حسین جعفری -رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز-یکی از بارزترین نشانه‌های وضعیت اقتصادی ما این است که با وجود تلاش فراوان دولت برای انصراف مردم از دریافت یارانه، اما هیچ کس حاضر نیست از یارانه ۴۵ هزار تومانی خود بگذرد.
کد خبر: ۷۲۶۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۹ 17 March 2019

تابناک فارس به نقل از ریواس جنوب: نشست نمایندگان مردم شهرها و بخش‌های شهرستان شیراز در حالی برگزار شد که بحث بر سر مشکلات معیشتی مردم و ضعف نهادهای اجرایی در کنترل بازار، محور اصلی اظهارات نمایندگان مردم این شهرستان بود.
** مردم به استیصال اقتصادی رسیده‌اند/ بسیاری معطل یارانه ۴۵ هزار تومانی هستند!
حسین جعفری -رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز- در این نشست با بیان اینکه امروز حتی وضعیت زندگی عادی هم برای مردم سخت شده است، تصریح کرد: به عبارتی در شرایط کنونی مردم صورت خودشان را با سیلی سرخ نگه می‌دارند و این وضعیت در شأن مردم ما نیست.

وی افزود: یکی از بارزترین نشانه‌های وضعیت اقتصادی ما این است که با وجود تلاش فراوان دولت برای انصراف مردم از دریافت یارانه، اما هیچ کس حاضر نیست از یارانه ۴۵ هزار تومانی خود بگذرد.

نماینده شورای اسلامی شهر لپویی در شورای شهرستان شیراز، ادامه داد: این وضعیت یک پیام روشن دارد و آن هم اینکه اکثریت مردم به استیصال اقتصادی رسیدند و کار به جایی رسیده که بسیاری از اقشار معطل همان ۴۵ هزار تومان یارانه هستند!

* اینکه کار به خودسانسوری تغذیه برسد، پیام بسیار بدی دارد!
جعفری با اشاره به پیام‌هایی که مردم در فضای مجازی دست به دست می‌کنند و در آن از همدیگر می‌خواهند که گوشت، میوه و آجیل نخرند، تصریح کرد: مسؤولان ما در تمام سطوح باید عمق این پیام‌ها را درک کنند و بپذیرند که اینها نشانه‌های بسیار بدی برای کشور است چرا که مردم به اجبار و به دلیل بی‌کفایتی برخی مدیران، عملاً دچار خودسانسوری تغذیه شده‌اند.

* مردم نمی‌پذیرند که در ایرانِ ثروتمند، فقیرانه زندگی کنند
رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز با بیان اینکه اعضای این شورا به عنوان نمایندگان مردم شهرستان شیراز با جمعیت ۱٫۸ میلیون نفری هر روز شنونده مشکلات مختلف از زبان مردم هستند، خاطرنشان کرد: مردم از ما می‌خواهند که این مسائل را به گوش مسؤولان مملکت برسانیم تا به دور از شعارزدگی برنامه‌ای عملیاتی برای حل مشکلات ارایه دهند چرا که این مردم دیگر قبول نمی‌کنند پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب، در کشوری ثروتمند، با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم کنند.

* ریشه حل مشکلات، تعامل سازنده با دنیاست
جعفری در پایان اظهار داشت: به اعتقاد من ریشه تمام مسائل اقتصادی، در میزان و نوع تعامل ما با دنیا است و انتظار داریم سیاست تعامل سازنده با دنیا با جدیت و انسجام بیشتری در سطح کلان کشور در پیش گرفته شود.

** گران شدن کاهو چه ربطی به تحریم دارد؟
حسام پرواز دوانی -رئیس شورای اسلامی شهر صدرا- نیز موضوع معیشت مردم را افسارگسیخته توصیف کرد و گفت: اگرچه تحریم‌ها در وضعیت فعلی اقتصادی مؤثر است اما قطعاً عوامل داخلی هم مؤثر است و متأسفانه این آب گِل‌آلود به مذاق برخی خوش می‌آید چرا که کار آنها در آب زلال کساد می‌شود!

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه گران شدن یک سری تولیدات داخلی از جمله یک محصول کشاورزی که به هیچ عامل خارجی ربطی ندارد، دیگر چه ارتباطی به تحریم‌ها دارد؟ آیا گران شدن کاهو هم به تحریم مربوط است؟

* تعزیرات برعکس عمل می‌کند!
دوانی با انتقاد از عملکرد تعزیرات حکومتی در برخی از شهرها و روستاها، اظهار داشت: متأسفانه در برخی موارد تعزیرات نه‌تنها به وظایف ذاتی خود عمل نمی‌کند بلکه گاهی برعکس عمل می‌کند و زمینه‌ساز گرانی در این وضعیت دشوار مردم می‌شود.

این عضو شورای اسلامی شهرستان شیراز تصریح کرد: مثلاً با درخواست ما مأمور تعزیرات وارد بازار صدرا شد اما برخی فروشندگان را به این دلیل که با قیمت کمتر از نرخ بازار می‌فروشند، جریمه کرده‌اند!

وی افزود: البته اگر کیفیت اجناس این فروشندگان بد بود که درست است و باید جمع شود اما اینکه در این وضع معیشتی تعزیرات روی قیمت کمتر از تعرفه حساسیت به خرج دهد به صلاح مردم نیست.

دوانی شورای اسلامی شهرستان خواست که نماینده تعزیرات را دعوت کنند تا برای مردم ساز و کار عملیاتی در راه کنترل بازار ارائه دهند.

** تمرکز شوراها بر مسائل محلی باشد
محمدرضا ظریفی -نماینده شهر زرقان در شورای اسلامی شهرستان شیراز نیز بر لزوم تمرکز بر حل مشکلات داخلی و در سطوح شهرستانی و استانی تأکید کرد و گفت: نمایندگان مردم باید قبل از موارد کلان کشور، به مسائلی بپردازند که در حوزه‌ی اختیارات آن‌هاست و قابلیت اثرگذاری دارند.

به اعتقاد وی، نمایندگان مردم شهرستان شیراز در شورای اسلامی می‌توانند مقامات تعزیرات حکومتی، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت را دعوت کنند و آنها را وادار به پاسخگویی به مشکلات کنند.

** چند فروشگاه کوچک در روستاهای شیراز برای خودشان نرخ تعیین می‌کنند!
امیرحسین کشاورز، نماینده بخش زرقان در شورای اسلامی شهرستان شیراز نیز با بیان اینکه اگر در شهرها اندکی نظارت بر بازار وجود داشته باشد اما در روستاها همین اندک نظارت هم وجود ندارد، افزود: در بسیاری از روستاهای شهرستان شیراز ازجمله بخش زرقان، فروشگاه‌های کوچک با هر قیمتی که دلشان بخواهد فروش می‌کنند.

* کالاهایی که بعد از صدور حواله گم می‌شوند!
وی با انتقاد از آشفتگی در اقدامات ستاد تنظیم بازار، تصریح کرد: ستاد تنظیم بازار یک سری محصولات را در بازار توزیع می‌کند؛ حواله صادر می‌شود، از انبار خارج می‌شود اما هیچ نظارتی برای رسیدن به دست مصرف کنندگان واقعی صورت نمی‌گیرد.

کشاورز افزود: در بخش زرقان اخیراً حواله‌ی حدود ۲ تن گوشت صادر شده اما گویی این گوشت‌ها بعد از تحویل گم می‌شود!

نماینده مردم بخش زرقان در شورای اسلامی با بیان این مطلب که جهاد کشاورزی می‌گوید همین سهمیه‌های اندک کالاهای ستاد تنظیم بازار در روستاها عملاً از سهمیه کلان‌شهرها تخصیص می‌یابد، تصریح کرد: واقعاً مسؤلان فکر می‌کنند مردم در روستاها شکر لازم ندارند که به خود آنها سهمیه نمی‌دهند؟!

** قیمت‌ها خیلی هم خوب است!
اما هادی بداقی داریونی -نماینده شهر داریون در شورای اسلامی شهرستان شیراز وضعیت قیمت‌ها در بازار این شهر را نسبتاً خوب توصیف کرد.

وی اظهار داشت: از حدود ۳ ماه پیش مردم مراجعات مکرری به شورای اسلامی داریون داشتند و خواستار بررسی وضعیت قیمت‌ها شدند؛ ما نیز از تعزیرات دعوت کردیم و با بررسی مشترک وضعیت بازار به این نتیجه رسیدیم که در برخی از اقلام اساسی مانند گوشت، قیمت‌ها به نسبت خیلی خوب است!

** قوای سه‌گانه سیاست‌های کلان رهبری را درست اجرا نمی‌کنند
عابدین بختیاری، نماینده بخش ارژن در شورای اسلامی شهرستان شیراز، مسؤولیت مشکلات فعلی کشور را به دولت و دستگاه‌های اجرایی و به طور کلی قوای سه گانه می‌داند.

او تأکید کرد: رهبر انقلاب تمام تلاش خود را برای سیاست‌گذاری صحبح انجام می‌دهند اما متأسفانه مسؤولین اجرایی اغلب وعده‌های دروغ می‌دهند و وظایف خود را به درستی اجرا نمی‌کنند.

** امکان کنترل همین بازار هم وجود دارد اما …
سعید فرمانی -نماینده بخش مرکزی شیراز در شورای اسلامی شهرستان- نیز معتقد است عمده‌ی مشکلات ما ما به مسائل داخلی مرتبط است و با وجود منابع بسیار زیادی که در کشور داریم، می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم.

وی گفت: اینکه یک قلم جنس در چند بقالیِ یک روستای کوچک چند قیمت مختلف دارد ناشی از ضعف‌ها و کاستی‌های خود ماست نه تحریم‌ها یا ضعف در روابط خارجی.

فرمانی افزود: قیمت گوشت در عرض ۳ ماه از ۱۶ هزار تومان به ۴۵ هزار تومان رسیده بود اما همزمان با استقرار نماینده تعزیرات در میدان دام شیراز، همین قیمت ظرف مدت کوتاهی کاهش ۴ هزار تومانی را تجربه کرد؛ این نشان می‌دهد که امکان کنترل همین بازار هم وجود دارد.

او در عین حال تصریح کرد: البته از یک منظر دیگر، اینکه یک پراید ۴۵ میلیون تومانی ظرف مدت تنها ۴۵ دقیقه به فروش می‌رود همه‌اش هم ضعف فرهنگی نیست و بخشی از آن ناشی از بی‌اعتمادی مردم به مسؤولین و آینده‌ی کشور است که باید در این رابطه چاره‌اندیشی شود.

** شوراها جلوی موازی‌کاری‌ دستگاه‌ها را بگیرند
ابوطالب نیک‌اقبال -نماینده شهر خانه‌زنیان در شورای شورای اسلامی شهرستان شیراز- با اذعان به محدودیت‌های فراوان شوراها، گفت: با این وجود برای رضایت از عملکرد خودمان هم که باشد باید بدون تمرکز بر کاستی‌ها از حداکثر توان و ظرفیت‌های موجود بهره ببریم.

به اعتقاد وی اگر شورای اسلامی شهرستان به سمت جلوگیری از موازی‌کاری‌ها و هماهنگ کردن دستگاه‌های اجرایی در شهرهای مختلف برود خروجی محسوس و ملموسی حاصل خواهد شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهرستان شیراز تأکید کرد: همچنین ممکن است ایرادات زیادی به نهادها و دستگاه‌های بالادستی کشور وارد باشد اما بهرحال ما در شورا وظایف خاص خودمان را داریم و معتقدم باید از خودمان شروع کنیم.

نیک اقبال اضافه کرد: شورای پنجم در شهرستان شیراز پتانسیل‌های بسیار خوبی دارد و باید با برنامه‌ریزی صحیح در سال جدید تأثیرگذاری بیشتری در پیگیری مطالبات مردم شهرستان بر جای بگذاریم.

بر پایه این گزارش، عبدالرزاق موسوی و قاسم مقیمی، دو نماینده شهر شیراز در شورای شهرستان در این نشست به دلیل حضور در جلسه فوق‌العاده‌ی شورای اسلامی این شهر، غایب بودند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار