یک چشم پزشک معتقد است، استفاده از عینک آفتابی در روز‌های برفی نسبت به روز‌های آفتابی اهمیت دوچندان دارد.
کد خبر: ۷۱۸۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۵ 23 February 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: محمدرضا خلیلی متخصص چشم پزشکی و فوق تخصص عصب چشم دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با بیان اینکه در زمستان، زاویه پرتو‌های تابش با روز‌های گرم تابستان متفاوت است، استفاده از عینک مناسب در روز‌های برفی و زمستانی را ضروری دانست و گفت: میزان انعکاس نور خورشید از سطح برف ۸۵‌درصد است، در حالی که زمین و آب، تنها ۱۰درصد نور را منعکس می‌کنند.

وی افزود: «برف کوری» که مشکل چشمی دردناک است که با نور بیش از حد از نور ماورا بنفش (UV) ایجاد می‌شود، هنگامی که نور UV بیش از حد به قرنیه برخورد می‌کند، باعث آفتاب سوختگی می‌شود.

خلیلی با بیان اینکه نام دیگر برف کوری، «فوتوکراتیت» است، اضافه کرد: برف کوری در واقع نوعی سوختگی قرنیه است، برف، ۸۵ درصد از پرتو‌های فرابنفش خورشید را منعکس می‌کند و این تابش‌ها اختلال دردناکی در قرنیه چشم ایجاد می‌کنند و ممکن است نقطه‌های کوچک متعددی روی سطح قرنیه تشکیل شوند که بسیار دردناک بوده و موجب آفتاب سوختگی قرنیه شود.

این فوق تخصص عصب چشم دانشگاه با اشاره به آمار بالای افرادی که در اثر استفاده نکردن از عینک در هنگام برف بازی و تفریحات زمستانی در هفته گذشته دچار مشکلات چشمی شدند و به اتفاقات مرکز آموزشی درمانی خلیلی مراجعه کردند، گفت: درد و سوزش در چشمان، حساسیت به نور، پلک‌های سرخ و متورم، آبریرش چشم، سردرد، دید تار و احساس جسم خارجی در چشم از جمله نشانه‌های برف کوری به شمار می‌رود.

او ادامه داد: در خصوص میزان تیرگی مناسب برای عینک افزود: به طور معمول میزانی از تیرگی برای عینک مناسب است که باعث اختلال دید فرد نشود، عینک بیش از حد تیره باعث کاهش توانایی فرد برای دیدن نشانه‌ها و چراغ‌های راهنمایی می‌شود که در حین رانندگی خطر آفرین است.

این متخصص چشم بیان کرد: عینک‌های بیش از حد روشن هم کارایی و اثرات حفاظتی چندانی ندارند، یک عینک آفتابی با تیرگی مناسب، حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد نور را از خود عبور می‌دهد. تیرگی مناسب عینک آفتابی معمولا در حدی باید باشد که فرد نتواند چشم‌های خود را در آینه و هنگامی که عینک به چشم دارد بینند، عینک‌های تیره‌تر برای فعالیت‌های مثل اسکی، کوهنوردی و خلبانی مفیدترند.

خلیلی تصریح کرد: افزایش قدرت دید بعد از ورود به یک محیط پر نور به محیط کم نور، کاهش مزاحمت نور‌های شدید و مشکلات ناشی از پخش نور، جلوگیری از ورود اشعه زیان آور ماورای بنفش به چشم را از جمله مزایای استفاده از عینک آفتابی دانست و افزود: توانایی عینک آفتابی برای جلوگیری از عبور اشعه ماورای بنفش توسط دستگاه‌های سنجش اشعه که در عینک سازی‌های معتبر وجود دارد، قابل اندازه گیری است.
انتهای پیام/م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار