این پیمانه تیتر‌هایی همچون پایان سبز بورس در آخرین روز سال، افت اندک سهام آسیایی، قیمت نفت خام برنت با اندکی افزایش به ۶۷.۷ دلار رسید، جریمه ماهان و ایران ایر تور به دلیل گران فروشی، قیمت پالادیم رکورد زد، آخرین قیمت‌ها از بازار طلا و سکه تهران در آخرین فعالیت سال ۹۷، آمریکا معافیت عراق از تحریم‌های ضدایرانی را تمدید کرد و افزایش واردات نفت کره‌جنوبی از ایران را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۷۱۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲ 20 March 2019
پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
 
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون پایان سبز بورس در آخرین روز سال، افت اندک سهام آسیایی، قیمت نفت خام برنت با اندکی افزایش به ۶۷.۷ دلار رسید، جریمه ماهان و ایران ایر تور به دلیل گران فروشی، قیمت پالادیم رکورد زد، آخرین قیمت‌ها از بازار طلا و سکه تهران در آخرین فعالیت سال ۹۷، آمریکا معافیت عراق از تحریم‌های ضدایرانی را تمدید کرد و افزایش واردات نفت کره‌جنوبی از ایران را در بر دارد.
 
حق بیمه شخص ثالث برای سال آینده ۱۵ درصد افزایش یافت

در اجرای ماده (۳) «آیین نامه تعیین سقف حق بیمه شخص ثالث و نحوه تخفیف، افزایش یا تقسیط آن مصوب هیات وزیران در سال ۱۳۹۶» موضوع ماده (۱۸) «قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب سال ۱۳۹۵»، شورای عالی بیمه در جلسه ششم اسفندماه ۱۳۹۷، «نرخ حق بیمه پایه بیمه شخص ثالث در سال ۱۳۹۸ برای تمامی وسایل نقلیه را ۱۵ درصد بیش از نرخ‌های مورد عمل سال ۱۳۹۷» تعیین کرد. براین اساس حق بیمه وسایل نقلیه کمتر از چهار سیلندر ۱۱ میلیون و ۲۳۶ هزار ریال، پیکان، پراید و سپند ۱۳ میلیون و ۳۰۶ هزار ریال، سایر چهار سیلندر‌ها ۱۵ میلیون و ۶۹۲ هزار ریال، بیش از چهار سیلندر ۱۷ میلیون و ۵۰۵ هزار ریال تعیین شده است. شورایعالی بیمه مبلغ حق بیمه برای وسایل نقلیه با کاربری آژانس، تاکسی، کرایه و مسافرکش شخصی درون شهری، ۱۰ درصد و سواری کرایه و مسافرکش شخصی برون شهری، ۲۰ درصد بیشتر از حق بیمه وسایل نقلیه سواری مشابه تعیین کرده است.  
 
افزایش ۱۵ درصدی حق بیمه شخص ثالث برای سال آینده/ مرغ در بهمن ۱۰۵۰۰ تومان شد/ گران‌ترین و ارزان‌ترین شهر‌های جهان/ سنا: سال ۹۷ با دلار ۱۲۸۹۰ تومانی بسته شد


پایان سبز بورس در آخرین روز سال

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه، با افزایش ۲۷۶۰ واحدی معادل ۱.۵۷ درصد به رقم ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۷۹۶ واحدی معادل ۱.۵۷ درصد به رقم ۵۱ هزار و ۵۲۲ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۴۰۸ واحدی معادل ۱.۲۵ رصد، عدد ۳۲ هزار و ۹۶۸ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۲۸۵ واحدی معادل ۱.۲۵ درصد به رقم ۲۳ هزار و ۱۲ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۲۸۰۵ واحد افزایش معادل ۱.۴۲ درصد را رقم زد و به سطح ۲۰۰ هزار و ۱۲۴ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با  ۲۰۱۴ واحد افزایش معادل ۱.۵۳ درصد به رقم ۱۳۳ هزار و ۸۶۶ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۵۵۸۲ واحد افزایش معادل ۱.۶۴ درصد همراه بود و عدد ۳۴۵ هزار و ۱۶۲ واحد را به نمایش گذاشت.

افزایش ۱۵ درصدی حق بیمه شخص ثالث برای سال آینده/ مرغ در بهمن ۱۰۵۰۰ تومان شد/ گران‌ترین و ارزان‌ترین شهر‌های جهان/ سنا: سال ۹۷ با دلار ۱۲۸۹۰ تومانی بسته شد


افت اندک سهام آسیایی

روز سه‌شنبه، در انتظار اجلاس فدرال‌رزرو، سهام آسیایی تغییرات چندانی نکرد، اما با پیش‌بینی اینکه در این اجلاس نرخ بهره بالا نمی‌رود، سهام نزدیک به رکورد‌های ۶ ماهه خود باقی ماندند، درحالیکه نگرانی‌هایِ جدید برگزیت، پوند را پایین آورد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن بدون تغییر ماند و همچنان اندکی پایین‌تر از رکورد ۲۱ سپتامبر تا کنون خود که در همین جلسه به آن رسیده بود، باقی ماند. نیکی ژاپن تنها ۰.۰۸ درصد افت کرد و کوسپی کره‌جنوبی و ای‌اس‌اکس استرالیا هر کدام ۰.۰۹ درصد پایین آمدند. سهام چین هم تغییرات اندکی را تجربه کردند و شاخص شانگ‌های ۰.۱۲ درصد افت کرد در حالی که شاخص هانگ‌سنگهنگ‌کنگ تنها ۰.۰۸ درصد پایین آمد.

قیمت نفت خام برنت با اندکی افزایش به ۶۷.۷ دلار رسید

قیمت نفت در معاملات دیروز در نزدیکی بالاترین رقم سال ۲۰۱۹ قرار گرفت که به علت کاهش تولید اوپک تقویت شده است. تحریم‌های آمریکا علیه تولیدکنندگان نفت ایران و ونزوئلا نیز قیمت‌ها را تقویت کرد، اما تاجران می‌گویند، قیمت در بازار با افزایش تولید آمریکا محدود شده است. هر بشکه نفت خام آمریکا با ۳ سنت افزایش ۵۹.۱۲ دلار معامله شد و در حقیقت تغییر چندانی با قیمت روز گذشته ندارد و در نزدیکی بالاترین رقم ۲۰۱۹ برابر با ۵۹.۲۳ دلار قرار دارد که دیروز رقم خورد. هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با ۲۱ سنت افزایش ۶۷.۷۵ دلار فروخته شد که به بالاترین رقم سال ۲۰۱۹ که هفته گذشته ثبت شد، نزدیک است.

مرغ در بهمن ۱۰۵۰۰ تومان شد

بازرسی اتاق اصناف اعلام کرد، با توجه به اینکه قیمت مرغ در میدان بهمن تهران (عمده فروشی) ۱۰ هزار و ۵۰ تومان است، فروش مرغ بالا‌تر از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در واحد‌های صنفی (خرده فروشی) تخلف محسوب می‌شود و متخلفان جریمه خواهند شد. براساس اطلاعیه اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران (به نقل از واحد بازرسی اصناف) برای اعضای خود،  عرضه مرغ در میدان بهمن به قیمت ۱۱۰۵۰ تومان است.  کلیه واحد‌های صنفی باید مرغ خود را ۱۱۵۰۰ بفروشند؛ در غیر این صورت تخلف محسوب شده و مرتکب جریمه خواهند شد. بر اساس گزارش میدانی تسنیم، با وجود اینکه بازرسی اصناف قیمت  هرکیلوگرم مرغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده، اما قیمت این محصول در تهران در محدوه ۱۵ هزار تومان است؛ اما در مقایسه با روز‌های قبل حدود ۲ هزار تومان کاهش یافته است.

جریمه ماهان و ایران ایر تور به دلیل گران فروشی

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از جریمه شرکت‌های هواپیمایی ماهان و ایران ایر تور توسط سازمان تعزیرات به دلیل گران فروشی خبر داد. به گزارش ایسنا، علی عابدزاده در جمع خبرنگاران و در پاسخ به اعتراضات مردمی نسبت به گران فروشی برخی شرکت‌های هواپیمایی طی چند روز اخیر اظهار کرد: سقف قیمت بلیت هر شرکت هواپیمایی مشخص است و نرخ‌های مربوطه به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه شده است و مردم باید دقت کنند بالاتر از سقف‌های تعیین شده بلیت نخرند.  وی ادامه داد: اگر شرکت‌های هواپیمایی گران‌تر از سقف تعیین شده اقدام به فروش بلیت کنند مردم می‌توانند شکایت خود را به سازمان هواپیمایی اعلام کنند تا با معرفی آن شرکت به سازمان تعزیرات با آن برخورد شود.  رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به این که طی چند روز اخیر با دو شرکت هواپیمایی برخورد و آن‌ها جریمه شدند گفت: شرکت‌های هواپیمایی ماهان و ایران ایر تور بنا بر تشخیص سازمان تعزیرات نسبت به قیمت‌های تعیین شده گران فروشی کردند که به همین دلیل جریمه شدند.

قیمت پالادیم رکورد زد

قیمت پالادیم روز سه‌شنبه تحت تأثیر نگرانی‌ها نسبت به کمبود عرضه، به رکورد بالای جدیدی صعود کرد و طلا نیز با انتظارات برای عدم تغییر سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا، افزایش یافت.  هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۵۸۸.۵۳ دلار رسید در حالی که اوایل معاملات تا مرز ۱۵۹۱ دلار پیش رفته بود.  به گفته ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارزی در شرکت دیلی فارکس، تقاضای بالا عامل اصلی افزایش قیمت پالادیم است و تا زمانی که مشکل کمبود عرضه ادامه دارد، این وضعیت به قوت خود باقی می‌ماند.  قیمت پالادیم که در تولید کاتالیزور‌های کاهش آلودگی خودرو به کار می‌رود، از اواسط اوت گذشته حدود دو برابر افزایش یافته و از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون حدود ۲۶ درصد رشد کرده است. به نقل از ایسنا؛  در این بین، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز سه شنبه بازار سنگاپور با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۳۰۶.۷۶ دلار رسید.  در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا حدود ۰.۴ درصد رشد کرد و به ۱۳۰۶.۸۰ دلار رسید.

گران‌ترین و ارزان‌ترین شهر‌های جهان

برای نخستین بار طی ۳۰ سال گذشته، ۳ شهر به طور همزمان در مقام نخست گران‌ترین شهر جهان که از سوی Economist Intelligence Unit survey معرفی می‌شوند، قرار گرفتند. بر اساس این رتبه بندی که از میان ۱۳۳ شهر بزرگ جهان انجام شده است، پاریس، هنگ‌کنگ و سنگاپور به طور همزمان در مقام گران‌ترین شهر جهان قرار گرفتند. پاریس که سال گذشته مقام دومین شهر گران جهان را داشت، امسال یک پله صعود کرده است. نام ۴ شهر اروپایی در میان ۱۰ شهر گران جهان به چشم می‌خورد. در این رتبه بندی هزینه‌های رایج خانوار نظیر قیمت نان در ۱۳۳ شهر مورد بررسی قرار گرفته و با هم مقایسه شده است. این نظر سنجی هزینه زندگی در نیویورک را مبنای ارزیابی‌ها خود قرار داده و در گام دوم نیز میزان افزایش هزینه‌ها نسبت به سال قبل در مقایسه با پرجمعیت‌ترین شهر آمریکا مورد بررسی قرار گرفته است. در این رتبه بندی، زوریخ و ژنو سوئیس، ازاکای ژاپن، سئول کره جنوبی، کپنهاگ دانمارک، نیویورک و لس آنجلس آمریکا نیز در جایگاه‌های بعدی گران‌ترین شهر‌های جهان قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر شهر‌های کارکاس ونزوئلا، دمشق سوریه، تاشکند ازبکستان، آلماتی قزاقستان، بنگلور هند، کراچی پاکستان، لاگوس نیجریه، بوئنوس‌آیرس آرژانتین، چنای و دهلی نو هند نیز در رتبه‌های اول تا دهم ارزان‌ترین شهر‌های قرار گرفتند.

آخرین قیمت‌ها از بازار طلا و سکه تهران در آخرین فعالیت سال ۹۷

به گفته محمد کشتی آرای، دیروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴،۶۸۵،۰۰۰ تومان بود که نسبت به روز قبل با افزایش همراه بود. همچنین هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با نرخ ۴،۵۰۰،۰۰۰ تومان معامله شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز ۲،۵۵۰،۰۰۰ تومان و هر ربع سکه بهار آزادی ۱،۶۵۰،۰۰۰ تومان بود. همچنین هر سکه یک گرمی در آخرین روز سال به نرخ ۸۷۰ تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان بود. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، در بازار تهران ۱،۸۴۵،۰۰۰ تومان بود که نسبت به روز قبل، ۲۰ هزار تومان به ازای هر مثقال گران‌تر شده است. در آخرین روز کاری سال، حباب سکه نیز با افزایش نسبت به روز‌های قبل، به رقم ۵۰۰ هزار تومان رسید.

افزایش واردات نفت کره‌جنوبی از ایران

به‌رغم تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران واردات نفت کره‌جنوبی از این کشور در ماه‌های اخیر افزایش یافته‌است. به گزارش ایلنا به نقل از یونهاپ، بر اساس تازه‌ترین آمار، کره‌جنوبی در ماه جاری میلادی معادل ۴۷۶ میلیون دلار نفت از ایران وارد کرده است. این مقدار، چهار برابر واردات ۱۰۱ میلیون دلاری ماه ژانویه کره‌جنوبی از ایران است. این در حالی است که آمریکا در ماه‌های اخیر تلاش خود را بر کاهش درآمد نفتی ایران متمرکز کرده است.

آمریکا معافیت عراق از تحریم‌های ضدایرانی را تمدید کرد

شبکه «سی. ان. بی. سی نیوز» به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت این کشور معافیت ۹۰ روزه عراق از تحریم‌های ضدایرانی را تمدید کرده است.  به گزارش سه شنبه شب ایرنا، آمریکا در دسامبر گذشته عراق را از تحریم‌های ضدایرانی معاف کرد. این تحریم‌های سه ماهه صبح ۱۹ مارس (۲۸ اسفند) به پایان رسید و اینک به مدت ۹۰ روز تمدید شده است. طبق این معافیت، عراق به خرید برق از ایران ادامه خواهد داد. یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، اظهار داشت: هدف از این معافیت آن است تا به عراق کمک شود تا کمبود انرژی را جبران کند. ما به گفت: وگو‌ها با شرکای خود در عراق درباره تحریم‌های مرتبط با ایران ادامه خواهیم داد. به نوشته تارنمای سی. ان. بی. سی، عراق برای تامین ۴۵ درصد از برق خود به ایران متکی است.  دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت با پشت پا زدن به تعهدات آمریکا در برجام از این توافق بین المللی خارج شد. وی تحریم‌هایی را که طبق این توافق برداشته شده بود، بازگرداند. اقدام وی با مخالفت شدید طرف‌های دیگر برجام روبرو شد. این اقدام همچنین باعث نارضایتی خریداران نفت ایران شد.  واشنگتن مدعی شده بود که قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند، اما در اجرای این سیاست شکست خورد و در نهایت آمریکا مجبور شد هشت کشور را شامل چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان را به مدت ۶ ماه از تحریم‌های نفتی علیه ایران معاف کند.  

سنا: سال ۹۷ با دلار ۱۲۸۹۰ تومانی بسته شد

بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی، نرخ خرید و فروش دلار و یورو در آخرین روز بازار در سال ۹۷ به شرح زیر می‌باشد: هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۲۸۴۰ تومان در صرافی‌های مجاز و بانکی خریداری شد و به قیمت ۱۲۸۹۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ ۱۴۷۵۰ تومان خریداری شده و به قیمت ۱۴۸۰۰ تومان در صرافی‌های مجاز فروخته شده است. باید یادآور شد که نرخ‌های میانگین موزون سنا بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارزبر مبنای معاملات ثبت شده در " سامانه نظارت ارز (سنا) " توسط بانک‌ها و صرافی‌های مجاز کل کشور است *. هرچند روز گذشته در بازار آزاد ارز تهران نرخ دلار به محدوده ۱۳۴۰۰ تا ۱۳۵۰۰ تومان هم رسیده بود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار