کارشناس آموزش سلامت مرکز بهداشت نی‌ریز با هشدار در این رابطه که تمام قارچ‌هایی که در این روزها در طبیعت یافت می‌شوند خوراکی نیستند گفت: شما نمی‌توانید از روی ظاهر قارچ یا مزه آن بگویید کدام قارچ وحشی خوراکی و کدام قارچ سمی است و تنها آزمایشگاه می‌تواند خوراکی بودن آنها را تأیید کند.
کد خبر: ۷۳۴۵۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱ 14 April 2019

تابناک فارس به نقل از هورگان:کارشناس آموزش سلامت مرکز بهداشت نی‌ریز با هشدار در این رابطه که تمام قارچ‌هایی که در این روزها در طبیعت یافت می‌شوند خوراکی نیستند گفت: شما نمی‌توانید از روی ظاهر قارچ یا مزه آن بگویید کدام قارچ وحشی خوراکی و کدام قارچ سمی است و تنها آزمایشگاه می‌تواند خوراکی بودن آنها را تأیید کند.

 

منصوره مهدی‌پور افزود: هیچ آزمایشی هم وجود ندارد که شما بتوانید انجام دهید و از طریق آن خوراکی بودن قارچ را تأیید کنید. باید توجه داشته باشید که قارچ‌های سمی بسیار شبیه به قارچ‌های خوراکی هستند و اشتباه در تشخیص آنها به قیمت مسموم شدن و یا حتی مرگ افراد تمام می‌شود. بنابراین هنگام چیدن و مصرف قارچ‌های وحشی خیلی باید دقت کرد.

 

وی در پاسخ به این سؤال که چه کنیم تا با قارچ‌ها مسموم نشویم گفت: باید از چیدن، خریدن و مصرف قارچ‌های روئیده در طبیعت و کوه و دشت پرهیز کرد و تنها از قارچ‌های خوراکی تولید شده در کارخانجات معتبر استفاده نمود.

 

پختن، آب پز کردن یا کباب کردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت سمی بودن آنها را از بین نمی‌برد و تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ، عدم مصرف قارچ‌های روئیده در طبیعت است.

 

سم قارچ پادزهر ندارد و تنها باید از خوردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت و غیر پرورشی اجتناب کرد.

 

دقت کنید که قارچ‌های پرورش یافته در کارخانه را تنها تا ٢ روز بعد از چیده شدن باید مصرف کرد.

 

مهدی‌پور درباره علائم مسمومیت با قارچ سمی گفت: درد معده، تعریق، گرگرفتگی، استفراغ، اسهال، تب بالا، نبض تند، ضربان نامنظم قلب، کاهش فشار خون، سردرد، ضعف، سرگیجه، غش، تاری دید، مشکلات قفسه سینه و تنفس، سستی و بی‌حالی، تشنگی بیش از حد، از دست دادن هماهنگی بدن، توهم، سرگیجه، گیجی، هذیان، تشنج، کما و مرگ از علائم مسمویت با قارچ‌های سمی هستند.

 

از بدترین علائم مسمومیت با قارچ‌های سمی، آسیب کبد و کلیه می‌باشد که می‌تواند در ابتدا به صورت یرقان یا زردی بروز پیدا کند.
وی رعایت نکات زیر را ضروری خواند:
- بیش از مصرف هرگونه ماده غذایی در طبیعت به خصوص قارچ‌ها از منابع و کتاب‌های آموزشی معتبر و تأیید شده اطلاعات جامعی کسب کنید.

 

- به کودکان خود آموزش دهید تا بدون اطلاع شما از سبزیجات و مواد غذایی موجود در طبیعت استفاده نکنند .

 

- اگر قارچ های وحشی را نمی شناسید، هرگز به آنها دست نزنید و آنها را نخورید.

 

- در صورتی که مطمئن نیستید قارچی سمی است یا نه، هرگز آن را نخورید.

 

- قبل از مصرف قارچ‌ها، مراقب باشید که به آنها آلرژی (حساسیت) نداشته باشید.

 

- از مصرف قارچ‌های خودرو و فله‌ای برداشت شده از دشت‌ها و کوهستانها که در مسیر شهرها به فروش می‌رسد خودداری کنید و از قارچ‌های خوراکی در بسته‌بندی‌های مطمئن که در مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسند، استفاده کنید.

 

- از مصرف قارچ‌های قهوه‌ای رنگ و کوچک و قارچ‌هایی که قسمت زیر چتر آنها سفید رنگ است، خودداری کنید.

 

- اگر به مسمومیت با قارچ مشکوک شدید فوراً به مراکز درمانی مراجعه کنید.

 

این کارشناس حوزه سلامت در عین حال هشدار داد: هرسال عده زیادی با قارچ‌های وحشی مسموم و حتی جان خود را از دست می دهند. پس مراقب باشید.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار