افزایش حمایت های بخش دولتی و توسعه شرکت های بخش خصوصی و تولید فرآوری پسته علاوه بر رفع مشکل بیکاری می تواند به کاهش وابستگی دولت و صادرات دیگر محصولات کمک کند.
کد خبر: ۷۱۷۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰ 22 February 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: در چند سال گذشته با خشکسالی های پی در پی برخی کشاورزان استان فارس روی به کشت محصولاتی مقاوم در برابر آب آورده اند که یکی از این محصولات پسته است که با توجه به سودآوری بالا و زمین های مستعد، کشت این محصول در مناطق استان رونق یافته است.

تولید اقتصادی پسته محصولی مقاوم در برابر خشکسالی

درخت پسته برای رشد مناسب به تابستان‌های گرم وخشک و زمستان‌های سرد نیاز دارد که رطوبت بالا در فصل رشد برای این درخت مناسب نیست و موجب شیوع بیماری‌های قارچی می‌شود.درخت پسته قادر است گرمای ۴۵ درجه تابستان و ۲۰- درجه زمستان را تحمل کند اما با سرمای بهار بسیار حساس و سبب نابودی گل‌ها و میوه‌های تازه تشکیل شده می‌شود.

تولید اقتصادی پسته محصولی مقاوم در برابر خشکسالی

این محصول با وجود تحمل سرمای زیاد در زمستان، برای تولید مناسب محصول به زمستان‌های بدون یخبندان نیاز دارد که درختان پسته ایران در زمستان سرمای ۷- تا ۹- را بدون آسیب دیدگی تحمل می‌کنند. پسته یک درخت خزان‌دار است، که در زمستان برگ‌هایش می‌ریزد و برای گل‌دهی و تولید محصول مناسب نیاز به یک میزان ساعت بهینه از نیاز سرمایی در فصل زمستان دارد.

در ارقام پسته ایران رقم کله قوچی پایین‌ترین نیاز سرمایی (۶۰۰ ساعت) و رقم اکبری بالاترین نیاز سرمایی (۱۲۰۰ ساعت) را دارا است و ارقام احمدآقایی و فندقی بین این دو رقم قرار دارند که نبود تامین نیاز سرمایی در پسته سبب کاهش رشد رویشی، تولید برگ‌های غیرطبیعی، در گل‌دهی و میزان عملکرد پایین می‌شود.

فارس رتبه چهارم تولید پسته در کشور


علیرضا ضیغمی کارشناس رئیس کمیته توسعه و اصلاح باغات سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه از نظر سطح زیر کشت و تولیدات استان فارس با ۲۶ هزار و ۸۴۶ هکتار و ۲۴ هزار و ۲۹۵ تن تولید بعد از استان‌های کرمان، خراسان رضوی و یزد رتبه ۴ را در کشور دارد، گفت: کشت پسته در استان فارس ۱۵ هزار و ۲۶۰ کیلوگرم بوده که بالاترین عملکرد در سطح کشور را داشته است.

وی بیان کرد: محصول پسته استان به کشور‌های هند، چین، روسیه کشور‌های حاشیه خلیج فارس شامل قطر، دوبی، کویت و کشور‌های آسیای میانه از جمله مالزی و هنگ کنگ صادر می‌شود و از شهر‌های کشور به جز استان‌های یزد، کرمان، سمنان، سیستان و بلوچستان، قم و مرکزی محصول پسته به دیگر استان‌ها فرستاده می‌شود.

کارشناس رئیس کمیته توسعه و اصلاح باغات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تصریح کرد: سطح زیرکشت پسته استان فارس در سال ۷۰، یک هزار و ۱۲۶۰ هکتار بوده و این موضوع نشان می‌دهد که فعالیت پسته کاری عمده باغ‌های استان در طول سه دهه اخیر پیشرفت داشته است.

ضیغمی با بیان اینکه کاشت درخت پسته در شهرستان‌های نی ریز، سروستان، خرامه، بخش داریون، داراب و مرودشت انجام می‌شود، افزود: در بین ارقام پسته موجود در کشور رقم احمد آقایی بیشترین سطح توسعه پسته در استان را به خود اختصاص داده است.

رئیس کمیته توسعه و اصلاح باغات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ادامه داد: برای ۱۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم و برای بیش از یک میلیون نفر به صورت غیر مستقیم در فصل برداشت پسته اشتغالزایی شده است.

تولید اقتصادی پسته محصولی مقاوم در برابر خشکسالی

وی اضافه کرد: عمده‌ترین مشکلات پسته کاران در استان خشکسالی‌های اخیر، کمبود شدید منابع آبی به لحاظ کمی و کیفی، شور و تلخ شدن منابع آب، شرایط اقلیمی و گرم شدن زمستان است که باعث می‌شود، درختان پسته وارد فاز گل دهی نشوند و شاهد کاهش شدید تولید پسته در باغ‌ها باشیم که آفات، بیماری‌ها، کمبود گرانی کود‌ها و سموم کشاورزی کیفیت پایین بسیاری از سموم سبب شده باغداران نتیجه قابل قبولی از مبارزات شیمیایی علیه آفات نداشته باشند.

تولید اقتصادی پسته محصولی مقاوم در برابر خشکسالی

رئیس کمیته توسعه و اصلاح باغات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: صدمات ناشی از خشکسالی بر درختان باعث سوختگی جوانه ها و از بین رفتن آنها، دیر باز شدن جوانه ها در اوایل فصل رشد، آفتاب سوختگی و شکاف خوردن عمقی آن ها و از بین رفتن تمام قسمت های درخت در پاره ای از باغ ها است.

محمد مهدی سجودی کارشناس ارشد گیاه پزشکی استان فارس نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، در خصوص آفت درختان پسته گفت: از آفت پسته می‌توان به آفت شیر خشک (پسیل)، آفت پروانه چوب خار پسته، و از بیماری‌ها به بیماری گموز درخت پسته اشاره کرد.

وی بیان کرد: بیماری آفت شیر خشک یا (پسیل) از آفت درجه یک پسته است که همه ساله خسارت زیادی به درختان پسته می‌زند که باغداران باید سال‌ها ۸ تا ۷ بار باغ‌های پسته را علیه این آفت سمپاشی کنند که این آفت باعث خسارت و ریزش جوانه‌های گل، پوک شدن و ضعیف شدن مغز پسته و ریزش برگ‌های امسال و جوانه‌های سال آینده می‌شود.

کارشناس ارشد گیاه پزشکی استان فارس با اشاره به اینکه آفت چوب خوار پسته نیز از آفت‌های درجه یک و کلیدی پسته است که مرحله کرمینه (لاور) از مغز چوب سرشاخه‌ها و دم خوشه‌ها تغذیه می‌کند و خسارت می‌زند تاکید کرد: علیه این آفت هم مجموعه‌ای از روش‌های شیمیایی و غیر شیمیایی در باغات پسته استان به کار می‌رود که مهمترین آن استفاده از سرمون‌های جنسی است، که در باغ نصب می‌شود و جمعیت حشرات و پروانه‌های نر را در باغ کاهش داده و باعث پایین آوردن تخم ریزی حشرات ماده و کاهش خسارت می‌شوند.

سجودی افزود: بیماری گموز درخت پسته باعث خشکی درختان پسته می‌شود که درختان ۵۰ تا ۳۰ سال کنترل از طریق مدیریت به زراعی باغ شامل آبیاری به مقدار مناسب، دور کردن آب از کنده درختان، ایجاد تشتک و چاله کود کردن دور از کنده درخت و در نهایت استفاده از سموم شیمیایی به عنوان آخرین روش علیه آفات کاربرد دارد.

وی اظهار کرد: راهکارهای مقابله با خشکسالی شامل بهبود روش های آبیاری و افزایش راندمان آبیاری، استفاده از مواد کمکی در امر تغذیه و افزایش مواد آلی، انجام عملیات آبخیزداری و ذخیره سازی نزولات آسمانی، خاک دهی به پای درختان و اصلاح بافت خاک، انتخاب ارقام گیاهی متناسب با کیفیت و کمیت آب موجود و بکار گماشتن افراد کاردان و ماهر به عنوان پلیس آب در چهار چوب های حقوقی و فنی استفاده شود.

باغداری پسته در فارس برای حفظ قدرت با رقبای خود ناچار به تغییر نگرش اساسی و ایجاد تحول بنیادی در دوبخش، ایجاد تغییر و اصلاح باغ های پسته موجود در راستای افزایش برداشت از واحد سطح به ازای واحد آب مصرفی و حرکت به سوی مکانیزاسیون بیشتر فعالیت های باغی و رعایت تمامی اصول و یافته‌های علمی و مدرن در ایجاد باغ‌های جدید به نحوی که هزینه تمام شده تولید پسته در آن ها قابل قیاس با دیگر رقبا باشد.

 

برچسب ها: تولید ، پسته ، فارس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
دروغگویی است پسته پر آب بر است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار