رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و زیورآلات شیراز گفت: یکی از متهمان افزایش قیمت تمام شده طلا، قانون مالیات بر ارزش افزوده است قانون کارشناسی نشده مدیریت ارزش افزوده باعث شده تا برخی از مردم نتوانند طلا خریداری و استفاده کنند.
کد خبر: ۷۲۳۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴ 10 March 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:محمدحسین مستغنی افزود:همچنین بیش از 60 واحد طلافروشی شیراز طی دو سال اخیر تعطیل شده اند.
وی ادامه داد: این واحدها به طور معمول افرادی تازه کار بودند که به دلیل آشنا نبودن به فضای کسب و کار طلا فروشی متحمل ضررهای هنگفتی شدند.
رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و زیورآلات شیراز اضافه کرد: برخی از طلا فروشی ها به علت کسادی بازار روبه بدل فروشی یا نقره فروشی آورده اند و می توان گفت خیابان احمدی شیراز که روزی راسته طلا فروشان و یکی از خیابان های مرجع خرید و فروش طلا در این شهر بود و بیش از 25 واحد فروشنده را در خود جای داده بود اکنون تنها 5 فروشنده فعال دارد.

** سیاست و طلا
رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و زیورآلات شیراز معتقد است : نمی توان به صورت روشن درباره آینده قیمت طلا صحبت کرد اما آن چیزی که مشخص است این است که روابط سیاسی و اجتماعی تأثیر بسزایی در آینده قیمت گذاری طلا دارد.
مستغنی اضافه کرد: پذیرش یا عدم تصویب کنوانسیون پالرمو و گروه ویژه اقدام مالی (FATF) هر کدام تاثیرات مختلفی بر روند قیمت گذاری طلا می گذارد. روند قیمت گذاری طلا به گونه ای است که مسائل سیاسی نیز در تعیین قیمت گذاری تاثیر می گذارد.
گروه ویژه اقدام مالی (در پول‌شویی) یا به اختصار (FATF) یک سازمان بین دولتی است که با نگرش به سیاست‌های توسعه برای مبارزه با پول ‌شویی بنیاد شده‌ است. این سازمان در سال 2001 به کارزار مبارزه با تامین مالی تروریسم پیوست.
کنوانسیون ملل متحد علیه جرائم سازمان‌ یافته فراملی (پالرمو) از معاهده‌های چند جانبه مورد حمایت سازمان ملل متحد است که در 15 نوامبر سال 2000 با قطعنامه مجمع عمومی این سازمان به تصویب رسید.
طرح کنوانسیونی این معاهده در دسامبر 2000 در پالرموی ایتالیا برای امضای دولت ها باز شد و به امضای 147 دولت از جمله ایران رسید به همین دلیل به آن کنوانسیون پالرمو گفته می‌شود.
کنوانسیون پالرمو دارای سه پروتکل تکمیلی از جمله پروتکل پیشگیری، سرکوب و مجازات قاچاق اشخاص به ویژه زنان و کودکان، پروتکل علیه قاچاق مهاجران از طریق زمین، دریا و هوا و پروتکل علیه تولید غیرقانونی و قاچاق مهمات است که دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد به عنوان عهده‌دار این کنوانسیون و پروتکل‌های آن عمل می‌کند.

** متهم بازار طلا
رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و زیورآلات شیراز گفت: یکی از متهمان افزایش قیمت تمام شده طلا، قانون مالیات بر ارزش افزوده است قانون کارشناسی نشده مدیریت ارزش افزوده باعث شده تا برخی از مردم نتوانند طلا خریداری و استفاده کنند.
مستغنی اضافه کرد:با ورود مالیات بر ارزش افزوده به معاملات فروش طلا هزینه خرید و ضرر و زیان فروش طلا بیشتر از توان مصرف کننده شد از این رو تقاضا برای خرید این کالا نیز روند معکوس و نزولی داشت.
وی بیان کرد: تغییر رویکرد مردم از خرید طلا باعث شد تا بسیاری از کارگاه های تولیدی و طراحی طلا فعالیت خود را محدود کنند یا کاهش دهند و رو به تعطیلی بروند.
مستغنی با اشاره خرید طلای آب شده توسط مردم عنوان کرد: وقتی نوسانات ارزی در جامعه زیاد شد عده ای برای دسترسی به سود بیشتر حساب های خود را از نظام بانکی بیرون کشیدند و به بازار ارز وارد شدند و پس از اشباع شدن بازار ارز برای خرید طلای آب شده هجوم آوردند.
وی افزود: خرید طلای آب شده به گونه ای نیست که واحدهای تولیدکننده زیورآلات بهره‌مند شوند نوسانات اقتصادی باعث شد که تقاضا برای خرید سکه در جامعه افزایش یابد.اگر نگاه و تمایل مردم همچون گذشته باشد و از طلا روی گردان شوند و خانه هایشان از طلا خالی شود تبعات بزرگتری در انتظار جامعه طلا سازان و طلا فروشان خواهد بود.
رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و زیورآلات شیراز اظهار داشت: فروش سکه توسط طلافروشان نه تنها ایجاد اشتغال نمی‌کند بلکه اشتغال در این حوزه را نیز از بین می برد. مالیات بر ارزش افزوده در فروش سکه وجود ندارد بر همین اساس فروشندگان طلا و زیورآلات راغب به فروش سکه هستند.

** طلا مایه آرامش اما خارج از سبد خرید مردم
رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و زیورآلات شیراز گفت: وضعیت اقتصادی به گونه ای است که اصنافی که ارائه دهنده کالاهای غیر ضرور هستند بیشترین آسیب را دیده اند.درآمدی که در سبد کالای مردم به صنوف اختصاص پیدا می‌کنند مربوط به واحدهای صنفی است که مایحتاج افراد را عرضه می کنند و صنوف ارائه دهنده خدمات غیر ضروری از این درآمد بهره ای نخواهند داشت.
مستغنی اضافه کرد: طلا آرامش خاطر اقتصادی برای مردم ایجاد می کند اما به علت این که در سبد مصرفی افراد قرار ندارد اکنون از فهرست خرید مردم خارج شده است. ایام عید و روز مادر بهترین زمان برای فروش طلا در سالیان گذشته بود و بیشترین میزان فروش طی این روزها صورت می گیرفت اما به علت موارد فوق امسال برخی از واحدهای صنفی ‏هیچ فروشی نداشتند.
وی بیان کرد:شرایط سختی پیش روی واحد های طلا فروشی است ولی امیدواریم که معیشت مردم بهبود پیدا کند و قیمت‌ها متعادل شود تا همه مردم بتوانند طلا خریداری کنند. طلا از جمله کالاهایی است که امنیت اقتصادی برای مردم ایجاد می کند.
او افزود: برخی از اقتصاددانان معتقدند که اگر در خانه هر فردی که یک کیلو گرم طلا وجود داشته باشد آن خانواده هیچ مشکل و دغدغه ای در آینده ای نخواهند داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار