مدیر امور گردشگری و زیارتی شهرداری شیراز به تشریح برنامه‌های نوروزی در سطح این کلانشهر پرداخت و جزئیات آنها را بیان کرد.
کد خبر: ۷۲۷۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰ 20 March 2019

تابناک فارس به نقل از تسنیم: علی نیّری به تشریح برنامه‌های ویژه نوروز پرداخت و اظهار داشت: شیراز یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری داخلی و خارجی است و به واسطه داشته‌های متنوع گردشگری در حوزه طبیعی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی به همه مردم تعلق دارد و همواره جزء نخستین انتخاب‌های اصلی سفر تمام گردشگران است.
وی با بیان اینکه همین مسئله برنامه‌ریزی برای زمان‌هایی چون نوروز را سخت و پیچیده می‌کند، گفت: این امر ایجاب می‌کند که با دقت نظر بیشتری برای این شهر برنامه‌ریزی شود و می‌توان گفت مردم از بیشتر نقاط ایران در این شهر حضور دارند. 
مدیر امور گردشگری و زیارتی شهرداری شیراز با بیان اینکه فعالیت دبیرخانه نوروز از مهر ماه در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز آغاز شده است، افزود: بیش از 50 عنوان برنامه در ابتدا در نظر گرفته شد که پس از بررسی تعدادی برنامه مصوب شدند. 
نیری بیان کرد: اهدافی که برای برنامه‌های نوروز در نظر گرفتیم معرفی ظرفیت‌های شیراز هم در حوزه گردشگری و هم آداب و رسوم و آئین‌های مردم این شهر بود و هم اینکه جایگاه فرهنگی ادبی و مذهبی شیراز نیز در این برنامه‌ها لحاظ می‌شود. 
وی عنوان کرد: امسال موردی که وجود دارد ولادت حضرت علی (ع) و روز پدر را هم داریم که امیدواریم که سال جدید که با نام حضرت علی (ع) مزین شده و سالی پر از شکوفایی و بهروزی و سربلندی برای مردم ایران باشد و مردم ایران روزهای خوبی را در پیش رو داشته باشند.
برپایی 3 نمایشگاه در شیراز 
مدیر امور گردشگری و زیارتی شهرداری شیراز با اشاره به برنامه‌ها گفت: در بخش نمایشگاهی 3 نمایشگاه صنایع دستی، خوراک و آئین و رسوم مردم فارس را داریم که در باغ جنت جشنواره‌ای تحت عنوان شادشهر از 29 اسفندماه تا 16 فروردین از 9 صبح تا 11 شب برنامه دارد و تعدادی فضای نمایشگاهی وجود دارد که به آداب و رسوم مردم فارس از قومیت‌های مختلف اختصاص یافته و بخشی نیز به غرفه‌های صنایع دستی و سوغات و محصولات فرهنگی و کتاب اختصاص یافته است.
نیری بیان کرد: در طول جشنواره 10 شب ویژه برنامه‌های فرهنگی و هنری اجرا می‌شود که رویکرد آنها مبتنی بر معرفی شهر و داشته‌های گردشگری فرهنگی و مذهبی آن است و فضای شاد و مفرح برای گردشگران و شهروندان پیش‌بینی شده است که به صورت عصرگاهی و شبانگاهی برای آنها اجرا می‌شود.
وی عنوان کرد: مکان برگزاری این برنامه باغ جنت است، زیرا باغ جنت یکی از مکان‌هایی است که کمپ اقامتی گردشگران در آن ایجاد شده است و سال‌هاست خدماتی توسط شهرداری شیراز ارائه می‌شود. حضور در این نمایشگاه و این جشنواره به صورت رایگان و برای عموم آزاد است و برنامه‌‌های متنوعی برای این جشنواره تعریف شده است.
مدیر امور گردشگری و زیارتی شهرداری شیراز تصریح کرد: برنامه بعدی در حوزه نان و روستا است که در باغ ملی از تاریخ 25 اسفندماه تا 16 فروردین ماه برگزاری می‌شود و ساعت کاری آن نیز از 9 صبح تا 11 شب است و با توجه به اینکه شهر شیراز ظرفیت‌های زیادی در حوزه گردشگری دارد و از طرفی استان فارس بیش از 30 درصد اماکن تاریخی مذهبی ایران را در دل خود جای داده، بهشت گردشگری کشور است
نیری ادامه داد: فارس به دلیل دارا بودن بیشترین آثار ثبت جهانی و همچنین امامزاده‌ها و مقابر مشاهیر و آئین و آداب و رسوم متنوعی که در این استان وجود دارد اکثر گردشگران مقصد خود را تنها به مرکز استان معطوف می‌کنند در صورتی که استان فارس شهرها و روستاها بکری دارد که کمتر شناخته شده است.
توجه ویژه به روستاها و ظرفیت گردشگری آنها 
وی اظهار داشت: با همکاری دفتر امور روستایی استانداری برنامه معرفی روستاهای گردشگری و خانه‌های بومگردی روستاهای فارس را داریم که در این نمایشگاه سعی کردیم روستاهای هدف گردشگری و خانه‌های بومگردی را معرفی کنیم و به گردشگران توصیه کنیم که به سمت روستاها بروند و از آن فضای گردشگری و آئین و آداب و رسومی که در روستاها وجود دارد بیشتر استفاده کنند که این اتفاق می‌تواند کمک زیادی به اقتصاد روستاها و شهرهای کوچکتر کند.
نیری با بیان اینکه در این روال شیراز می‌تواند نقش پشتیبانی را بازی کند، گفت: با این فرایند تمام استان می‌توانند از حضور گردشگران حداکثر بهره را ببرند و وقتی این معرفی به خوبی انجام شود و گردشگران آن روستاها را به خوبی بشناسند سرانه گردشگری شهر و مازاد آن می‌تواند به آن روستاها سفر کند و ماندگاری داشته باشند و اقتصاد آن روستا را رونق دهد و فرهنگ و تنوع اجتماعی که در روستاها وجود دارد می‌تواند به مبادلات فرهنگی اقتصادی خیلی خوبی منجر شود.
مدیر امور گردشگری و زیارتی شهرداری شیراز تصریح کرد: در بخش خوراک؛ با توجه به اینکه خوراک یکی از عناصر اصلی در گردشگری است و یکی از شاخه‌های گردشگری است و امیدواریم در سال 98 رویداد پیوسته خوراک را داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: یکی از این برنامه‌ها جشنواره نان است که همراه با بزرگداشت شیخ اطعمهدر سال 98 که اطلاع‌رسانی می‌شودو اکنون به صورت پایلوت در باغ ملی 10 غرفه پخت نان داریم که در هر غرفه حداقل بیش از 4 نوع نان ارائه می‌شود که این تنوع نان در استان و کشور را نشان می‌دهد. امیدواریم این را بتوانیم در سطح کشور تسری دهیم.
نیری ادامه داد: جشنواره نان و روستا با هدف توسعه گردشگری روستایی و گردشگری خوراک و معرفی ظرفیت‌های این حوزه برگزار می‌شود و حضور در این جشنواره هم رایگان و برای عموم مردم است و بازدیدکنندگان و شهروندان و مسافران می‌توانند در آن شرکت کنند.
وی گفت: نمایشگاه بعدی نمایشگاه خوراک و صنایع دستی در مجتمع گردشگری خرمشکوه است که بعد از پلیس راه پل فسا برگزار می‌شود و تاریخ آن نیز از 29 اسفند تا 16 فروردین 9 صبح تا 11 شب است و در کنار آن روزانه بیش از 4 ساعت برنامه فرهنگی هنری نیز اجرا می‌شود که در پیشانی شهر از سمت جنوب گردشگرانی که در شیراز حضور پیدا می‌کنند می‌توانند از این برنامه‌ها استفاده کنند، این برنامه با همکاری شهرداری منطقه 7 اجرا می‌شود.
گذر هنری در محور حافظیه 
مدیر امور گردشگری و زیارتی شهرداری شیراز افزود: در محور حافظیه نیز با همکاری شهرداری منطقه سه گذر هنری حافظیه برپا می‌شود که در این گذر برنامه‌های متنوع فرهنگی ادبی هنری اجرا می‌شود و با توجه به جایگاه ادبی و فرهنگی و هنری، نگاه ویژه‌ای به ادبیات شده و محور حافظیه هم محور خاصی هست که می‌طلبد حوزه ادبیات در آن نمود بیشتری داشته باشد. 
وی گفت: در چند سکو برنامه‌های مختلف در زمان مشخص برگزار می‌شود که این برنامه‌ها از یکم تا 15 فروردین ماه ادامه دارد و روزانه بیش از 8 ساعت برنامه فرهنگی و هنری و ادبی اجرا می‌شود. در اجرای این برنامه علاوه بر شهرداری منطقه سه، معاونت فرهنگی سازمان همکاری دارند.
نیری تصریح کرد: در کوچه رندان برنامه‌ای است که در کوچه جنب آرامگاه حافظیه اجرا می‌شود و به صورت پایلوت بحث گردشگری ادبی و تاریخی اجرا می‌شود. این برنامه پنج دوره پایتختی استان فارس به صورت دکور به نمایش گذاشته می‌شود و یک دوره ویژه که دوره معاصر هست به جایگاه سومین حرم اهل بیت و پایتخت فرهنگی و هنری شیراز اشاره می‌کند و داشته‌های مذهبی و تاریخی و فرهنگی استان در یک صفحه دکور می‌شود و پنج دوره دیگر بعد از آن در معرض دید عموم قرار داده می‌شود.
مدیر امور گردشگری و زیارتی شهرداری شیراز بیان کرد: در انتهای کوچه نیز کافه کتاب و گذر کتاب را داریم و در طول روز هم چند ساعتی برنامه‌های ادبی و هنری خواهیم داشت. این برنامه 24 ساعته است و گردشگری شبانه را به صورت پایلوت انجام می‌دهیم. امیدواریم این اتفاق در شیراز نهادینه شود و گردشگرانی که دوست دارند از ساعات پایانی شب از فرصت‌های فرهنگی و ادبی استفاده کنند این مجموعه بتواند به آنها خدمات دهد و این برنامه تا 25 اردیبهشت ادامه پیدا می‌کند.
ویژه برنامه‌های بافت تاریخی و گذر زندیه 
نیری اظهار داشت: در گذر زندیه نیز ویژه برنامه گذر هنری زندیه را داریم که روزانه 6 ساعت برنامه داریم و به همکاری شهرداری منطقه هشت انجام می‌شود. محتوای برنامه‌ها انرژی ویژه‌ای روی بافت تاریخی شیراز و معرفی آن گذاشته می‌شود و همچنین ظرفیت‌های گردشگری مذهبی و برنامه‌های فرهنگی هنری که در آنجا وجود دارد. از تاریخ 3 تا 10 فروردین برگزار می‌شود.
وی گفت: برنامه دیگر ما گذر فرهنگی عفیف‌آباد است که با همکاری شهرداری منطقه یک و با اجرای روزانه هشت ساعت برنامه که در آن تلاش می‌شود در قالب تئاتر و برنامه‌های فرهنگی هنری به گردشگران، خدماتی در این حوزه ارائه شود.
ویژه برنامه‌های تحویل سال
نیری تصریح کرد: برنامه دیگری که در این حوزه داریم ویژه برنامه سال تحویل در گلزار شهدا در جوار شهدای گمنام که با حضور خانواده شهدا در دارالرحمه برگزار می‌شود در لحظه سال تحویل و چند ساعتی را میزبان خانواده معظم شهدا هستیم و برنامه‌های خاص و یژه‌ای برای آن تعریف شده است.
مدیر امور گردشگری و زیارتی شهرداری شیراز بیان کرد: همزمان برنامه سال تحویل نیز در گذر حافظیه داریم با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی که از ساعت 9 شب تا 2 بامداد ادامه پیدا خواهد کرد و بخشی از آن به معرفی آئین‌های نوروز مردم فارس و شیراز اختصاص دارد و بخشی نیز ارتباط با حرم حضرت علی برقرار می‌شود و به مناسبت ولادت ایشان و حضور خادمین حرم مطهر حضرت شاهچراغ در برنامه خواهد بود. 
وی گفت: در کنار آن برنامه‌های موسیقی تئاتر و طنز نیز تعریف شده و تفال به دیوان حضرت حافظ و فال برنامه‌هایی است که برای آن شب تعریف شده و در گذر اجرا می‌شود و تمام گردشگران و شهروندان می‌توانند به صورت رایگان از آن استفاده کنند.
نیری عنوان کرد: برنامه بعدی که امسال به صورت ویژه برای آن برنامه‌ریزی شده ایستگاه اطلاع‌رسانی است که در 18 نقطه از شهر شیراز خدمات رایگان به گردشگران داده می‌شود که نقاط پرتردد گردشگری راهنمایان گردشگری مستقر می‌شوند و هدفمان معرفی کم شناخته‌های شیراز و ظرفیت‌های گردشگری ادبی و خوراک و گردشگری مذهبی و تاریخی فرهنگی است. 
تورهای گردشگری و خط اتوبوس ویژه 
وی بیان کرد: کار جدیدی که امسال اتفاق افتاده در کنار ایستگاه اطلاع‌رسانی، حضور حدود 25 دوچرخه سوار است که از 8 صبح تا 8 شب در مسیرهای پرتردد خدمات رایگان می‌دهند و با دوچرخه و کوله پشتی، ضمن اینکه نقشه‌های شهر شیراز را به همراه دارند گردشگران را به استفاده از وسایل نقلیه عمومیشامل اتوبوس، مترو و دوچرخه و از همه مهمتر تورهای گردشگری و خط اتوبوس ویژه آن توصیه می‌کنند. 
مدیر امور گردشگری و زیارتی شهرداری شیراز درباره این اتوبوس‌های ویژه گفت: از کمپ‌ها تورهای رایگان شیرازگردی داریم و افرادی که از کمپ‌ها بلیت بازدید از اماکن را تهیه کنند با تخفیف ویژه در اختیار آنها قرار داده می‌شود و اتوبوس رایگان است. این کار سبب می‌شود مسافران، خودروهای خودشان را در شهر نیاورند و خیلی راحت دسترسی داشته باشند و در کنار اینها راهنمای گردشگی هم تعریف کردیم که بتوانند از راهنماها هم استفاده کنند.
وی بیان کرد: خط اتوبوس گردشگری از حرم شاهچراغ نیز داریم و تمام اماکن گردشگری شهر را این اتوبوس طی می‌کند و جلوی هر یک از این اماکن که ایستگاه اتوبوس گردشگری تعریف شده مردم می‌توانند سوار شوند و بدون استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی از این اتوبوس‌ها استفاده کنند. این برنامه با همکاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری برگزار می‌شود.
نیری تصریح کرد: تمام برنامه‌های شهرداری شیراز امسال پیرو درخواست شورا و سیاست و دیدگاه شهردار به صورت واگذاری عمومی از طریق استعلام صورت گرفته و نکته خوب و مهم این است که تمام شرکت‌کنندگان در این برنامه‌ها موسسات و ان جی او هایی بودند که در شیراز فعالیت دارند و این واگذاری فعالیت‌های فرهنگی به موسسات و کانون‌های مرتبط کار خوبی است که می‌تواند به افزایش مشارکت عمومی کمک شایانی داشته باشد و این مشارکت می‌تواند به توسعه فعالیت‌های اجتماعی و مشارکت مردم در این برنامه‌ها کمک کند.

برچسب ها: گردشگری ، شیراز ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار