اقامتگاه‌های بومگردی مکانی دلچسب برای گذراندن ایام تعطیلات در دل طبیعت است. پیش از سفر، با تعدادی از این اقامتگاه‌ها بیشتر آشنا شویم.
کد خبر: ۷۲۷۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۹ 23 March 2019
از اقامتگاه عمه رباب تا زنبورداری در سفر

گروه تفریح و نشاط؛ نیلوفر حسینی: تعطیلات که می‌آید، بار سفر را می‌بندیم و راهی جاده می‌شویم برای اینکه چند روزی از هوای شهر و شلوغی‌هایش دور شویم و هم نفسی تازه کنیم و هم جان و روان‌مان به آرامش برسد. اما هتل‌ها و مسافرخانه‌ها باز هم رنگ و بوی ساختمان‌های یکدست شهر را دارند و آدم  دلش می‌خواهد بزند به دل طبیعت و تمام تعطیلاتش را در دل کوه و دشت و جنگل باشد یا در روستاهایی که با طبیعت یکی شده‌اند و حالت را حسابی خوب می‌کنند. خوابیدن زیر سقف ستاره‌ها یا کنار شعله‌های هیزم و بیدار شدن با صدای آب و آواز پرندگان در جایی که حس و حال خانه را دارد و عطر نان محلی آدم را مست و مسحور می‌کند. این تجربه بی‌نظیر با خانه‌های بومگردی به‌عنوان اقامتگاه‌هایی استاندارد در دل طبیعت حالا دیگر یک رویا نیست. با این گزارش همراه شوید تا با چند تا از این اقامتگاه‌ها در نقاط مختلف کشور بیشتر آشنا شوید.


بفرمایید نان و حال خوب!

منطقه شکار ممنوع «مَروَر» با پوشش گیاهی وجانوری فوق‌العاده زیبا در محدوده غربی شهرستان میبد یزد قرار گرفته و به خاطر زیبایی‌های طبیعی و آب و هوای مطلوبش مقصد خوبی برای حال خوب است. قدیم‌ها این طور بوده؛ مقداری هیزم و مقداری عشق در تنور می‌ریختند و یکی‌یکی چانه‌های خمیر را به تنور می‌زدند. آن‌وقت آتش عشق کار خودش را می‌کرد. حاصل، نان بود و حال خوب. شما هم اگر طالب این حال خوب هستید و به «مرور» آمدید، اقامتگاه بومگردی عمه رباب میزبان شما خواهد بود.

 این خانه زیبا، بیست تا بیست و پنج‌نفر مهمان می‌پذیرد؛ سه اتاق و یک سوئیت دارد و یک اتاق پذیرایی که با غذاهای محلی و صبحانه ی سنتی شامل نان تنوری، لبنیات و محصولات دامی بومی میزبان مهمانان است. در حیاط این خانه بومی باصفا می‌توانید کنار عمه رباب چای و غذاهای آتشی درست کنید، تهیه نان تنوری را نظاره‌گر باشید، از تماشای طبیعت کوهستانی لذت ببرید و روز خاطره انگیزی را در کنار خانواده رقم بزنید. در کنار اقامت در خانه بومی عمه رباب می‌توانید از چشمه‌ها، قنات و طبیعت دامنه‌های کوه دیدن کنید و همچنین با خانواده و دوستان به کوهنوردی بروید.

این اقامتگاه هم به فرودگاه و ایستگاه راه‌آهن و پایانه مسافربری دسترسی خوبی دارد، هم جاذبه‌های گردشگری زیبایی در نزدیکی آن قرار دارد. در کنار لذت بردن از زیبایی‌های طبیعی و حال و هوای روستا، می‌توانید یک برنامه بازدید تنظیم کنید و این مکان‌های زیبا را هم ببینید.

 

اینجا ابرها زیر پای شماست

در دامنه های سبلان، جایی که همزمان باران و رنگین کمان و آفتاب و ابر با هم به رقص می آیند، کلبه‌های کوهستانی «ملک سویی (دورنا)» میزبان شماست. کلبه‌هایی که از جنس خانه‌های عشایری است و شما را مهمان مهربانی و صفای کپرنشینان می‌کند. این اقامتگاه در دامنه سبلان، در مجاورت 800 متری آبشار «گورگور» قرار دارد. منطقه ای زیبا در ییلاقات «ملک سویی» که در بیشتر فصول سال می‌توان ابرها را در زیر پای خود مشاهده کرد. این‌ها مناطق طبیعی شهرستان مشکین شهر و اقامتگاه در فاصله 18 کیلومتری این شهر قرار دارد.  «جهنم دره» و «شهر باستانی یثری»، «غارهای بینه لر» و «چشمه های آب گرم سبلان» از دیگر جاذبه های طبیعت گردی‌ست که در نزدیکی این اقامتگاه سنتی ملک سویی قرار دارند.

 

بازی محلی و موسیقی و آتش

«ظهرود» روستایی عجیب زیبا و خوش آب و هوا در نزدیکی شهرستان «راین» در جنوب شرق استان کرمان است. در اقامتگاه بومگردی ظهرود شما میهمان خانواده دوست‌داشتنی کریمی می‌شوید. خانم و آقای کریمی خشت‌های مرمّت خانه را با دست‌های خود بر روی خشت گذاشته‌اند.  اینجا چالشی خواهید داشت در یک بازی محلی که در آن برد و باختی نیست و هر چه هست برادری است. شب هم در کنار آتش به موسیقی به معنای واقعی زنده محلی گوش بدهید و با نت سکوت، همنواز این موسیقی زیبا بشوید.

برای رسیدن به این اقامتگاه از راین، باید از جاده آبشار 6 کیلومتر مسیر طی کنید.

جان و کام‌تان را سرحال بیاورید

در این روزها، اگر در نزدیکی‌های یزد یا کرمان بودید و دلتان برای هوایی خنک و ییلاقی تنگ شد، حتما سری به «شادکام» بزنید. در 45 کیلومتری شهرستان بافق، در دل منطقه حفاظت شده، روستای شادکام قرار دارد و همچنان که از نامش پیداست، هوای دلپذیرش جان و کام آدم را سر حال می‌آورد. اینجا با باغات سرسبز و دیواره‌های بلند و پرشکوه اطراف آن، کوچه‌های تنگ و باریک با دیواره‌های سنگ چین و مردمانی گشاده‌رو و مهمان‌نواز، ترکیب موزون طبیعت و مهر انسانی را به نمایش گذاشته است. اگر یک روز بارانی آنجا بروی، دورتا دور روستا از بلندای کوه آبشارهایی جاری می‌شوند و رقص مه و صدای کبک‌ها تو را مست می‌کند. این خانه سنتی برای آسایش مهمانان امکاناتی مانند پارکینگ روباز، تلویزیون، اینترنت و سرویس رفت و آمد به فرودگاه و ایستگاه راه‌آهن و پایانه اتوبوس را نیز فراهم کرده و با جست‌وجوی اسم آن در گوگل می‌توانید به سایت‌های رزرو اتاق‌های این اقامتگاه دسترسی پیدا کنید.

در شادکام دو اقامتگاه بومگردی با صفا وجود دارند. اقامتگاه‌های«سید» و «سرای  بهشت شادکام» که هر کدام دنیایی از سادگی و صفای روستا را در خود نهفته دارند. اقامتگاه بوم گردی سید در یک باغ ۲ هزار متری متری قرار داد و خانم معصومه سادات متولی زاده، کدبانوی بافقی آن را مدیریت می‌کند. مهمانان این خانه هم می‌توانند خودشان آشپزی در یک خانه زیبای روستایی را تجربه کنند و هم از غذاهای سنتی مانند کشک و بادمجان، کوفته، اشکنه لذت ببرند.

 

اقامتگاه بومگردی «باغ بهشت» یا «سرای بهشت» ، هتلی باغ سنگی در ۲ طبقه در روستای شادکام بافق می‌باشد. در ابتدای ورود به اقامتگاه بومگردی باغ بهشت شادکام، با دیدن حیاطِی شاداب که سکوهای بزرگ آجری با آب نمایی زیبا دور تا دور آن را فرا گرفته اند، حس زندگی و طراوت به انسان منتقل می‌کند. اقامتگاه سرای بهشت روستای شادکام در واقع خانه‌ای روستایی است که سادگی آن نیز تماشایی است، خانه‌ای کاملا سنتی که در بافت سنتی آن تغییری داده نشده و همان حال و هوای قدیم را دارد. نشستن بر لب سکوهای بزرگ آن، مخصوصا هنگام شب برای نوشیدن چای داغ، لحظه خاطره سازی است که در جاهای دیگر کمتر یافت می‌شود.

 

 

اتاق‌هایی با نام میوه!

شاید هنگامی که از جایی صحبت کنند که بسیار سرسبز است و صدای پرندگان به گوش می‌رسد، نسیم خنک و میوه‌های گوناگون درختان و جویبارهای روان، واژه بهشت در ذهن شما تداعی شود. حتی صحبت از آن هم می‌تواند حال آدم را خوب کند. اما این بهشت، با همه اوصافی که شد، چندان از ما دور نیست؛ روستای «شوون» از توابع شهر گِرمی استان اردبیل، جایی است که کوه و دشت و آبشار و جنگل و رود در یک منطقه جمع شده اند و طبیعتی خارق العاده را ایجاد کرده اند.

«خانه بومگردی شوون» در این روستای زیبا قرار گرفته است. این اقامتگاه با مرکز شهرستان گِرمی حدود ۲۵ کیلومتر فاصله دارد که در دل طبیعت بکر و دست نخورده منطقه «موران» مثل یک نگین درخشان است. در این اقامتگاه می‌توانید با مشارکت در پخت نان، شیر دوشی، میوه چینی و زنبورداری یک زندگی روستایی واقعی را در طول مدت حضورتان تجربه کنید، از محیط آرام روستا سرشار از آرامش شوید و لحظات شادی را با موسیقی اصیل آذربایجان بگذرانید. این خانه روستایی با چهار اتاق(8 نفره) و یک آلاچیق(12 نفره)  می‌تواند میزبان 44 مسافر باشد؛ اتاق‌هایی که نام میوه‌های این منطقه «هیوا»، «آلما»، «گیل انار» و «گیلیدک» ( به، سیب، انار و نسترن وحشی) را روی خود دارند و نشان از خلاقیّت و هرمندی میزبانان این خانه دارد.

 

 

انتهای پیام/

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار