جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر استان فارس روز شنبه 25 اسفند ماه جاری برگزار شد و دستگاه های مرتبط، گزارش عملکرد و تمهیدات اندیشیده شده برای نوروز در استان فارس را تشریح کردند.
کد خبر: ۷۲۶۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۰ 18 March 2019

در این جلسه خلاصه گزارش اقدامات انجام شده در ستاد اجرایی خدمات سفر استان "ویژه نوروز 98" توسط مدیران دستگاه های اجرایی و روسای کمیته ها ارائه شد.

در ابتدا مصیب امیری دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان با اشاره به برخی از اقدامات میراث فرهنگی فارس در نوروز گفت: اجرای طرح نوروزگاه از تاریخ یکم لغایت سیزدهم فروردین ماه 98 در شیراز و 9 شهرستان استان ، استقرار 100 راهنمای گردشگری در اماکن تاریخی-فرهنگی، برپایی 40 بازارچه نوروزی صنایع دستی در اماکن گردشگری، یکسان سازی ساعات بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی استان فارس، بالا بردن ظرفیت اقامت استان تا 500 هزار و 80 نفر شب اقامت و ساماندهی منازل مبله غیرمجاز با همکاری نیروی انتظامی و سایر دستگاهها، اجرای ویژه برنامه تحویل سال نو در مجموعه حافظیه ، چاپ حدود 100 هزار نسخه اقلام فرهنگی (نقشه، بروشور، کتابچه)، نصب 100 بنر اطلاع رسانی و تبلیغاتی در اماکن تاریخی و مبادی ورودی شهرهای استان و اعلام سامانه 09629 ، پخش اذان و برگزاری نماز در سه وعده (صبح و ظهر و شب) در نمازخانه های سطح شیراز، شهرستانهای استان و مراکز بین راهی- اماکن و فضاهای تفریحی - فرهنگی، برپایی سفره های هفت سین در مبادی ورودی اماکن، نورپردازی، مرمتهای اضطراری و ساماندهی فضای سبز اماکن گردشگری و استفاده  از ظرفیت های تشکل های گردشگری بخش خصوصی، انجمن ها و نهاد های مردمی، بخشی از فعالیتهای صورت گرفته است.

مدیر کل میراث فرهنگی فارس در زمینه ارائه خدمات الکترونیکی به مسافران ورودی به فارس نیزاضافه کرد: فروش الکترونیکی بلیت اماکن و جاذبه های تاریخی-فرهنگی فارس، اتصال رایگان به شبکه وای فای بدون رمزGardeshgari در اماکن تحت پوشش، شماره گیری کد دستوری به شماره #9797*6655* برای دریافت اطلاعات گردشگری استان، مراجعه به وب سایت  www.fars.ichto.ir  و پورتال جاذبه های گردشگری استان فارس  www.fafarschto.ir، راه اندازی سامانه ستاد اجرایی خدمات سفر استان فارس به نشانی   www.tffarschto.ir، دریافت اطلاعات صوتی اماکن از طریق شماره تماس:  99221717 و انتخاب کد مکان گردشگری مورد نظر، دریافت اطلاعات اشیاء تاریخی به نمایش در آمده در موزه پارس از طریق اسکن QR Code شیء مورد نظر با گوشی های هوشمند  و اطلاع رسانی زیر ساخت ها و خدمات سفر موجود در استان از طریق سامانه  www.tffarschto.ir از جمله خدمات الکترونیکی به مسافران نوروزی فارس است.

در ادامه سیاهپور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس ضمن اعلام کاهش تصادفات و تلفات جاده ای در 2 ماه گذشته افزود:  از 30 کیلومتری شهرهای پر تردد و حادثه خیز، گشتهای محسوس و نامحسوس جاده ای آغاز خواهد شد.

وی گفت: در بیش از 10 محور استان با هماهنگی ادارات میراث فرهنگی  و  ارشاد فارس ایستگاه های شادی به منظور استراحت مسافران و کاهش تصادف جاده ای مستقر می شود  و مواد خوراکی در این ایستگاه ها با تایید و نظارت علوم پزشکی به فروش می رسند.

سیاهپور با بیان استقرار پایگاه های امداد خودرو اضافه کرد: مراکز معاینه فنی به صورت 24 ساعته آماده خدمات رسانی به مسافران نوروزی می باشند و 1700 بنر با مضامین توصیه های ایمنی از روز دوشنبه 27 اسفند ماه جاری در جاده های استان نصب می شود.

سرهنگی اسماعیلی معاونت عملیات فرماندهی استان فارس نیز از در نظر گرفتن 13 هزار نیرو جهت تامین امنیت شهرها و جاده ها خبر داد و افزود: 145 ایستگاه ثابت و سیار در جاده ها مستقر و بیش از 2هزار گشت خودرویی، موتوری و پیاده در نقاط حساس انجام شده است.

مرادیان مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی فارس با اعلام آمادگی 160 پایگاه اورژانس،14 ایستگاه سلامت و 3 فروند بالگرد گفت: 6200 بازدید از اماکن اقامتی و توزیع مواد غذایی صورت گرفته است که 62 مورد به مراجع قضایی، 9 مورد پلمب مراکز غیر استاندارد و 56 هزار کیلوگرم مواد غذایی غیر استاندارد از چرخه توزیع خارج شده است.

مرادیان با بیان فعالیت شبانه روزی 8 هزار و 48 تخت بیمارستانی، 112 درمانگاه در شیراز و 22 درمانگاه در سطح شهرستانها ، اضافه کرد: تمهیداتی برای حضور پزشکان متخصص و درستیاران ، تامین ذخایر دارویی و تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی در سطح استان در نظر گرفته شده است.

در ادامه جلسه، حسن پورمعاون خدمات شهرداری شیراز  از زیبا سازی شهر در کلیه مناطق 11 گانه و نصب 112 المان نوروزی در میادین و بلوارها خبر داد  و افزود:  برنامه های فرهنگی متنوع با هماهنگی اداره کل ارشاد و فرمانداری شیراز در همه مناطق شیراز به خصوص در محور ارگ کریم خان زند، دروازه قرآن و باغ عفیف آباد  برگزار و نورافشانی گسترده و جشن ویژه تحویل سال نو و میلاد با سعادت امیر مومنان حضرت علی (ع) در حرم مطهر شاهچراغ (ع) گلزار شهدا و محور حافظیه اجرا می شود.
حسن پور با بیان ممنوعیت نصب هرگونه چادر در سطح شهر و پارکها اضافه کرد: ظرفیت اسکان  نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2 برابر افزایش یافته است و علاوه بر آن 18 سالن ورزشی و42 حسینه در صورت بارش باران برای ساماندهی مسافران پیش بینی شده است.

معاون خدمات شهرداری شیراز  از استقرار اتوبوسهای رایگان در محل کمپهای اسکان جهت استفاده مسافران و جلوگیری از ترافیک، گشت 25 دوچرخه سوار راهنمای مسافران با عنوان از من بپرس، ، راه اندازی اتوبوسهای گردشگری، فعالیت متروی شیراز و جمع آوری  معتادان متجاهر و متکدیان اطلاع داد.

مهندس سهرابی رئیس صدا  و سیمای مرکز فارس نیز با اعلام خبر شروع فعالیتهای نوروزی از ماه گذشته افزود: استان فارس با دارا بودن توانمندی های متنوع، همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است و این مرکز با 170 شبکه رادیویی، تلویزیونی و مجازی در صدد  معرفی هر چه بهتراین پتانسیلها درسطح محلی، ملی و بین المللی است.

نبوی زاده معاون برنامه ریزی و نظارت صدا  سیمای مرکز فارس در تکمیل این سخنان، از اجرای 13 عنوان برنامه در 114 قسمت و 4 ویژه برنامه بهار نارنج، شاخه نبات،کوچه باغ ترانه و شب چراغ در رادیو، 12 عنوان برنامه سیما در 156 قسمت در حوزه کودکان، معرفی دیدنیهای شهرستانها ، روستاهای فارس و مجموع بیش از 18 هزار و 500 دقیقه برنامه رادیو تلویزیونی،  برگزاری عکس واره دانش آموزی با همکاری آموزش و پرورش فارس، جشنواره عکس هفت سین، ظنز اجتماعی و راهنمای سفر به صورت عکس نوسته و معرفی جاذبه ها به صورت پوستر در حوزه مجازی و پوشش رویدادها، مستند معرفی شهرستانها و ارتباط با مسئولین  در حوزه خبر اطلاعاتی به حاضرین در جلسه ارائه داد . سپس جمالی معاون رادیو بر همکاری دستگاه های اجرایی در اجرای هر چه بهتر دو پویش ملی محیط زیست و ایمن برانیم تاسالم بمانیم تاکید کرد.

در جمع بندی نهایی عنایت اله رحیمی؛استاندار فارس ضمن تقدیر از انجام اقدامات اعضای ستاد اجرایی خدمات سفر استان فارس بر تدارک تمهیدات لازم جهت سفر مطمئن و خاطره انگیز هموطنان به استان، تاکید مجدد کرد.

رحیمی با بیان این مطلب که فارس یکی از مقاصد برگزیده و مهم سفر به شمار می آید، به داشته های تاریخی-فرهنگی، مذهبی، ادبی و طبیعی در گوشه به گوشه استان اشاره و افزود : ضمن میزبانی شایسته از زائران حرم مطهر شاهچراغ (ع) و معرفی آداب و رسوم مردمان فارس، ضرورت دارد از ظرفیت محورهای جهانی هخامنشیان، ساسانیان، باغهای مصفای شیراز، موزه های ارزشمند فارس و مجموعه تاریخ زندیه با هدف رونق اقتصادی استان بهره مند شد.

این مقام مسئول، با معرفی محصولات فاخرصنایع دستی استان ، تولیدات صنعتگران هنر جهانی منبت آباده که برگرفته از فرهنگ این خطه است را یکی از بهترین سوغات فارس برای مسافران نوروزی دانست.

استاندار فارس ضمن قدردانی از تلاشهای اداره کل میراث فرهنگی فارس در راستای ارتقای ظرفیت اقامتی استان با همکاری بخش خصوصی؛ خواستار همکاری کلیه دستگاه هایی اجرایی با صدا و سیمای مرکزفارس در جهت اطلاع رسانی تلاشها و اقدامات صورت گرفته در سطح ملی شد.

وی خاطر نشان کرد : کلیه برنامه های فرهنگی باید با در نظر گرفتن شعائر دینی- مذهبی، شان سومین حرم اهل بیت (ع) و با هماهنگی و تایید نیروی انتظامی و اداره کل ارشاد برگزار شود.

پس از اتمام جلسه، استاندار فارس ضمن امضای میثاق نامه طرح ملی خدمات نوروزی سازمان جوانان هلال احمر، با همراهی مدیران دستگاه های اجرایی به زیات قبور شهدای گمنام در محوطه صدا و سیمای مرکز فارس رفت. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار