شهردار شیراز با بیان اینکه بخشی از انتقادهای ما متوجه کارهای انجام شده شهرداری است، اظهار داشت: 26 درصد از مساحت شهر شیراز یعنی 22 هزار هکتار به معابر اختصاص دارد که بیشتر آن با تملک احداث می‌شود و هزینه‌های هنگفتی را برای شهرداری ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۷۲۲۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷ 05 March 2019

 تابناک فارس به قنل از فارس:شهردار شیراز با بیان اینکه بخشی از انتقادهای ما متوجه کارهای انجام شده شهرداری است، اظهار داشت: 26 درصد از مساحت شهر شیراز یعنی 22 هزار هکتار به معابر اختصاص دارد که بیشتر آن با تملک احداث می‌شود و هزینه‌های هنگفتی را برای شهرداری ایجاد می‌کند.

حیدر اسکندرپور ادامه داد: با احداث اتوبان‌های جدید سرعت خودرو‌ها افزایش پیدا کرده است اما برای حل مشکل ترافیک نتوانستیم کاری بکنیم.

وی با بیان اینکه 80 الی 85 درصد از بودجه شهر به حوزه عمرانی اختصاص دارد که عمده آن نیز به طور مستقیم و غیر مستقیم برای بهبود ترافیک است، افزود: 60 درصد از بودجه کلان شهرها برای حل معضل ترافیک هزینه می‌شود که منابع آن نیز از شهرفروشی تأمین می‌شود.

شهردار شیراز تصریح کرد: 70 درصد از درآمد شهرداری از تغییر کاربری، افزایش ضابطه و به طور خلاصه شهرفروشی حاصل می‌شود.

6 برابر نُرم جهانی مجتمع تجاری در شیراز وجود دارد

اسکندرپور بیان کرد: ما برای حل مشکل ترافیک، چندین مشکل دیگر را برای شهر و شهروندان ایجاد می‌کنیم، در شیراز، مشهد و اصفهان 6 برابر نُرم جهانی واحد تجاری وجود دارد.

وی با بیان اینکه با شهرفروشی هزینه‌هایی را به شهروندان تحمیل می‌کنیم که انتهای این مسیر به ناکجا آباد است، ابراز داشت: تا کی باید برای املاک مورد مسیر پول پرداخت کنیم، 600 میلیارد تومان از بودجه شهرداری سهم تملک می‌شود یعنی برای هر معبر جدید باید دائم ملک تملک کنیم که فایده‌ای هم نداشته است.

شهردار شیراز خاطر نشان کرد: سیاست ساخت پل، تقاطع و بزرگ‌راه که تجربه 50 الی 60 سال پیش است دیگر در کلان شهرها ها موضوعیت ندارد اما تا کی قرار است این سیاست در شیراز ادامه پیدا کند.

کوچک‌تر شدن فضای سبز شهری

اسکندر پور اظهار داشت: من هم به عنوان یک مدیر می‌دانم که باید فیل‌هایی را هوا کنیم تا مردم ببینند داریم کار می‌کنیم اما به قیمت هزینه منابعی است که به شهر آسیب وارد کرده می‌کند.

وی گفت: نقشه شهر شیراز از سال 2000 تا کنون را ببینید تا بدانید چقدر فضای سبز کوچک تر می‌شود.

شهردار شیراز با اشاره به ضرورت سیاست خودکفایی در شهرداری و به نتیجه رسیدن لایحه جامع درآمد در شهرداری ادامه داد: به وسیله دریافت بهای خدمات باید شهر را اداره کرد و نه شهرفروشی، در شهرهای دنیا نیز بودجه شهرداری از بهای خدمات یا عوارض شهری تأمین می‌شود.

وی افزود: ما برای خودروها و نه برای شهروندان فرش قرمز پهن کردیم، کلان شهرها به سمت پیاده محوری و توسعه دوچرخه‌سواری رفتند اما ما همچنان مشغول پل و اتوبان ساختن هستیم.

دوچرخه باید به مُد حمل و نقل تبدیل شود

شهردار شیراز تأکید کرد: نخبگان جامعه باید فضایی را ایجاد کنند برای مطالبه این موضوع که شهر برای شهروندان و نه خودروها است، باید کاری کنیم تا اتوبوس و مترو وسیله راحتی برای شهروندان باشد، این تصور که خودرو برای اغنیا است و اتوبوس برای فقرا درست نیست و باید برطرف شود.

اسکندرپور یادآور شد: در کلان شهرهای دنیا 20 درصد از حمل و نقل به دوچرخه اختصاص دارد، در گذشته نیز 26 درصد از حمل و نقل سهم دوچرخه در شیراز بود که اکنون به یک دهم درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه همگی باید کمک کنند تا دوچرخه به یک مُد حمل و نقل تبدیل شود، گفت: دوچرخه را به عنوان ابزار تفننی یا ورزشی صرف نمی‌خواهیم بلکه نگاه ما به دوچرخه وسیله حمل و نقلی است.

راه‌ حل‌های نرم افزاری برای ترافیک

شهردار شیراز افزود: برخی‌ها این اشکال را مطرح می‌کنند که شهرداری خیابان‌هایی که عریض نیست را محدود کرده و مسیر دوچرخه‌سواری تعیین کرده است در حالی که ما محدوده‌ای که خودروها پارک می‌شد را به دوچرخه اختصاص دادیم، ما معتقدیم باید عرض معبر برای خودرو کاهش و برای پیاده رو و دوچرخه عریض‌تر شود.

وی با بیان اینکه برای حل ترافیک به راه حل‌های نرم افزاری نیاز داریم و باید تقاضای سفر به مرکز شهر را کاهش دهیم که با برنامه‌ریزی ممکن خواهد شد، ابراز داشت: 46 هزار نفر در روز از مترو شیراز استفاده می‌کردند که به 80 هزار نفر در روز افزایش پیدا کرده است.

اسکندرپور بیان کرد: زمان مترو را از 12 دقیقه باید به 5 تا 7 دقیقه کاهش دهیم که نیازمند سرمایه‌گذاری در واگن است.

وی در پایان سخنانش با اشاره به اینکه نگاه کلی شهرداری و شورا در دوره جدید نرم افزاری و لطیف است، بیان کرد: در برنامه 5 ساله سوم توسعه شهر شیراز مکانیسمی در نظر گرفته شده تا شهروندان نیز با پیشنهادات خود در اداره شهر دخیل باشند، من از دانشجویان و اندیشمندان نیز تقاضا دارم که به ما کمک کنند.

60 درصد از کشته شدگان تصادفات سرپرست خانواده هستند

رئیس پلیس راهور فارس با اشاره به اینکه فارس بیشترین آمار کشته در تصادفات را دارد و حدود هزار و 300 نفر به دلیل تصادف فوت شدند، اظهار داشت: فارس نسبت به سایر استان‌ها در تصادفات آمار بالایی دارد اما در کاهش تصادفات نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل وضعیت خوبی داریم.

مصطفی عباسی ادامه داد: مسئله تصادفات بین بخشی است و تنها یک سازمان مسؤول نیست، با مراجع قضایی و مجموعه شهرداری همکاری‌های خوبی داشتیم تا در جهت کاهش تصادفات اقدام کنیم.

وی افزود: در گذشته برخی‌ها به دلیل مصرف قرص‌های روان‌گردان، شب هنگام رانندگی پر خطر در خیابان‌ها داشتند که منجر به تصادف و کشته شدن شهروندان نیز می‌شد، با تشکیل تیم‌هایی مختص کنترل راننده‌های خطرناک این مسئله نیز 90 درصد کاهش پیدا کرد.

رئیس پلیس راهور فارس بیان کرد: براساس آمار پزشکی قانونی در شیراز، در 10 ماهه امسال بدون احتساب کشته‌های کمربندی 124 نفر بر اثر تصادف فوت شدند که سال گذشته 167 نفر بود.

وی تصریح کرد: نزدیک به 60 درصد کشته‌ها سرپرست خانوار هستند که متأسفانه تبعاتی برای خانواده‌ها دارد.

عباسی با بیان اینکه آمار مجروحان براثر تصادف کاهش پیدا نکرده است، ابراز داشت: روزانه به طور متوسط بین 50 الی 70 تصادف منجر به جرح در شیراز داریم که 20 درصد از مجروحین نیز معلول می‌شوند.

وی تأکید کرد: مکانیزه و هوشمند شدن معابر اگر تسریع پیدا کند تاثیر خوبی در کاهش تصادفات خواهد داشت.

عباسی گفت: کارگروهی در خصوص رفع نقاط حادثه خیز تشکیل شده است که از شورا و شهرداری نیز درخواست داریم به آن توجه داشته باشند.

این مقام مسؤول ابراز داشت: توسعه دوچرخه‌سواری مورد تاکید شهروندان و کارشناسان است فقط زیرساخت‌های آن بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد و به نظر من اگر از محلات شروع شود موثرتر خواهد بود.

توسعه مترو باعث سودآوری برای شهرداری و کاهش تصادفات می‌شود

رئیس سازمان قطار شهری شهرداری شیراز با بیان اینکه نسبت به کلان شهرهای دنیا خودرو کمتر اما ترافیک بیشتری داریم، اظهار داشت: برای حل مشکل ترافیک اقدام به توسع معابر و تقاطع‌ها شد در حالی که بعداً متخصصین به این نتیجه رسیدند که باید حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کند.

حسن مرادی ادامه داد: در پی طرح جامع مطالعات حمل و نقل و ترافیک شیراز 6 خط مترو به طول 90 کیلومتر تعیین شد که بخشی از آن انجام شده است و خطوط 4، 5، و 6نیز در حال مطالعه است.

وی افزود: حدود 80 هزار نفر سفر با استفاده از مترو انجام می‌شود که به مرور در حال افزایش است.

رئیس سازمان قطار شهری شیراز گفت: مطالعاتی را انجام دادیم که اگر تا سال 1410 اجرای 6 خط مترو کامل شود یک میلیون 360 هزار نفر روزانه از مترو استفاده خواهند کرد.

وی خاطر نشان کرد: با توسعه مترو 350 میلیارد تومان درآمد از فروش بلیط و امور جانبی، 300 میلیارد تومان از کاهش سوخت، 200 میلیارد تومان از کاهش آلودگی هوا و 1200 میلیارد تومان ارزش وقت مردم که صرفه جویی خواهد شد، است.

رئیس سازمان قطار شهری شیراز ابراز داشت: در سال 1415 به جایی می‌رسیم که از استفاده مترو سود هم خواهیم برد، توسعه مترو علاوه بر تحقق عدالت اجتماعی منجر به کاهش تصادفات نیز می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار