خادم گفت: به زودی قرارداد آپشن زعفران در بورس کالا راه اندازی می‌شود، این ابزار مالی یک اختیار و امکان جدید به زعفرانکاران می‌دهد.
کد خبر: ۷۱۷۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸ 22 February 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:علاءالدین خادم عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: عرضه زعفران در بورس کالا باعث شده است تا فضایی شفاف در خرید و فروش این محصول ارزشمند کشور حاکم شود، و علاوه بر ساماندهی این بازار، زعفرانکاران نیز از قیمت‌های واقعی زعفران مطلع شوند، همچنین به زودی قرارداد آپشن زعفران راه اندازی می‌شود که این ابزار مالی نیز یک اختیار و امکان جدید به زعفرانکاران می‌دهد.

وی ادامه داد: عرضه زعفران در بورس کالا به نفع تولید کننده، کشاورز و خریدار بوده است به طوری که اعلام رضایت کشاورزان از عرضه زعفران در بورس کالا به مجلس و سازمان‌های ذی ربط گزارش می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه هر کالایی که بدون واسطه به دست مصرف کننده برسد منافع و سود آن به جیب تولید کننده و کشاورز می‌رود، افزود: قبل از ورود زعفران به بورس کالا، این محصول به صورت آزاد و سنتی خرید و فروش می‌شد و در این بین دلالان و واسطه گران با شکستن قیمت ها، زعفران تولیدی کشاورزان را با قیمتی پایین خریداری کرده و با نرخ بالاتر در بازار آزاد به فروش می‌رساندند، اما با ورود زعفران بر تابلوی بورس شاهد هستیم تا همه فعالان بازار زعفران از نرخ‌های روز مطلع هستند و این امر به نفع این صنعت ارزشمند و ارزآور کشور است.

ریسک حداقلی و مشخص در قرارداد آپشن
خادم درباره استفاده از ابزار‌های مالی نوین از جمله معاملات قرارداد‌های آتی و آپشن روی محصولاتی همچون زعفران، گفت: با رونق معاملات آتی زعفران در بورس کالا، به زودی قرارداد اختیار معامله یا همان آپشن راه اندازی می‌شود که این قرارداد‌ها برای توسعه مبادلات کالایی به خصوص در بخش کشاورزی ضروری است.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اظهار کرد: اصلی‌ترین مزیت ابزار‌های مالی امکان پوشش ریسک قیمتی در آینده است که قرارداد آپشن نیز به دلیل ریسک حداقلی و مشخص، امکانی جدید برای زعفرانکاران فراهم می‌شود که این مزیت جذاب باید به آن‌ها آموزش داده شود.

به گفته خادم، زعفرانکاران می‌توانند در معاملات آپشن حجم فروش و قیمت محصولاتشان برای چند ماه آینده بیمه کنند که باید بورس کالا با برنامه ریزی مناسب این ابزار مالی را برای سایر محصولات صنعتی و کشاورزی معرفی کند تا فعالان صنایع از مزیت‌های ابزار‌های مالی بهره ببرند.

وی تاکید کرد: برای توسعه اقتصاد کشاورزی باید از فناوری‌های روز دنیا در معاملات استفاده کرد و در این زمینه بورس کالا در اقتصاد ما پیشگام بوده که امیدواریم در سال‌های آتی شاهد بکارگیری ابزار‌های مالی متنوع و جدید در بازار‌های مختلف باشیم.

خادم تصریح کرد: بورس کالا با توسعه ابزار‌های مالی مانند قرارداد‌های آتی و آپشن، این امکان را فراهم می‌کند تا ریسک بازار و فعالیت‌های سفته بازی از بازار فیزیکی، جذب بازار‌های مالی و کاغذی شود که این اتفاق در اقتصاد ما به شدت کمک کننده و اثر بخش خواهد بود.

به گفته این نماینده مجلس، اگر رفته رفته کشاورزان این اطمینان خاطر را بدست آورند که از طریق قرارداد آتی می‌توانند محصول خود را با قیمت مناسب در آینده به فروش برسانند و حتی در قرارداد اختیار معامله، قراردادی منعقد کنند که اختیار فروش در آینده را با ریسکی حداقلی بدست آورند، قطعا طی سال‌های آینده حجم و ارزش ابزار‌های مالی بورس کالا به ارقامی بسیار بالا می‌رسد.

نماینده مردم سپیدان در مجلس در پایان بیان کرد: بورس کالا بهترین مکان برای خرید و فروش نه تنها زعفران بلکه سایر محصولات کشاورزی است چرا که وقتی محصولی در بورس و به همراه ابزار‌های مالی روز دنیا مورد معامله قرار می‌گیرد، قیمت‌ها واقعی‌تر کشف می‌شود و از همه مهمتر شفافیت و ثبات در بازار‌ها حاکم می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار