکساله، خطری هولناک‌تر از سیل در کمین منابع طبیعی و جنگل‌های استان‌های جنوبی کشور است.
کد خبر: ۷۳۵۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷ 16 April 2019

تابناک فارس به نقل از فارس: با توجه به بارش‌های متوالی امسال و رویش گیاهان خودرو به صورت یکپارچه در تمامی دشت‌ها و کوه‌ها تا ۳۰ روز آینده با خشک شدن این گیاهان که هم اکنون اغلب به ارتفاع یک متر هم رسیده‌اند، مواجه می‌شویم که اهمیت حفظ و حراست از این منابع ضروری است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به اهمیت جوامع محلی، سازمان‌های مردم‌نهاد و مشارکت‌های مردمی در حفظ منابع طبیعی می‌گوید: اداره کل منابع طبیعی استان همواره کلاس‌های آموزشی در زمینه اطفاء حریق برای بهره‌برداران برگزار می‌کند.

عبدالحسن یوسفی می‌افزاید: به دلیل بارش و پوشش عالی در مراتع در سال جدید به بهره‌برداران از مراتع توصیه شده تا 23 اردیبهشت‌ماه جاری چرای دام خود را به انجام برسانند.

 

 

وی اضافه می‌کند: دامداران نیز توجیه شده‌اند تا یک نفر به عنوان قرق‌بان فصلی در این فصل از سال در مراتع حضور داشته باشد و آتش‌سوزی‌های احتمالی را برای کنترل به موقع گزارش بدهد.

یوسفی با ذکر موفقیت سال‌های گذشته در کاهش آتش‌سوزی در مرتع فارس عنوان می‌کند: مشارکت مردم، جوامع محلی و گروه‌های مردم نهاد با اداره کل منابع طبیعی فارس باعث شد تا این آمار سیر نزولی داشته باشد.

آموزش و اطلاع‌رسانی

مدیر انجمن خانه فرهنگ بومگردان پارس نیز با تاکید بر اهمیت وجود گیاهان خشک در منابع طبیعی و احتمال آتش‌سوزی می‌گوید: اگر به این مسئله توجه کافی نشود و اطلاع‌رسانی موثر و مداوم نداشته باشیم، احتمال آتش‌سوزی در مراتع و منابع طبیعی افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

محمد ثابت می‌افزاید: متاسفانه اغلب آتش‌سوزی‌ها در این موارد به دلیل سهل‌انگاری عوامل انسانی و به صورت ناخواسته توسط گردشگران آماتور در دامان طبیعت رخ می‌دهد.

وی اضافه می‌کند: گردشگران باید به طور جدی از ریختن زباله به ویژه زباله شیشه‌ای و پلاستیکی که می‌تواند با جذب نور خورشید باعث احتراق علف‌های خشک شود به شدت خودداری کنند.

ثابت تصریح می‌کند: با آموزش و اطلاع‌رسانی مداوم هر ساله سعی کرده‌ایم تا از وقوع آتش‌سوزی‌های احتمالی در این فصل سال جلوگیری کنیم.

 

 

مدیر این تشکل مردم‌نهاد با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که با رادیو فارس در زمینه اطلاع‌رسانی منعقد شده است، بیان می‌کند: از بهمن ماه سال گذشته آموزش و اطلاع‌رسانی در این زمینه در رادیو فارس در حال اجراست و همچنان ادامه دارد.

وی شمال غرب فارس که آب و هوای گرمتری دارد را بیشتر در خطر آتش‌سوزی گیاهان خشک شده می‌داند و می‌گوید: در لار و لامرد، کازرون، نورآباد و ... رشد این گیاهان بیشتر بوده و زودتر هم خشک می‌شوند.

توافق چوپانان و مرتع‌داران

ثابت از توافقی که خانه فرهنگ بومگردان پارس در سال‌های گذشته میان چوپانان و بهره‌برداران مراتع ایجاد کرده است، سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: با چرای دام در مراتع ضمن کوتاه شدن گیاهان و بوته‌ها، زمین نیز از کود حیوانی خوبی برخوردار می‌شود.

وی با تاکید بر اعمال این روش در چند سال متوالی در چشم انجیر بیضاء اظهار می‌کند: 2 هزار و 500 هکتار از مراتع این منطقه سال گذشته مورد چرای دام قرار گرفت که امسال هم با تعامل چوپانان و مرتع‌داران به انجام می‌رسد و در صدد هستیم تا این روش را برای سایر مناطق استان نیز اجرا کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار