میانه‌ی فروردین را که پشت سر بگذاری، همراه با آغاز شکفتن شکوفه‌های بهار نارنج، برگ دیگری از دفتر بهار شیراز ورق می خورد، بهاری که تا پایان اردیبهشت بهشتی، ادمه دارد، همان روزهایی که به نام سعدی و شیراز ثبت تاریخمان شده است.
کد خبر: ۷۳۳۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶ 10 April 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا:فروردین امسال، بارندگی‌های فراوان، دشواری‌های بسیاری را برای مردم ایران و شهروندان شیرازی و مسافرانی که به هوای تجربه بهار شهر راز به این خطه سفر کرده بودند، ایجاد کرد و نقطه‌ای شد برای ورود به سرازیری کاهش مسافران، اما بهار شیراز در فروردین متوقف نمی‌شود.

علی‌رغم پیش بینی رشد پانزده درصدی حضور مسافران نوروزی در فارس و شیراز، بررسی آمارهای حضور و اسکان گردشگران نشان از کاهش این شمار بعد از سیل پنجم فروردین دارد؛ اگرچه شیراز تنها یکی دو روز و در چند نقطه محدود، با سیل دست و پنجه نرم کرد اما انعکاس گسترده اخبار و شمار زیاد قربانیان و حجم خسارت‌ها، عاملی تاثیرگذار بر سیر نزولی مسافران و مسافرت‌ها شد.

زیبایی‌های ظاهر و باطن شیراز و شیرازی‌ها آنقدر وسعت دارد که حتی بحران سیل را هم به خاطره‌ای از نیک اندیشی و مهربانی بدل می‌کند تا برای همیشه در دفتر خاطرات تمام ایرانیان بلکه جهانیانی که این شهر را می‌شناسند، ثبت شود.

امروز و در آغاز دهه سوم فروردین، شکوفه‌های نارنج آرام آرام چشم باز می‌کنند و هوای شیراز را با عطری دل‌انگیز، می آمیزند و جان هر رهگذری را تسلی می‌بخشند! بوی بهشتی بهار را این روزها در هر خیابان و کوچه‌ای از شیراز می‌توان استشمام کرد؛ شمیمی که تا اردیبهشت تداوم خواهد داشت.

بهار شيراز كه به ميانه فرودين مي‌رسد، غنچه‌هاي سفيد نورسته در ميان برگ‌هاي هميشه سبز درختان نارنج، مردمك ديده هر گردشگري را پر مي‌كند و آرام آرام كه مي‌شكفد و باز مي‌شود، عطرش، مشام را سحر مي‌كند و جان پر مي‌شود از لطافتي بهشتي.

عطر شکوفه سفید نارنج، ابتداي ارديبهشت گره ناگشودني با روز سعدي و اشعار روح نواز شيخ مصلح‌الدين دارد؛ عطر بهارنارنج جلا مي‌بخشد نفس را و اشعار ماندگار شيخ، زنگار مي‌زدايد از آينه دل و مهيا مي‌شوي براي رفتن تا خلسه‌اي عرفاني و نشستن و گفتن با خدايي كه آفريننده آن است و اين.

روزهاي ارديبهشت شيراز، هر نفسی که فرو می‌دهی، سرشار از عطر بهار نارنج است و چون بر مي‌آوري پر از اشعار ناب سعدي، دو نعمتی که به حتم بر هر یک از آنها شکری بسیار واجب است؛ علاوه بر آن با هر دم و بازدم بهاری در شیراز، چشم دلت سرشار می‌شود از ذوقي كه طراوت بهشتي اين شهر، به تو هديه مي‌دهد، آنقدر كه كنار آب ركني نشستن و وضوي دل ساختن و دو ركعت نماز عشق خواندن در جوار گنبد ملكوتي احمدبن‌موسي(ع) مي‌شود همه آرزويت.

جوي‌هاي پر از آب، در اين روزهاي ميانه فصل بهار شيراز، پر است از گلبرگ‌هاي سفيد بهار نارنج، اگرچه همه به نشانه عمر است كه چه با سرعت از مقابل ديدگان مي‌گذرد و تعللش نيست، اما همه زيبايي است و صفا.

به حتم بهار و زیبایی‌های شیراز، منحصر به فروردین نیست و فعالان حوزه گردشگری، امیدوار هستند که در روزهای آینده شاهد صعودی شدن روند مسافرت و حضور گردشگران در شیراز و فارس باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در این خصوص گفت: در ایام تعطیلات نوروزی امسال به دلیل شرایط نامساعد جوی، شاهد کاهش سفر و اقامت در فارس و شیراز بودیم.

مصیب امیری در گفت و گو با ایسنا منطقه فارس ادامه داد: به حتم زیبایی‌های بهار طبیعت در فارس به اتمام نرسیده و در ماه‌های اردیبهشت و خرداد، پذیرای شمار قابل توجهی مسافر و گردشگر خواهیم بود.

او ادامه داد: معمولا مسافران در بدو ورود به شیراز به مدت کوتاهی اقامت موقت دارند و به دلیل آب و هوای جنوب کشور از شیراز به استان‌های جنوبی سفر کرده و در نیمه دوم تعطیلات و در بازگشت مجددا این کلانشهر را برای اقامت دو تا سه روزه انتخاب می‌کنند که متاسفانه امسال در نیمه دوم شاهد وقوع سیل در شیراز بودیم.

امیری که اعتقاد دارد به دلیل انعکاس گسترده سیل روز پنج فروردین و خسارت‌های جانی و مالی فراوان، بخشی از مسافران هم با کنسل کردن سفر و مکان‌های اقامتی رزرو شده، سفرشان به شیراز و فارس را لغو کردند، گفت: بروز بارندگی‌های وسیع در جنوب کشور هم باعث کاهش سفر به این منطقه شد که طبیعتا کاهش سفر به فارس و شیراز را هم به دنبال داشت.

وی خاطرنشان کرد: هر ساله بازدید از مجموعه حافظیه در صدر مراجعه مسافران نوروزی قرار می‌گیرد به گونه‌ای در روز چهارم فروردین امسال بیش از 40 هزار نفر از این مجموعه فرهنگی بازدید کردند .

مدیرکل میراث فرهنگی فارس معتقد است که ظرفیت‌های فراوان گردشگری در استان فارس نباید تحت‌الشعاع بروز یک حادثه طبیعی مانند سیل قرار گیرد، لزوم تلاش برای حضور هرچه بیشتر گردشگران در فارس را یادآور شد.

امیری با بیان اینکه از 25 اسفند 97 تا پایان تعطیلات نوروزی بیش از یک میلیون و 250 هزار نفر از اماکن تاریخی تحت پوشش اداره‌کل میراث استان بازدید کردند، گفت: با توجه به اینکه استقبال از مجموعه حافظیه همواره فراوان بوده است، امسال هم ساعت بازدید را در تعطیلات نوروزی تا 2 بامداد افزایش دادیم و بعد از تعطیلات هم این زمان تا ساعت 12 شب تعیین شده است.

در حالی امیری آمار بازدید از آثار تاریخی فارس در نوروز 98 را به میزان فوق اعلام کرد که در سال 96 بیش از دو میلیون و 500 هزار نفر و در سال 97 بیش از یک میلیون و 900 هزار نفر از آثار تاریخی تحت پوشش این اداره‌کل بازدید کرده بودند .

مدیرکل میراث فرهنگی فارس همچنین آمار تجمیعی واحدهای اقامتی این استان از 27 اسفندماه 97 تا 16فروردین ماه 98شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر،کمپ‌های موقت کلاس‌های مدارس، منازل استیجاری، چادرهای مسافرتی، مهمانسراهای ادارات، خوابگاه‌های دانشجویی و سالن‌های ورزشی را 3میلیون و 565 هزار و 795 نفر شب اعلام کرد .

این در حالی است که در ایام نوروز 97 و با وجود مدت زمان کوتاه تر تعطیلات، بیش از سه میلیون و 800 هزار نفر شب در مراکز اقامتی فارس اسکان یافته بودند .

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی فارس، در نوروز امسال مجموعه فرهنگی حافظیه با 323 هزار و 618 نفر، مجموعه جهانی تخت جمشید با 241 هزار و 187 نفر، مجموعه زندیه 238 هزار و 774 نفر، مجموعه فرهنگی سعدی با 201 هزار و 204 نفر و مجموعه جهانی پاسارگاد 123 هزار و 425 نفر اماکن در صدر بازدید این استان در نوروز 98 قرار داشتند .

 همه ساله اردیبهشت، شیراز مملو از مسافر بوده است؛ مسافرانی که بخشی از آنها دلداده بهار بهشتی و شمیم عطرنارنج و گشت و گذار در باغ و دشت و بازدید از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی این شهر هستند و برخی دل در گرو سعدی دارند و اول اردیبهشت جلالی و بزرگداشت شیخ مصلح‌الدین را فرصتی مغتنم برای سفر به شیراز می‌دانند.

شماری از مردم ایران و گردشگران سایر کشورها نیز، هفته شیراز را برای آمدن به این شهر بهشتی انتخاب می‌کنند؛ هفته‌ای که از پانزده اردیبهشت آغاز می‌شود و همه ساله با جشنواره‌ها و برنامه‌های مختلف آیینی همراه بوده است.

شیراز، شهر رازهای حافظ و پندهای سعدی، شهر باغ‌های وسیع و سروهای سر به فلک کشیده و نارون و کاج‌های طناز، شهر بنفشه و سوسن، شهر گنبدهای فیروزه‌ای و شهر اندیشه‌های وسیع و عمیق ملاصدرا و ... همچنان فرشی از گل و زیبایی و صفا پیش پای مسافرانش گسترده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار