شیراز است و یک دنیا رمز و راز؛ یک شهر حس و عشق. کافی است فقط با حال و هوایش همراه شویم تا ببینیم چگونه حس شعر و شاعری سراغمان می آید
کد خبر: ۷۲۴۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲ 12 March 2019

 تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:محال است که آدم به شیراز برود و بخشی از دلش را جا نگذارد.

 

شاهچراغ

The-Tomb-

شاهچراغ به یک مجموعه بزرگی تبدیل شده. با کلی آینه کاری و فضاها و صحن های زیبا. چند حوض بزرگ با فواره های بلند هم در محوطه اش وجود دارد. حال و هوای شاهچراغ معمولا عصرها موقع نماز مغرب خیلی معنوی تر و با طراوت تر می شود.

 

حافظیه

The-Tomb-

از اولین جاهایی است که هر مسافری می رود. اصلا سفر به شیراز بدون سر زدن به خواجه کامل نمی شود.حافظیه در قلب شهر شیراز قرار گرفته. وسط یک باغ نسبتا بزرگ با کلی درخت.تفال به خواجه حافظ شیرازی آن هم در اینجا یک حال دیگری دارد. یک جورایی غزلیاتش بهتر و بیشتر به دل می نشیند و با نیت جور در می آید.

 

 

سعديه

آرامگاه

آرامگاه سعدیه در بافت قدیم شهر قرار دارد. اطرافش چند تپه است و به خاطر فاصله کمش تا حافظیه مقصد بعدی اکثر مسافران شیرازی است. برای رسیدن به آرامگاه از کنار یک بلواری پر از گل های رنگارنگ می گذرید و از درختان سرو و کاج و چند پله.. . آرامگاه سعدیه مقبره ای با سقفی فیروزه ای رنگ و چند ستون است.

 

مسجد نصیر الملک

Mosquee-Nasir-ol-Molk-Shiraz

می دانستید که این مسجد یکی از شگفت انگیزترین مسجدهای دنیاست؟ یک بنای زیبا که در انتهای یک کوچه در قلب شهر قرار گرفته. یادتان باشد صبح اول وقت یک روز آفتابی به این مسجد بروید .تا از رقص نور شیشه های رنگی روی فرش و ستون های مسجد بی نصیب نمانید.

 

بازار و حمام وکيل

خوشا شيراز و وصف بي شمارش

حمام

این بازار غیر از اینکه از نظر معماری قابل توجه هست کلی صنایع دستی برای سوغات دارد.مسجد و حمام وکیل هم در همان نزدیکی قرار دارند. در ضلع غربی بازار وکیل.یک امکان جالب که به تازگی در حمام وکیل اضافه شده پخش صداهایی است که باعث می شود بهتر و بیشتر تاریخ آن دوران را لمس کنید.

شیراز چند خانه باغ به سبک خانه باغ های ایرانی دارد. مثل نانجستان قوام. یک بنای تاریخی با آینه کاری های زیبا و شیشه های رنگی در یک باغ بزرگ که بوی نارجش آدم را مست می کند.

Garden-Narenjestan-Ghavam-Shiraz

باغ

 

 

ارگ کريم خان

Arg-Karim-Khan-Zand-Shiraz

ساختمان ارگ کریمخان از بیرون خیلی دیدنی است. داخل ارگ یک محوطه سبز است به سبک خانه باغ های دوره قاجار و یک موزه.خود شیرازی ها می گویند فالوده را باید پشت ارگ کریمخان خورد. درازی صف مردم جلوی مغازه های فالوده فروشی اینجا این مطلب را تایید می کند.

 

تخت جمشید

سفر به شیراز

.تخت جمشید روی یه تپه قرار گرفته وسط یه دشت بی آب و علف. برای همین بهتر است که صبح اول وقت زمانی که هنوز هوا خیلی گرم نشده به تخت جمشید بروید.پایین محوطه پر از درختان کاج است و یک پارکینگ که انتهایش پیدا نیست و یک اسکلت های فلزی که باقیمانده چادرهای سلطنتی است. برای رسیدن به تخت جمشید باید یک مسیر سربالایی را پیاده روی کرد.

 

نقش رستم

Naghsh-Rostam-

حدود 10 دقیقه ای با تخت جمشید فاصله دارد. پایین محوطه غرفه هایی وحود دارد که آش سبزی که غذای محلی شیرازی هاست و فالوده و بستنی و صنایع دستی می فروشند. از پایین منظره نقش رستم به خوبی پیداست اما برای اینکه از نزدیک ببینید باید یک مسیر 5 دقیقه ای را پیاده روی کنید.

 

دروازه قرآن

دروازه

اولین و آخرین جایی هست که هر مسافری که از شمال وارد شیراز می شود؛ می بیند. این دروازه بخاطر نورپردازی در شب زیباتر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت:۲۲۰ هتل و هتل آپارتمان، ۱۰۰ اقامتگاه بومگردی و بیش از ۱۲۰ خانه

مسافر در فارس با ظرفیت ۵۰۰ هزار نفر شب اقامت، آماده پذیرایی از مسافران نوروزی استان است .

مصیب امیری افزود: در نوروز ۹۷ بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر شب اقامت در استان به ثبت رسید و اسکان مسافران در نوروز ۹۸ در هتل‌ها و دیگر اقامتگاه‌های استان فارس افزایش قیمتی نداشته است.

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز نیز با اشاره به افزایش دو برابری محل‌های اسکان مسافران نوروزی گفت: ۶ کمپ بزرگ با ظرفیت ۲۷۰ کانکس و نصب بیش از هفت هزار و ۶۰۰ چادر مسافرتی برای اقامت مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است.
محمدرضا محمدحسن پور افزود: با همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی امکان اسکان مسافران نوروزی در خوابگاه دانشجویان دانشگاه باهنر با هزار تخت، ۱۸ سالن ورزشی با ظرفیت نصب ۲ هزار چادر مسافرتی و ۴۲ حسینیه در شهر شیراز فراهم شده است.
دبیر ستاد اسکان فرهنگیان استان فارس نیز گفت: آموزش و پرورش استان با راه‌اندازی ۶۸ پایگاه اسکان نوروزی فرهنگیان و آماده سازی ۱۵ هزار کلاس درس پذیرای فرهنگیانی خواهد بود که در تعطیلات نوروز استان فارس را به عنوان مقصد سفر نوروزی خود انتخاب می‌کنند.
محمدظاهر مزارعی افزود: تاکنون بیش از هزار کلاس درس در سایت اسکان آموزش و پرورش بارگزاری شده که فرهنگیان کشور می‌توانند تا ۲۴ اسفند با ثبت نام اینترنتی این کلاس‌ها را رزرو و بدون نیاز به مراجعه حضوری از امکانات آن‌ها استفاده کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار