رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: طعنه رحیم‌پورازغدی به سالخوردگان انقلاب/ترامپ ارزش استیضاح کردن ندارد/نطق سلحشوری در چهارچوب قانون اساسی بوده/فهرست «بی‌سابقه‌ترین اختلاس‌ها» تا کجا ادامه دارد و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۲۴۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۴ 12 March 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
ظریف: از مرداد ماه 96 خروج آمریکا از برجام را پیش بینی کرده بودیم

ظریف در گفتگو با سایت «آزادی» بیان داشت: ما در مرداد سال گذشته به این تحلیل رسیدیم که آمریکا تحریم‌ها را برمی‌گرداند. و به همین دلیل از مرداد گذشته ما جلسات هفتگی مستمری را در حضور معاون اول رئیس‌جمهور داشتیم تا برای مقابله با تحریم‌های امریکا برنامه ریزی شود. و از آن زمان آمادگی‌های لازم ایجاد شد. تحولات ناخواسته‌ای که بعد از دی‌ماه 96 ایجاد شده قدر در برنامه‌ریزی‌ها ما خلل ایجاد کرد.اما شرایط را جوری طراحی کرده دولت که بتوانیم از این تحریم‌ها عبور کنیم. یعنی برنامه‌ریزی ما بر اساس خوش‌خیالی یا امید به اینکه اروپایی‌ها با ما همراهی کنند یا امید به اینکه امریکا از برجام خارج نشود نبوده است. یعنی خیلی قبل‌تر از اکتبر گذشته که آقای ترامپ سخنرانی معروفش را انجام داد و بحث تحریم‌ها به وسط آمد ما به این نتیجه رسیده بودیم و برایش تصمیم گرفتیم. ما از مرداد گذشته پیش‌بینی می‌کردیم که آمریکایی‌ها از برجام خارج می‌شوند چون می‌دانستیم آن امتیازاتی که آمریکایی‌ها از ما می‌خواهند اصلا مورد پذیرش ما نیست.برخی دوستان برداشت غلطی از اصل برجام داشتند و فکر می‌کردند که برجام یک موهبت آسمانی برای آمریکاست و آمریکا هیچ وقت از برجام خارج نمی‌شود.
 
تاج: پول نداریم سرمربی تیم ملی را انتخاب کنیم

این فوتبال الان کم درآمد شده و پول داوری و خیلی از بخش‌ها را نداریم که بدهیم و سرمربی تیم ملی را نمی‌توانیم انتخاب کنیم، چه کسی فوتبال را به این شرایط رسانده است؟! پرسپولیس و ذوب‌آهن برای برگزاری بازی‌های آسیایی‌شان با مشکلات مالی مواجه بودند، ما تیم فوتبال را نمی‌توانستیم اعزام کنیم. ممکن است با یک سوت حساسیت به وجود بیاید و یکسری مریض هستند که داوران را متهم می‌کنند./اعتماد

چرا دختر آیت‌الله آملی لاریجانی به قوه قضاییه شکایت نکرد؟

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: مراسم معارفه ریاست قوه قضاییه نیز برگزار شد. پس از مراسم معمول است که به سخنان رییس جدید پرداخته شود ولی در این یادداشت به یکی از نکات مطرح‌شده از جانب رییس قبلی این قوه اشاره می‌کنم و به مسائلی از این قوه می‌پردازم که کماکان نیز به ارث مانده است. پرسش اول اینکه دختر آقای رییس قوه قضاییه چرا شکایت نکرده است؟ آیا اتهام را وارد می‌دانسته یا امیدی به رسیدگی نداشته است؟ طبعا آن‌طور که گفته شده، اتهام را قبول ندارد، ولی چرا او امیدی به رسیدگی نداشته است؟ پاسخ به این پرسش آبشخور و ریشه این نوع شایعات را نشان خواهد داد.مشکل دختر خانم ایشان این است که پدرشان رییس قوه بوده‌اند و اگر شکایت می‌کردند، به دلیل احساس و تصور عمومی از سوگیری‌های قبلی، اعتبار حکم صادره به نفع او پیشاپیش با ابهام مواجه می‌شده است. بنابراین طرف اتهام‌زننده هم از این نقطه ضعف، مهم‌ترین بهره‌برداری را کرده و اتهام می‌زند، هر چند اگر ادله‌ای ندارد کاری به‌غایت غیراخلاقی کرده است. از سوی دیگر به جز موارد استثنا هر دادگاهی لزوما باید علنی شود تا حکم صادره آن مورد پذیرش افکار عمومی باشد. به دلایل گوناگون دستگاه قضایی زیر بار این قاعده و برگزاری علنی این‌گونه دادگاه‌ها نمی‌رود. به همین دلیل پیشاپیش دست خود را از حیث اثبات بی‌طرفی و منصفانه بودن حکم صادره بسته است.

رشد پدیده‌ای نوظهور در هیات‌های مذهبی

یکی از تحولات چشمگیری که به‌ویژه در دو دهه اخیر در حوزه عزاداری‌های سنتی رخ نشان داده، روند فزاینده مداح‌محوری است. پدیده نوظهور مداح‌ محوری در کنار جذب، یک آسیب بزرگ را متوجه فضای هیات‌ها کرده است و این آسیب زمانی به اوج خود می‌رسد که وقتی یک هیات بزرگ از حضور یک مداح سرشناس خبر می‌دهد و در اول مراسم اعلام می‌کند که حضور این مداح منتفی شده است، صدها نفر در وسط هیات مراسم را ترک می‌کنند، مشخص می‌شود که این آسیب تا چه حدی پیشرفته و خطرناک است./تسنیم

طعنه رحیم‌پورازغدی به سالخوردگان انقلاب

حسن رحیم‌پور ازغدی با اشاره به مبحث جوانگرایی در حکومت اذعان کرد: وظیفه جوانان در جوانگرایی حکومت این است که باید صلاحیت‌های خود را نشان دهند. عده‌ای در کشور به جوانان اعتماد ندارند و در توجیه بی‌اعتمادی خود، بی‌تجربه بودن جوانان و احتمال انحراف آنان را مطرح می‌کنند که باید در مقابل این توجیه، جوانان فعالیت‌های خود را ثابت کرده و نشان دهند که یک نسل در حوزه و دانشگاه‌های انقلاب اسلامی تربیت شده‌اند و ارزش‌های انقلاب به آنها منتقل شده است.انقلابی‌گری و ساختارشکنی با افراد پیر محقق نمی‌شود. در تاریخ اسلام هم انتخاب حاکم جوانی برای مکه پس از فتح این شهر و سپردن فرماندهی بزرگ‌ترین سپاه اسلام به جوان ۲۰ ساله نمونه‌ای از جوان‌گرایی است./پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج

ترامپ ارزش استیضاح کردن ندارد

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه‌ای با روزنامه واشنگتن پست گفت: استیضاح، یک مساله‌ تفرقه‌انداز برای آمریکاست، مگر آنکه در این بین یک موضوع متقاعد کننده، قاطعانه و دو حزبی وجود داشته باشد. به نظر من ما نباید در این راه قدم بگذاریم، چرا که این راه باعث تفرقه در کشورمان می‌شود و ترامپ ارزش‌اش را ندارد./ایسنا

نطق سلحشوری در چهارچوب قانون اساسی بوده

سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس:هیأت نظارت درباره‌ی پرونده‌ی آقای حمدالله کریمی نماینده بیجار بعد از بررسی‌های متعدد و رفت و آمدهای نماینده شاکی و ناجا به جمع بندی رسید.آقای کریمی از مامور ناجا عذر خواهی و تاکید کرد که اگر دوباره به آن شرایط برگردد آن اقدام را انجام نمی‌دهد و هیأت نظارت تذکرات لازم را به نماینده داد. خانم سلحشوری امروز برای ارائه دفاعیات خود در خصوص نطقشان در جلسه هیات حاضر شد و توضیح داد که نطقش طبق مواد ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی بوده که در آن اجازه داده نماینده درباره‌ی همه مسائل کشور اظهار نظر کند. با توجه به ارائه این دفاعیات هیأت نظارت بعد از بررسی‌های لازم رای را صادر می‌کند و نظرش را به قوه قضائیه اعلام خواهد کرد. مردادماه سال گذشته، حمدالله کریمی نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی هنگامی که قصد ورود به منطقه ویژه فرودگاه مهرآباد را داشت به دلیل عدم ارائه مدرک شناسایی با ممانعت پلیس مواجه شده و در واکنش به این ممنوعیت، مامور پلیس راهور را مورد ضرب و شتم قرار داد.

فهرست «بی‌سابقه‌ترین اختلاس‌ها» تا کجا ادامه دارد

دیگر حتی رکوردهای پی در پی اختلاس‌های میلیاردی هم نمی‌تواند اقتصاد ایران را با شوک همراه کند. تکرار پدیده خاوری و بابک زنجانی‌ها این بار به شکلی دیگر رخ داد. بعد از اینکه اختلاس یکصد هزار میلیارد تومانی که 12 برابر اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان، 33 برابر اختلاس مشهور سه هزار میلیاردی خاوری و سه برابر اختلاس بابک زنجانی است، در روزهای گذشته رسانه‌ای شد کمتر به این موضوع پرداخته شد که تمامی این اختلاس‌ها ناشی از دورزدن تحریم‌ها است. تحریم‌هایی که اینک نیز بسیاری خواهان ادامه آن هستند و مصرانه تاکید می‌کنند که پیوستن به FATF خلاف مصالح کشور است./ ایرنا

مردم همدان آجیل نمیخرند

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار همدان: نخریدن آجیل را به صلاح مردم و فروشندگان نمی دانم. رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار همدان با اشاره به اینکه بازار فروش آجیل و خشکبار در حالت رکود به سر می‌برد اظهار کرد: آجیل و خکشبار به اندازه کافی در بازار وجود دارد اما متأسفانه تاکنون استقبال مردم بسیار ضعیف بوده است. محمد ارغوان با بیان اینکه بازار فروش آجیل در این روزها قابل مقایسه با سال گذشته نیست، ابراز کرد: افزایش قیمت آجیل مهم‌ترین علت رکود بازار این نوع کالا است.رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار همدان با بیان اینکه نخریدن آجیل را به صلاح مردم و فروشندگان نمی‌دانم، اظهار کرد: ازظهر شنبه جلسه‌ای را با پیشکسوتان این صنف برگزار کردیم تا در صورت موافقت، قیمت را تعدیل دهیم. پی نوشت: کمپین نه به خریدن آجیل توسط مردم استان همدان جواب داد و مسولان اتحادیه آجیل و خشکبار را پای میز چاره اندیشی کشاند...
 
آخرین وضعیت تشکیل پارلمان اصلاحات

دبیر کل حزب اراده ملت ایران با بیان اینکه تجربه مجلس دهم برای اصلاح‌طلبان مثبت نبود، گفت: پارلمان اصلاحات برای انتخابات سال آینده مجلس تشکیل خواهد شد. احمد حکیمی پور دبیر کل حزب اراده ملت ایران در گفتگو با مهر در خصوص احتمال ائتلاف مجدد اصلاح‌طلبان با احزابی همچون اعتدال و توسعه و اصولگرایان به اصطلاح معتدل در انتخابات آتی، گفت: در خصوص بحث ائتلاف هیچ‌گونه صحبت جدی بین اصلاح‌طلبان انجام نشده است و این مسائل تنها در حدی است که برخی اظهارنظر می‌کنند. وی تاکید کرد: عده‌ای می‌گویند حضور یا عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات چه اثری می‌تواند بر مشارکت مردم بگذارد. اینکه جبهه اصلاحات چگونه می‌خواهد در انتخابات ورود کند، هنوز به طور رسمی بین احزاب و نهاد‌های اصلاح‌طلب بحث نشده است.
 
کنایه توئیتری ضرغامی


عزت الله ضرغامی در حساب توییتری خود نوشت: آخر سال به ترافیک یوم الشک‌ها خوردیم. از شک در لیلة الرغائب و شک در چهارشنبه سوری گرفته تا شک در نحوه حلالیت طلبی! احوط آن است که در زمان تودیع، دیگران ما را حلال کنند نه بالعکس!
 
کارمند سفارت پرتغال در تهران مورد سوء قصد قرار گرفت


یک منبع آگاه با تایید خبر تیراندازی در یکی از خیابان‌های شمال پایتخت گفت: کارمند ایرانی سفارتخانه پرتغال در خیابان دولت مورد سوء قصد قرار گرفت. این منبع مطلع در پلیس آگاهی تهران بزرگ به خبرنگار ایرنا گفت: این حادثه بعد از ظهر امروز در نزدیکی این سفارتخانه رخ داد. به گفته این منبع آگاه، کارمند مذکور به بیمارستان منتقل شده و تحت مراقبت قرار دارد. به گفته وی علت این ماجرا در دست بررسی است. برخی رسانه‌ها ساعتی پیش از تیراندازی در نزدیکی سفارت پرتغال در تهران خبر داده بودند.
 
موضع صریح رهبر انقلاب درباره "ژن خوب"

رهبر انقلاب صبح دوشنبه (۱۳۹۷/۱۲/۱۲) در ابتدای جلسه‌ی درس خارج فقه، ضمن شرح حدیثی از حضرت امام صادق علیه‌السلام درباره‌ی «صفت‌های برجسته‌‌ی اخلاقی»، بیان کردند: گاهی یک صفت خوبی در پدر هست، در پسر نیست. اینکه حالا میگویند ژن یا ژنِ [خوب]! اینها خیلی اعتباری ندارد. گاهی اوقات پدر یک صفت خوبی دارد، پسر ندارد؛ عکسش هم هست که پسر یک صفت خوبی دارد که پدر ندارد. اینها ایجاب الهی و اِنعام الهی است.
 
«عبرت و وصیت» آیت‌الله منتظری روی میز ۱۲۶ خبرگان

امروز تصویری از حاشیه اجلاسیه خبرگان منتشر شد که روی میز شماره ۱۲۶، کتاب «انتقاد از خود (عبرت و وصیت)» نوشته مرحوم آیت‌الله منتظری به چشم می‌خورد.این کتاب که حاوی برخی رازهای سیاسی آیت‌الله منتظری قائم‌مقام معزول رهبری است، دو سال پس از درگذشت او در وب‌سایت رسمی‌اش به صورت رایگان منتشر شد.کتاب «انتقاد از خود» که با نام فرعی «عبرت و وصیت» شناخته می‌شود، حاصل پاسخ‌های آیت‌الله منتظری به پرسش‌های فرزندش «سعید» است و آیت‌الله کمتر از یک سال قبل از درگذشتش آن را تکمیل کرد اما بر اساس پیشنهادات برخی نزدیکان، در زمان حیات او منتشر نشد.«انتقاد از خود»، شامل ۱۴ گفت‌وگو با موضوعات مختلف است. سعید منتظری در مقدمه این کتاب، پاسخ‌های پدرش به «مسائل سیاسی و اجتماعی پرابهام تاریخ معاصر» را موضوع کتاب عنوان کرده است.در یکی از بخش‌های کتاب «انتقاد از خود»، به نقش محمد محمدی ری‌شهری اولین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در سرنوشت آیت‌الله منتظری پرداخته شده است.آیت‌الله ری‌شهری نیز روایت خود از ماجرای آیت‌الله منتظری را در کتاب «خاطرات سیاسی» منتشر کرده است.امروز در اجلاسیه خبرگان، آیت‌الله ری‌شهری نماینده مردم تهران، پشت میز شماره ۱۲۶ نشسته بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار