شیر‌های کم لاکتوز، بدون قند یا کم قند هستند، ولی در مقایسه با شیر‌های معمولی شیرین ترند.
کد خبر: ۷۱۷۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰ 21 February 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:لیلا محبی کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی با اشاره به وجود عارضه تحمل نکردن لاکتوز در برخی افراد، گفت: در این افراد به دلیل کمبود آنزیم «لاکتاز»، بدن قادر به هضم لاکتوز (قند شیر) نیست.

وی افزود: در این حالت، لاکتوز موجود در شیر به صورت دست نخورده وارد روده بزرگ شده و در آنجا تحت تاثیر میکرو رگانیسم‌های روده‌ای تخمیر می‌شود؛ نتیجه فعالیت تخمیری این میکرو ارگانیسم‌ها روی لاکتوز، تولید اسید لاکتیک و اسید‌های چرب کوتاه است که در نهایت منجر به بروز عوارض ناخوشایندی برای مصرف کننده می‌شود.

محبی با بیان اینکه شدت این علایم می‌تواند بسته به شرایط فیزیولوژیکی هر فرد متفاوت باشد و از یک شکم درد و نفخ مختصر تا دل پیچه‌های شدید، اسهال و تهوع، متغیر است، ادامه داد: برای رفع مشکل این دسته از افراد، شیر‌های کم لاکتوز تولید می‌شود.

این کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی توضیح داد: در شیر‌های کم لاکتوز، آنزیم لاکتاز در شرایط معینی در فرایند تولید، به شیر اضافه شده و موجب هیدرولیز لاکتوز (قند شیر) به قند‌های ساده‌تر گلوکز و گالاکتوز می‌شود که این قند‌ها نسبت به لاکتوز از مزه شیرین تری برخوردار هستند و به همین دلیل شیر کم لاکتوز نسبت به شیر معمولی شیرین‌تر است.

او افزود:، چون وجود لاکتوز در شیر در ایجاد رنگ سفید آن موثر است، با تجزیه شدن آن رنگ شیر هم کمی مایل به قهوه‌ای می‌شود؛ هر دو تغییر یعنی شیرین‌تر شدن و تغییر رنگ پدیده‌هایی هستند که به هیچ عنوان سلامت شیر را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و بر خلاف تصور برخی افراد نشانه وجود افزودنی در شیر نیست.

محبی یادآور شد: در افرادی که با مصرف شیر معمولی دچار مشکل نمی‌شوند، مصرف شیر کم لاکتوز توصیه نمی‌شود، زیرا با جایگزینی شیر کم لاکتوز به مرور زمان ممکن است فرد دچار عارضه عدم تحمل لاکتوز شود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار