چاقی و اضافه وزن در تعطیلات نوروز یکی از مشکلاتی است که بیشتر افراد با آن مواجه می شوند.چاقی و اضافه وزن در تعطیلات نوروز یکی از مشکلاتی است که بیشتر افراد با آن مواجه می شوند.
کد خبر: ۷۲۷۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰ 21 March 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز: رضیه شناور مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: نظم غذایی، نخستین چیزی است که در ایام تعطیلات به هم می‌خورد؛ تعطیلات، افراد را برای بیداری شبانه، خوابیدن تا حوالی ظهر، حذف کردن یا دیر خوردن صبحانه و مصرف بالای تنقلات در شب ‌زنده ‌داری‌ ها وسوسه می کند، به طوری که این نوع عملکرد موجب افزایش سه تا چهار کیلویی وزن افراد تا پایان تعطیلات می ‌شود در صورتی که می‌توانیم، بدون ایجاد این بی ‌نظمی از تعطیلات عید لذت ببریم.
وی با بیان اینکه افراد مبتلا به بیماری ‌های متابولیک، بهانه ‌های مختلفی را برای توجیه پرخوری بیان می‌کنند، افزود: لازم نیست در مهمانی های نوروز، خشکبار یا شیرینی را به مقدار زیاد استفاده کنیم.
شناور با بیان اینکه افزایش میزان مصرف شیرینی و آجیل در این ایام، بر حجم وعده ‌های غذایی نیز تاثیر دارد، عنوان کرد: افرادی که نظم غذایی یا میزان مصرف آجیل و شیرینی را رعایت نمی‌ کنند، لازم نیست ناهار و شام، غذای پرکالری مصرف کنند.
مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه با این توصیه که حذف وعده ‌های غذایی لازم نیست، بلکه استفاده از غذاهای سبک و کم کالری در وعده‌ های اصلی بسیار تاثیرگذار است، ادامه داد: پیاده ‌روی روزانه به مدت یک ساعت به ویژه برای مبتلایان کبد چرب، فشارخون، دیابت و دیگر بیماران، مانع مهم دیگری برای افزایش وزن و حفظ توازن است.
شناور ادامه داد: در ایام نوروز بهتر است از یک برنامه غذایی متناسب، متعادل و متنوع از تمام گروه های غذایی استفاده کنیم؛ مصرف آجیل و مغزها به عنوان میان وعده و مقدار متعادل باشد، اما می توانیم حجم مواد غذایی را در وعده های اصلی به ویژه شام، کاهش دهیم.
او افزود: تلاش کنیم غذای کودک را سر ساعت مشخص به او بدهیم تا به دلیل گرسنگی مجبور به مصرف شیرینی و شکلات نشود.
این کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه با تاکید بر اهمیت مصرف صبحانه، اضافه کرد: صبحانه یکی از مهمترین وعده های غذایی است که برای سلامت و تندرستی افراد اهمیت ویژه ای دارد؛ بهتر است در ایام نوروز، صبحانه کاملی شامل مقادیر مناسبی نان، شیر، پنیر و گردو مصرف کنیم و از خوردن کره، خامه و سرشیر در حد امکان، خودداری کنیم و برای ایجاد تنوع غذایی در صبحانه ها از تخم مرغ، خیار، گوجه فرنگی، میوه ها و آب میوه استفاده کنیم.
شناور یادآور شد: در کودکان به وعده صبحانه اهمیت بیشتری بدهیم و گروه لبنیات، نان و غلات را در آن گنجانده تا علاوه بر اینکه مواد مغذی موردنیاز برای رشدشان تامین ‌شود، از پرخوری در میان وعده و مواد غیرمغذی، جلوگیری شود.
او با بیان اینکه مصرف صبحانه، کمک شایانی به کنترل قند خون افراد دیابتی می‌کند، گفت: در مصرف شیرینی و شکلات در ایام نوروز میانه روی کنیم، زیرا زیاده روی در مصرف شیرینی و شکلات می تواند منجر به مشکلات گوارشی و افزایش انرژی دریافتی و در نتیجه اضافه وزن شود.
مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه در مورد افرادی که مبتلا به قند خون و یا چربی خون بالا هستند، گفت: زیاده روی در مصرف مواد قندی موجب اختلال در وضعیت سلامت افراد می شود، بنابراین برای برخورداری از تعطیلات همراه با آرامش و سلامتی، تعادل در مصرف مواد غذایی در این ایام، مهم است.
شناور با اشاره به اینکه پدر و مادرها مراقب فرزندان باشند تا در تعطیلات با مصرف بیش از اندازه تنقلات، شیرینی و شکلات از وعده های اصلی غذا محروم نشوند، عنوان کرد: از انواع شیرینی ساده، خشک و در اندازه کوچک و از میوه های ریز به جای میوه های درشت که دارای مواد مغذی یکسان و کم کالری هستند، استفاده کنیم.
او توصیه کرد: تعطیلات نوروزی از آجیل های بدون نمک یا کم نمک استفاده کنیم، زیرا آجیل های شور با داشتن نمک زیاد، زمینه را برای فشار خون بالا فراهم می کنند؛ عده ای معتقدند خوردن میوه به جای شام مانع از چاقی می شود، اما مصرف زیاد میوه هم موجب اضافه وزن می شود، بنابراین روزانه ۲ تا ۴ عدد میوه با اندازه متوسط، کافی ست.

برچسب ها: چاقی ، آجیل ، عید نوروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار