معاون فنی اداره‌کل محیط زیست فارس گفت: با وجود بارندگی‌های نسبتا خوب در سال زارعی احیای تالاب‌های استان مشروط به تداوم بارش‌ها است و این کار در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست.
کد خبر: ۷۳۴۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴ 15 April 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: ‌نبی‌الله مرادی معاون فنی اداره‌کل محیط زیست فارس، گفت: بارش باران سبب خروج تالاب‌ها و دریاچه‌های از وضعیت بحران شده است.

وی افزود: با وجود بارندگی‌های نسبتا خوب در سال زارعی احیای تالاب‌های استان مشروط به تداوم بارش‌ها است و این کار در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست.

مرادی به وضعیت دریاچه پریشان اشاره کرد و ادامه داد: با وجود بارندگی‌های خوب در کازرون، همچنان این تالاب خشک است.

‌معاون فنی اداره‌کل محیط زیست فارس، افزود: ۶۰ درصد از وسعت تالاب‌های ارژن و دریاچه طشک، ۱۰۰ درصد تالاب کمجان و ۳۰ درصد تالاب بختگان آبگیری شده است.

مرادی با بیان این که دریاچه مهارلو به دلیل وجود رودخانه خشک شیراز و ورودی آب‌های بالادستی شهرک گلستان نسبت به تالاب‌ها و دریاچه‌های دیگر فارس وضعیت بهتری دارد، افزود: ۸۰ تا ۹۰ درصد وسعت این دریاچه آبگیری شده است و از لحاظ میزان حجم آب نیز ۴۰ درصد ذخیره آب دارد.

وی از احیای دریاچه کافتر اقلید خبر داد و گفت: سال‌های زیادی این دریاچه در خشکی به سر می‌برد که خوشبختانه با بارش‌های اخیر حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد تالاب آبگیری شده است.

معاون فنی اداره‌کل محیط زیست فارس گفت: اگرچه امروز سیل وارد دریاچه مهارلو و نزدیک به ۹۰ درصد این دریاچه آبگیری شد، اما پایداری این وضعیت پس از تبخیر و گذشت زمان، مشخص خواهد شد.

مرادی خواستار همکاری کشاورزان در سال زراعی و جلوگیری از برداشت غیرمجاز منابع آبی شد تا رودخانه‌های استان احیا شوند.

معاون فنی اداره‌کل محیط زیست فارس به تدوین برنامه برای ساماندهی تالاب بختگان در قالب "مدیریت زیست بومی" اشاره کرد و گفت: احیای این تالاب به سطح آب‌های زیر زمینی هم نیاز دارد و این در حالی است که سفره آب‌های زیررمینی فارس افت بسیار زیادی دارند.

مرادی احیای تالاب‌ها نیازمند کشاورزی پایدار، بهره‌برداری کم از منابع آبی، ساماندهی چاه‌ها به ویژه تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز و در راس آن‌ها گذر از وابستگی معیشت به کشاورزی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار