دژکام بیان داشت: کسانی که مسؤول امور تربیتی هستند جدی‌تر کار کنند چراکه امروز صحنه‌هایی در عرصه اجتماع دیده می‌شود که به‌هیچ‌وجه در تراز اسلامیت نظام نیست.
کد خبر: ۷۱۷۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸ 22 February 2019

تابناک فارس به نقل از فارس: آیت‌الله لطف‌الله دژکام، در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به مشکلاتی که در ادامه راه انقلاب وجود دارد و با ذکر سخنانی از رهبر انقلاب در این خصوص اظهار داشت: آقا فرمودند جوانان عزیز سراسر کشور بدانند که کلید همه مشکلات، تکیه‌بر توان داخلی کشور است و نباید برای حل آنان چشم به بیگانه دوخت.

وی افزود: اینکه کسی گمان کند که مشکلات اقتصادی صرفاً ناشی از تحریم است و علت تحریم نیز مقاومت ماست و راه‌حل هم تسلیم و زانو زدن در برابر دشمن است، خطای نابخشودنی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با اشاره به لوایح استعماری پالرمو و سی اف تی، اعتماد به اروپایی‌ها را بوسه زدن بر پنجه گرگ دانست و گفت: بوسه بر پنجه گرگ که چنگال او می‌درد، اشتباهی بزرگ است.

این استاد دانشگاه با اشاره به مخالفت جوانان انقلابی با تصویب لوایح پالرمو و سی اف تی، بیان داشت: ما به این جوانان که نسبت به مسائل کشور حساس هستند، افتخار می‌کنیم و این نشان می‌دهد در تربیت نسل جدید موفق بوده و این جوانان می‌توانند انقلاب را پیش ببرند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی افزود: جوانان انقلابی به مدیران کشور با صراحت اعلام می‌کنند که ما به‌جای آنکه تسلیم کنوانسیون‌های استعماری معاصر شویم، با تکیه‌بر قوای درونی کشور خودمان می‌توانیم عزت و اقتدار ازدست‌رفته دنیای مسلمین را به آنان برگردانیم.

امام‌جمعه شیراز، حمایت خداوند متعال را در برابر شیطنت‌های قدرت‌های بزرگ در قبال کشورمان را کافی و بسنده دانست و گفت: ما در مواجه با کشورهایی که برخی از آن‌ها می‌ترسند، می‌گوییم «حسبنا الله نعم الوکیل»؛ یعنی خداوند در مقابل همه شما برای ما کافی است.

دژکام در خاتمه این قسمت از سخنان خود، افزود: خداوند در برابر مکر و فریب قدرت های شیطانی می‌تواند به ما کمک بدهد اما مهم این است که ما هم مَردِ اجرای فرمان خدا باشیم.

*شیعه علی(ع) افراط و تفریط نمی کند

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث محوری عدالت و رابطه تنگاتنگ آن با تقوا اشاره کرد و بیان داشت: شدادها، فرعون‌ها و نمرودها با کوله باری از ظلم و ستم از کاخ‌های آن‌چنانی خود رفتند و آخرت خود را نیز خراب کردند و در مقابل کسانی بودند که به نان حلال خود قناعت کرده و دچار ظلم و ستم نشده و در عوض خانه آخرت خود را آباد کردند.

نماینده ولی فقه در استان فارس ادامه داد: عدالت به تقوا نزدیک است و کسی که تقوا دارد، عادل است و برای ایجاد عدالت در جامعه نیز تلاش می‌کند و اگر انسانی عادل باشد، رفتارهای اجتماعی‌اش نیز با دیگران متفاوت است.

این استاد دانشگاه، بی‌عدالتی و رفتار ناصحیح مردم را یکی از دلایل عدم ظهور امام زمان (عج) برشمرد و گفت: همه ما دلمان می‌خواهد امام زمان تشریف بیاورند اما چرا نمی‌آیند به این دلیل است که زمینه فراهم نیست.

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه مسائل و مشکلاتی نیز از بیرون بر کشور ما تحمیل می‌شود، دادن راه‌حل برای مشکلات را نیز مهم برشمرد و افزود: تشخیص مشکل به‌تنهایی کافی نیست، بلکه برای حل مشکل نیز باید راه‌حل داد و برای اینکه عدالت ایجاد شود، کسی نتواند رانت بخورد و حق دیگران را پایمال کند، فکر جوان ایرانی لازم است؛ راه‌حل‌هایی که مغزهای جوان ما باید کشف و اجرایی کنند.

دژکام پرهیز از افراط‌وتفریط در امور کشور را امری لازم برشمرد و اظهار داشت: گاهی یک معضل اجتماعی داریم و افراد نسبت به آن بی‌خیال هستند و این رویکرد خوبی نیست و از طرف دیگرکسی در یک مساله سیاسی آن‌قدر تند می‌رود که نمی‌توان کنترلش کرد؛ این‌ها هر دو ناپسند است.

وی با بیان اینکه مؤمن حقیقی وقتی خشمگین می‌شود، از جاده عقل منحرف نمی‌شود، افزود: ما در طول انقلاب اسلامی اشتباهاتی در سال‌های پیش داشته‌ایم و این تجربه است تا در چاه دیگری نیفتیم؛ در مقابل این اشتباهات، برخی تند رفتند و این تند رفتن‌ها نیز مشکل آفریده است به‌طوری‌که امام راحل کتباً به برخی اصحاب خود نوشت که تندروی عاقبت خوبی ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس ادامه داد: جوانان ما باید دقت داشته باشند که ممکن است نسبت به رفتار کسی خشمگین باشند اما این خشم نباید موجب ظلم کردن و بی‌انصافی شود چراکه ما شیعه علی (ع) هستیم و ایشان از هرگونه افراط‌وتفریط منزه بودند.

این استاد دانشگاه بیان داشت: همان‌طور که رهبر انقلاب بارها فرموده‌اند، انقلاب از آرمان‌هایش پشیمان نیست و تنها نگرانی این است که چرا هنوز به آن آرمان‌ها نرسیدیم.

امام‌جمعه شیراز تأکید کرد: انقلاب کفه عدالت را سنگین کرد و همین‌که طلبه‌ای مانند بنده اینجا ایستاده و رئیس‌جمهور و سایر مقامات را نقد می‌کند، به برکت انقلاب اسلامی است و فضایی که انقلاب ایجاد کرد.

دژکام خاطرنشان کرد: انقلاب عیار اخلاق و معنویت را در جامعه به‌گونه‌ای چشمگیر افزایش داد و این‌همه لطافت روح و استعداد که خدا به جوان‌های ما داده است را باید قدردان بود.

*مدیون اسرا و آزادگان هستیم

وی همچنین با تبریک میلاد حضرت فاطمة الزهرا (س) و تقدیر از اسرا و آزادگان انقلاب نیز گفت: همه ما بدهکار ایثارگران و آزادگان هستیم و استمرار نظام مدیون فداکاری‌های آنان بوده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس افزود: یک ساعت در زندان بعثی را کسی نمی‌توانست تحمل کند اما عزیزان ما با عزت تحمل کردند تا اقتدار کشور حفظ شود.

امام‌جمعه شیراز با اشاره به هشتم اسفندماه روز امور تربیتی و تربیت اسلامی نیز گفت: درود می‌فرستیم بر شهید باهنر و رجایی که در راستای تربیت و معنویت و اخلاق گام‌های بزرگی برداشتند اما هر چه در این عرصه کار کنیم، کم است.

دژکام بیان داشت: کسانی که مسؤول امور تربیتی هستند جدی‌تر کار کنند چراکه امروز صحنه‌هایی در عرصه اجتماع دیده می‌شود که به‌هیچ‌وجه در تراز اسلامیت نظام نیست.

وی تصریح کرد: در شهر شیراز جمعی از فرهنگیان قدیمی در زمینه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش کار می‌کنند که باید همه از آن‌ها حمایت کنند.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: یکی از نهادهای مهم تربیتی نیز بسیج است که تلاش‌های خوبی انجام داده مانند حلقه‌های تربیتی صالحین که واقعاً تأثیرگذار بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار