امام جمعه شیراز با بیان اینکه مشکل امروز اینست که مردم نمی دانند در چارچوب نظام جمهوری اسلامی هر کس چه وظیفه ای دارد؟ گفت: خیلی از رفتارهای بعضی روحانیون که از نظر علمی درست است را مردم نمی پسندند؛ این فاصله به واسطه این پیش می آید که مردم شکل و ساختار حقوقی نظام را نمی دانند و ما در حقوق اساسی خوب کار نکردیم.
کد خبر: ۷۲۶۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰ 18 March 2019

تابناک فارس به نقل از دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در استان فارس: آیت‌الله لطف‌الله دژکام در دیدار با مدیرکل و معاونان صدا و سیمای مرکز فارس به طرح مباحث ضروری پیرامون رسانه ملی پرداخت.
وی با تبریک میلاد مسعود حضرت امیرالمومنین علی(ع) و سال جدید هجری شمسی، ضمن قدردانی از مدیران شبکه فارس، گفت: در طول این چند ماهی که در خدمت مردم شیراز بوده‌ام مشاهده کردم که همه دوستان مجموعه صدا و سیما و بالاخص مدیریت محترم آقای سهرابی، برای اینکه نگاه رهبری را نسبت به قضیه نماز جمعه تامین کرده باشند واقعا زحمت کشیده ‌ اند.
امام جمعه شیراز ادامه داد: در خصوص مسائلی که صدا و سیما با آن مواجه است یک رویکردهایی وجود دارد؛ با توجه به اینکه مقام معظم رهبری در این راستا مرتبا تاکید می‌کنند ما نیز مرتب تصحیح جهت می‌کنیم برای اینکه جهت گیری پشت سر رهبری وجود دارد، اما گاهی رهبر معظم انقلاب در نظر دارند که نکته ای به صورت ویژه بازنگری شود .
وی خاطرنشان کرد: صدا و سیما دو مورد را باید با هم جمع کند؛ یکی جهت گیری‌های ارزشی، دوم جلب مخاطب در سطح ملی و بین المللی، این کار دشواری است.
امام جمعه شیراز رسیدن به این دو هدف را نیازمند اعمال ظرافت و هنرمندی در کارها دانست و تاکید کرد: صدا و سیما باید ظرافت و هنرمندی ویژه ای در کارها و برنامه های خود داشته باشد که هم مخاطب را جذب کرده و باعث خستگی و فرار مخاطب از پیام انتقالی نشود و هم جهت گیری ارزشی داشته باشد .
نماینده ولی فقیه در فارس ادامه داد: مشکلی که دوستان در صدا و سیما دارند، همانطور که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم نیز فرمودند، اینست که ما در بسیاری از کارهای خود مدل از پیش تعریف شده و امتحان پس داده‌ای نداریم تا از آن الگو بگیریم.
او گفت: ما باید مدل مطلوبمان را بسازیم آن را اجرا کرده و در ادامه آسیب شناسی و رفع عیب کنیم؛ طبیعتا کار دشواری است و گاهی به یک چالش بدل می‌شود.
آیت الله دژکام با بیان اینکه صدا و سیمای فارس می‌تواند برای دیگر شبکه‌ها الگو باشد زیرا این ظرفیت در استان وجود دارد، به دیدار خود با دکتر قراملکی اشاره و اضافه کرد: زمانی که در دیگر نقاط بسته عمل می‌شد، شیراز در اوج موفقیت علمی خود سعه صدر و تضارت آراء را نشان داده؛ اینکه حرف مخالف را بشنود و احترام کرده بعد نقد کند.
او ادامه داد: حتی از نظر مذهبی هم اینگونه بوده و مذاهب و ادیان گوناگون در همین فضا که مراجع زندگی می‌کردند در کنار هم قرار داشتند؛ در خیلی از شهرها هیچ مذهب دیگری نمی بینید نه اینکه باید دیده شود ولی واقعیت امر این است که در خیلی از شهرهای ما، مذهب دیگری جز تشیع وجود ندارد اما در شیراز مراجع بزرگ شیعه در کنار محله سکونت یهودی ها، مسیحیان یا زرتشتیان زندگی می کردند.
امام جمعه شیراز با تصریح اینکه این نوع کار و همزیستی بسیار سنگین تر و دشواری آن بیشتر و در عین حال نوع نگاه و کار ارزشمندتر است، گفت: اگر این مدل ها را در گذشته تاریخی خود شناسایی کنیم، می توانیم در آینده و در حیطه هنر و کارهای صدا و سیما از آن اقتباس و استفاده کنیم .
وی با بیان اینکه ما امروز به این مدل کارها نیاز داریم، خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم جهانی شویم باید روش کار جهانی شدن را یاد بگیریم؛ از یک زاویه محدود نمی‌شود همه را پوشش داد ولی در عین حال می خواهیم حفظ جهات ارزشی خود را کرده باشیم .
امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه سیره آیت الله سید نورالدین حسینی الهاشمی یا سایر بزرگانی مانند آیت ‌الله ا لعظمی سید محمد آیت اللهی یا آشیخ بهاالدین محلاتی قابل دقت است، گفت: این ها در مرجعیت بودند و کار کردند؛ سیره آنها برای اینکه ما یاد بگیریم چگونه با ظرافت، ضمن رعایت حدود شرعی و ارزشی خود، با دیگران تعامل داشته باشیم، قابل دقت است.
او با بیان اینکه در تشیع جنازه آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی، تمام یهودیان شیراز به صورت هیئت حرکت کردند، گفت: این چه نوع تعاملی بوده که نهایتا اینگونه خود را نشان داده است؟ پس می‌شود اینگونه کار کرد.
امام جمعه شیراز ادامه داد: امروز جوی بر افکار ما حاکم شده که اگر می خواهیم ارزشی باشیم باید برخورد تند انجام دهیم و اگر برخورد تند انجام دهیم دیگر جهانی دیده نمی شویم؛ ولی اگر تعامل انجام شود می توان جهانی شد؛ ما تعامل نیاز داریم و باید روی آن کار شده و مدل های قوی برای آن طراحی شود؛ البته ظرافت و دقت دارد اما شدنی است.
نماینده ولی فقیه در استان فارس همچنین گفت: متاسفانه در این 40 سالی که از انقلاب اسلامی گذشته به اندازه کافی نتوانستیم شکل و ساختار نظام خود را تبیین کنیم و بین مردم جا بیندازیم؛ به تعبیر حقوق دان‌ها ما نتوانستیم حقوق اساسی جمهوری اسلامی را درست تبیین کنیم .
او با تصریح اینکه حقوق اساسی جمهوری اسلامی باید درست تبیین شود، گفت: در غیر اینصورت هر روز سئوال می شود که به عنوان مثار کاری که رییس جمهور انجام نداده چرا رهبری انجام نمی‌دهد؟ این شبهات به صورت مفصل در جامعه وجود دارد.
او دلیل وجود این شبهات و سئوالات را تبیین نشدن حقوق اساسی جمهوری اسلامی دانست و گفت: یعنی جایگاه رهبر، نوع وظایفی که مستقیما باید ورود کند، نوع وظایفی که باید هدایت کند و اینکه دیگران هستند که باید آن وظایف را انجام دهند و ایشان نباید دخالت کند و اگر دخالت کند شائبه دیکتاتوری ایجاد می‌شود و در مغایرت با اهداف نظام جمهوری اسلامی خواهد بود، این مسائل تبیین نشده است .
امام جمعه شیراز با بیان اینکه مشکل امروز اینست که مردم نمی دانند در چارچوب نظام جمهوری اسلامی هر کس چه وظیفه ای دارد؟ گفت: خیلی از رفتارهای بعضی روحانیون که از نظر علمی درست است را مردم نمی پسندند؛ این فاصله به واسطه این پیش می آید که مردم شکل و ساختار حقوقی نظام را نمی دانند و ما در حقوق اساسی خوب کار نکردیم .
او با اشاره به وجود بدنه قوی دانشگاهی و حضور انسان‌هایی با نگاه انقلابی، ارزشی و ولایی در شیراز، ورود به این عرصه را ممکن دانست و گفت: تبیین از نظر علمی قدم اول است و در ادامه مسئله در دست ارباب هنر قرار می گیرد تا با ظرافت کار خود مسئله را در جامعه جا بیاندازند ولی ما در حد تبیین هم در این مسئله کار نکردیم و باید خیلی بیشتر کار کنیم.
او با یادآوری اینکه با توجه به بیانیه گام دوم رهبری در خصوص این موضوع، شخصا با جدیت این موضوع را دنبال می‌کند، گفت: در دوره شاه دیکتاتوری عمل شد و کسی پایبند به مشروطیت نبود؛ امروز همان مسیر را می‌خواهیم برویم ولی رهبر تاکید دارند که به جمهوریت اهمیت دهید؛ وقتی به جمهوریت اهمیت دهید کسی نمی تواند کاری که رییس جمهور نمی کند را از رهبر توقع داشته باشد .
امام جمعه شیراز ادامه داد: در زمان امام خمینی (ره) برخی می گفتند دیکتاتور می خواهیم در حالیکه امام به دنبال جمهوریت بود. شما به فرد مورد نظر خود رای داده اید و او را داخل گود فرستاده‌اید؛ این مسئله را مردم باید متوجه شوند؛ اینکه بنده در خطبه اشاره کنم کافی نیست به نظر بنده می رسد در این راستا صدا و سیما می تواند کار کند آن هم در حالیکه چارچوب های کار را رهبری معین کرده است .
او تاکید کرد که می توان تبیین حقوق اساسی را از دیدگاه رهبری مطرح و هر جا اختلافی پیش آمد از سخنان ایشان استفاده کرد؛ گفت: دبیرخانه تبیین نوآوری های مقام معظم رهبری در اندیشه سیاسی در این جهت می‌تواند همکاری و مطالب مد نظر ایشان را عمومی کند .
او همچنین با بیان اینکه رسانه ها باید مروج اخلاق باشند، گفت: متاسفانه امروز فضای مجازی اخلاق را زیر سئوال می‌برد و رهبری نیز در برخی از سخنرانی های خود اشاره فرمودند که وضع مناسبی نیست .
امام جمعه شیراز با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سخنان خود در جمع خبرگان اخلاق انقلابی گری را درس داد، گفت: برخی اخلاق‌ها، اخلاق انقلابی است، یعنی باید اخلاق انقلابی گری را هم مشخص کنیم؛ بچه های انقلابی ما گاهی این چارچوب های اخلاقی را مراعات نمی کنند و ما لطمه می خوریم .
او با بیان اینکه رهبری 11 مورد دوگانه مطرح کردند که باید در مورد آن مطالعه کنیم و این خیلی کار می برد؛ گفت: باید کارگروه ویژه برای دنبال کردن موضوع چارچوب‌های اخلاقی داشته باشیم؛ در سال 98 ممکن است آمریکا برای آسیب زدن به ما زور بیشتری نداشته باشد ولی تا از بالای گردنه رد شویم نیاز به اخلاق داریم .
امام جمعه شیراز با اشاره به این فرمایش قرآنی " تَواصَوا بِالحَقِ‌ّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر"، گفت: باید زمینه این صبر را ایجاد کنیم؛ حس محبت، دوستی و احترام به همدیگر را اگر ایجاد نکنیم مردم دیگر نمی توانند تحمل کنند.
او اضافه کرد: در احادیث داریم زمانی که بلا می آید مردم با هم همدل شده و با همکاری یکدیگر مشکلات را حل می کنند و آرام می گیرند؛ اما اگر این حس ایجاد شد که بلا برای عده ای هست و برای بقیه نیست، مردم صبر نمی کنند. این حس را القا کنیم که در جامعه همه درد همدیگر را می فهمیم. دشمن امروز فضاسازی کرده که مسئولین درد مردم را نمی فهمند .
امام جمعه شیراز تاکید کرد که حس همدلی و هم بستگی لازم است و گاهی باید این حس را القا کنیم که مدیران و مسئولان کارهای خوبی انجام می‌دهند چرا که این موضوع باعث آرامش مردم خواهد شد.
او با اشاره به اینکه در خصوص عدالتخواهی، چند ماه در خطبه‌های نماز جمعه بحثی را دنبال و مطرح کرده است، گفت: قبل از صدور بیانیه گام دوم مجموعه خطبه های بنده را نگاه کنید؛ من در این باب حرف زده بودم و به نظرم آنچه من در این فضا القا کردم چارچوب های پاکیزه ای بود ولی جوابی نگرفتم و بیش از این نمی توانستم ادامه دهم. دلمان می خواهد وقتی حرفی مطرح می شود به گفتمان تبدیل شود.
او با تصریح اینکه هر فرد انقلابی دنبال حرف رهبری است اما تک تک به میدان می رویم و به نتیجه نمی رسیم؛ گفت: کار فرهنگی یعنی همه ما با هم شبکه باشیم و این وسط ضعفی داریم و باید آن را پیدا کرده و برای رفع آن تلاش کنیم؛ در بحث عدالتخواهی خصوصا در نظریه پردازی در باب عدالت باید این کار را می کردیم، تامین عدالت نیاز به نظریه پردازی دارد .
امام جمعه شیراز گفت: بعضی از امکانات، عمومی است و به اسم افراد تمام می شود؛ نظریه پردازی در باب عدالت باید مشخص کند که آیا از امکانات سوءاستفاده می‌شود یا حسن استفاده؟ اگر حسن استفاده می کند بازگشت به جامعه دارد و عادلانه است و اگر سوءاستفاده می کند جلویش را می‌گیریم.
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه چنین مسائلی باید تبیین شود، گفت: در بحث عدالت باید در مسائل ریز شویم و پاسخی ارائه دهیم که معقول باشد و بعد با ظرافت کاری کنیم که در جامعه جا بیافتد؛ صدا و سیما چون دانشگاه ملی در این فضا وظیفه تربیتی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار