نخستین جشنواره « حلوا مسقطی لاری» همزمان با روزهای پایانی تعطیلات نوروز آغاز به کار کرد و تا آخر امروز ادامه دارد.در این جشنواره 15 شرکت تولیدکننده حلوا مسقطی حضور دارند.
کد خبر: ۷۲۹۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹ 29 March 2019

تابناک فارس به نقل از تسنیم: این جشنواره از ساعت 10 صبح تا 22 شب پذیرایی علاقه‌مندان است و تا پایان روز نهم فروردین ماه ادامه دارد. به گفته محمدرضا قنبرنژاد، شهردار شهر لار هدف از این جشنواره ایجاد نشاط در مردم منطقه به مناسبت آغاز بهار و معرفی طرفیت‌های منطقه لارستان به مهمانان نوروزی و همچنین جذب گردشگر به شهرستان است.

براساس گفته‌های وی تعداد 15غرفه برای نمایش صنایع دستی، اغذیه و شیرینی‌های محلی منطقه لارستان از قبیل محصولات عشایری، سفال گری و غیره اختصاص یافته است.

علی محمد ابراهیم‌زاده، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت لارستان نیز در سخنانی به بیان موطن اصلی این حلوای لاری پرداخت. به گفته وی موطن اصلی حلوا مسقطی لاری ایران بوده و به صورت نیمه جامد از ایران به مسقط پایتخت عمان می‌رفته و در آنجا با تغییر و تحولی تبدیل به مسقطی می‌شده است، یک قرن بعد این تغییر و تحول به ایران برمی‌گردد و این تبادل توسط تجار انجام می‌گرفته است.

 

یکی از راه‌های ماندگاری این شیرینی سنتی ثبت این محصول است که به گفته رئیس اداره صنعت و معدن لارستان برای ثبت این محصول تولیدی باید از سال‌ها قبل اقدام می‌شد تا از مصادره نام حلوا مسقطی لاری به نام سایر شهرها جلوگیری شود.

وی افزود: در سال 92 موضوع به صورت ثبت جغرافیایی مدنظر قرار گرفته و انجام شد اما به علت عدم تبلیغات، مردم به شایستگی این حلوا را نمی‌شناسند تا بتوان به شکل رسمی آن را همچون «گز» اصفهان، سوهان قم و غیره شناخت و این مهم هم به دلیل عدم تبلیغات است.

ابراهیم‌زاده از قصد برای ثبت بین‌المللی این حلوای لاری خبر داد و بیان کرد: چندی پیش برای تبلیغات تلوزیونی با صدا و سیما قرارداد منعقدش اما متأسفانه از سوی فعالان این عرصه همکاری صورت نگرفت.

این مسئول با اشاره به اینکه فرمول تهیه حلوا مسقطی لاری مختص لارستان است و حلواهایی که در سایر شهرها به نام مسقطی تولید می شود ساختاری شبیه به باسلوق یا حلوای مقراضی لاری دارد، خاطر نشان کرد: با صحبت‌ها و جلساتی که گرفته‌ایم قرار شده است روی حلوا مسقطی لاری تبلیغات زیادی شود که قول همکاری را داده‌اند.

 

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت لارستان پیشنهاد توسعه فعالیت‌های تولیدی محصولاتی از قبیل ارده و مهوه، صنایع دستی، داروهای گیاهی و غیره در کنار حلوای مسقطی لاری را مطرح کرد و یادآور شد: می‌توان با توسعه اینگونه صنایع غذایی در زمینه صادرات هم فعالیت داشت که این کار مستلزم همکاری و همراهی دوستان است که سود آن به تولید برمی‌گردد که بتوان لارستان به جایگاه اصلی خود بازگردد.

وی همچنین از انجام برخی اقدامات از سوی تولیدکنندگان برای صادرات حلوا مسقطی لاری به کشورهایی نظیر روسیه و عراق اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین بحث برای صادرات محصولات تولیدی لارستان بر سر تبلیغات و بازاریابی است.

ابراهیمزاده با اشاره به اینکه در بحث تسهیلات خیلی دست ما باز نیست و تسهیلات آنچنانی نداریم، عنوان کرد: در صدد هستیم در بحث بسیج سازندگی بتوانیم در حد 100 تا 200 میلیون کمک کنیم.

 

وی با توصیه به سرمایه‌گذاران لارستانی برای ورود به عرصه بسته‌بندی کالاها، تصریح کرد: در لارستان بیشتر می‌توان روی فرآوری و بسته‌بندی خرما مثل شیره خرما، کیک خرما، سرکه خرما، شکلات خرمایی و غیره سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال کرد.

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت لارستان در مورد حل مشکلات شرکت های تعطیل شده، گفت: وقتی یک شرکت با مشکل مواجه می‌شود ما این شرکت را با حضور خود تولید کننده و به ریاست فرماندار وارد کارگروه می‌کنیم و در این جلسه مشکل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حلوا مسقطی لاری، یکی از معروف‌ترین و ناب‌ترین سوغاتی‌های لارستان است که از آرد، شکر، نشاسته، روغن، مغز پسته، زعفران تهیه می شود و بسیار خوشمزه و مقوّی بوده و بیش از 150سال است که این حلوا بهترین سوغاتی لار محسوب می‌شود.

برچسب ها: جشنواره ، مسقطی ، لار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار