عضو کمیسیون عمران مجلس افضلی در پایان ضمن تأکید بر ضرورت بر مصدر امور نشاندن عالمان گفت: پیش‌تر می‌گفتند انقلاب‌ها فرزندان خود را می‌خورند اما اکنون باید بگوییم مراقب باشید فرزندان انقلاب، انقلاب را نخورند!
کد خبر: ۷۳۳۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰ 10 April 2019

تابناک فارس به نقل از مرآت: سیدحسین افضلی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت تقویت عملکردها در حوزه دیپلماسی اقتصادی اظهار داشت: در حال حاضر معاونت اقتصادی در وزارت خارجه تشکیل شده است اما این کافی نیست؛ افزون بر این لازم است در حوزه صادرات و واردات نظارت‌های دقیق‌تری صورت بگیرد؛ متأسفانه گاه شاهد سودجویی‌هایی در این حوزه هستیم که در بلندمدت به اقتصاد کشور لطمه می‌زند.

افضلی با اشاره به اهمیت صدور خدمات فنی و مهندسی گفت: در زمانی که دو و نیم میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم، برخی از مقامات و کارشناسان اعلام می‌کردند که صدور خدمت فنی و مهندسی می‌تواند معادل نیمی از درآمد نفتی کشور، برای ایران درآمدزا باشد، لذا لازم است به این مسأله با دقت‌نظر بیش‌تری توجه شود و البته باید درنظر داشت که بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها در این حوزه، تنها با اقدامات وزارت خارجه میسر نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان، با بیان این که گویا قوانین جنگل در حال حاکم شدن بر جهان است گفت: وزارت خارجه باید بر شیوه‌ای که آمریکا در پیش گرفته بیش‌تر مانور بدهد؛ به ویژه در شرایطی که اروپا و دیگر کشورهای جهان در برابر آمریکا منفعلانه عمل می‌کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه، بهره‌گیری هرچه بیش‌تر از ظرفیت همسایگان را از دیگر وظایف مهم وزارت خارجه در شرایط کنونی عنوان کرد.

بوروکراسی حاکم بر تولید، انگیزه‌ها را از تولیدکنندگان می‌گیرد

افضلی مراقبت از مرزها، رفع قوانین دست و پاگیر و حذف بوروکراسی پیچیده حاکم بر تولید را از جمله الزامات «رونق تولید» عنوان کرد و گفت: بی‌تعارف باید گفت بوروکراسی حاکم بر تولید، انگیزه‌ها را از تولیدکنندگان می‌گیرد؛ چنان‌که پروسه‌های اخذ مجوز آن‌قدر طولانی است که افراد نمی‌دانند تا زمانی که مجوز یک فعالیت اقتصادی-تولیدی را اخذ می‌کنند، ارزش سرمایه‌شان ثابت باقی می‌ماند یا نه!

وی با تأکید بر این که مسئولان باید شرایط موجود را ببینند و درک کنند تصریح کرد: ما البته بنا نداریم که قانون را بشکنیم یا دور بزنیم اما معتقدیم برخی از قوانین که بسیار دست و پاگیر و بیجا هستند، باید مورد بازنگری قرار بگیرند؛ در شرایط موجود همه باید کمک کنند تا ضمن حفظ امنیت سرمایه‌گذاری، از ظرفیت قانون به نفع سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

رسانه‌ها به ترمیم وجهه سرمایه‌گذاران کمک کنند

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آسیب‌رسان بودن نگاه منفی نسبت به سرمایه‌گذاران گفت: صداوسیما و تمامی رسانه‌های کشور باید به صورت جدی به میدان بیایند و به بهبود وجهه سرمایه‌گذاران کمک کنند تا سرمایه‌گذاران بیش‌تری به کشور جذب شوند.

افضلی «ضمانت دولت برای کاستن از ریسک برگشت سرمایه» را از دیگر الزامات رونق تولید برشمرد و گفت: قوای سه‌گانه برای تقویت سرمایه‌گذاری در کشور که به تقویت اقتصاد منجر می‌شود باید به طور جدی وارد صحنه شوند؛ چراکه دشمنان تنها از راه اقتصادی می‌توانند به کشور ما ضربه بزنند.

وی در ادامه فقدان اراده لازم برای ایجاد سیستم الکترونیکی شفافیت اقتصادی و مالی در کشور و نیز رشوه‌خواری، آقازادگی، رانت‌خواری و خاصه‌خواری را از جمله موانع رونق تولید عنوان کرد و گفت: مشکل دیگر آن است که ما در بخش تولید «هدف‌گذاری» نداریم؛ یکی از عوامل این امر، نقص در سیستم انتخاب و پایش مدیران است و امروز همه اذعان دارند که ما با «بحران مدیریت» مواجه هستیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص کارآمدی مجلس و نقش این نهاد در رونق تولید گفت: من پیش‌تر هم گفته‌ام چنان‌چه در کنار مجلس کنونی، مجلس سنا وجود نداشته باشد، ساختار فعلی از کارآمدی لازم برخوردار نخواهد بود.

افضلی در پایان ضمن تأکید بر ضرورت بر مصدر امور نشاندن عالمان گفت: پیش‌تر می‌گفتند انقلاب‌ها فرزندان خود را می‌خورند اما اکنون باید بگوییم مراقب باشید فرزندان انقلاب، انقلاب را نخورند!

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار