معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این بازدید، با اشاره به اجرای طرح افزایش عملکرد و بهره وری گندم (ایران – سیمیت) در چهار نقطه (مزرعه آزمایشی) استان، گفت: در خوزستان 480 هزار هکتار کشاورزی حفاظتی (کم خاک ورزی یا بی خاک ورزی) در حال اجراست.
کد خبر: ۷۱۵۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶ 16 February 2019

محمد قاسمی نژاد پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید کارشناسان سازمان جهانی غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) از طرح ملی کشت گندم سیمیت در دشت آزادگان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این طرح به صورت آزمایشی در خوزستان در اندیمشک،شوش، دزفول و دشت آزادگان اجرا می شود.

به گزارش"تابناک" وی با اشاره به اهداف اجرای این طرح، یادآور شد: کشاورزی حفاظتی، انجام عملیات فارغ از کشاورزی سنتی، بهبود حاصلخیزی و وضعیت خاک و صرفه جویی در مصرف انرژی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به سطح زیر کشت کشاورزی حفاظتی در سطح کشور و استان تصریح کرد: در جهان ۱۸۰ میلیون هکتار، در کشور بیش از ۱.۷ میلیون و در خوزستان ۴۸۰  هزار کشاورزی حفاظتی یا کم خاک ورزی و بی خاک ورزی داریم.

قاسمی افزود: از دیگر اهداف این طرح اجرای عملیات به نژادی است که هم اکنون در مرکز تحقیقاتی صفی آباد دزفول در ۳ هزار لاین از ارقام مختلف دنیا کشت می شود و مورد بررسی قرار می گیرد.

وی بیان کرد: این ارقام گندم با نظر محقق ، مروج ، کارشناسان اجرایی و خود کشاورزان ارقام برتر شناسایی و به موسسه تحقیقات بذر معرفی و  در آنجا شانس برنده شدن و معرفی به به بخش تحقیقات وجود دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: در هر پلتفرم ۶ سناریو وجود دارد که تناوب های زراعی برتر منطقه را مورد بررسی قرار می دهیم و ۶ آزمایش داریم که یکی از این آزمایش ها مقایسه ارقام است که در پلتفرم دشت آزادگان چهار لاین از ۱۰ ارقام معرفی شده از طرف سیمیت در داخل این پلتفرم به کار گرفتیم.

قاسمی نژاد عنوان کرد: از دیگر مزایای این طرح این است که سه ضلع مثلث تحقیقات، ترویج و کشاورز را در کنار هم  در این پلتفرم ها قرار می دهیم و تمام آموزش های لازم و یافته هایی که از این پلتفرم ها به صورت عملیاتی دریافت می شود.

وی در پایان با اشاره به لغو این طرح در شوش توضیح داد: اجرای این طرح به علت بارندگی ها فعلا به تأخیر افتاده و به کشت تابستان موکول شده است.

سید سعید پورداد نیز در بازدید نمایندگان فائو از مزرعه آزمایشی کشت گندم طرح «ایران- سیمیت» در دشت آزادگان اظهار داشت: آنچه مهم است، توسعه نتایج این مزارع آزمایشی به بیرون از محدوده طرح و بین کشاورزان است که امسال برنامه وسیعی برای آموزش کشاورزان و کارشناسان داریم.

وی درباره طرح سیمیت توضیح داد: این پروژه با مشارکت فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) در سال زراعی گذشته در کشور آغاز شده که هدف آن افزایش 25 درصدی عملکرد گندم است در استان هایی که به صورت دیم کاشته می شود و 30 درصد افزایش در استان های که به صورت آبی کشت می شود.

پورداد با بیان اینکه پروژه تا پنج سال آینده ادامه می یابد افزود: از استان های عمده تولید گندم آبی استان های خوزستان، فارس و گلستان و از استان های تولیدکننده گندم دیم نیز همدان، زنجان، قزوین و اردبیل در این طرح شرکت کرده اند.

وی اضافه کرد: در این طرح وزارت جهاد کشاورزی، مراکز تحقیقات و بخش خصوصی و سازندگان ماشین آلات مشارکت دارند.

پورداد افزود: بودجه پیش بینی شده اولیه، در آغاز طرح ایران- سیمیت 20 میلیون دلار برای 6 سال و در هفت استان کشور بوده است.

وی در ادامه گفت: به دلیل ویژگی های خاص خوزستان از نظر سطح و میزان تولید، تعداد پلتفرم های اجرا شده در آن بیشتر است، دراین استان یک پلتفرم در صفی آباد دزفول، چهار پلتفرم آموزشی ترویجی در دشت آزادگان، شوش و کشت و صنعت های بهشتی و رجایی دیده شده است.

پورداد پروژه سیمیت را شامل 2 بخش اساسی، «به نژادی» و ایجاد ارقام با پتانسیل عملکرد بالا و «کشاورزی حفاظتی» دانست و اظهار داشت: به این معنی که افزایش عملکرد گندم از 2 طریق برنامه به نژادی و برنامه کشاورزی حفاظتی محقق خواهد شد.

به گفته وی در این طرح سعی می شود که با توصیه و ترویج کشاورزی حفاظتی در وقت و هزینه ها و نهاده ها صرفه جویی شود، از سوی دیگر با توجه به مشکلات خاک که در زراعت کشور وجود دارد میزان ماده آلی خاک را افزایش دهد.

وی استقبال از طرح سیمیت را بسیار عالی و فراتر از انتظار توصیف کرد و گفت: نتایج اولیه در استان ها نشان می دهد که اهداف نهایی در افزایش 30 درصدی عملکرد، محقق شود. 

مسئول ملی طرح سیمیت، تاکید کرد: مطالعات کاهش مصرف آب در این طرح باید انجام شود، اما انتظار است در حال حاضر در میزان آب و نهاده ها و انرژی و زمان صرفه جویی شود.

وی ادامه داد: مشابه این طرح در کشورهای مکزیک و هند نیز اجرا شده اما این تجارب بر اساس شرایط آب و هوایی بومی سازی شده است.

اجرای طرح مشترک ایران و مرکز بین المللی سیمیت، مرداد ماه امسال، در پنجاه و نهمین جلسه کمیته فنی گندم کشور به تایید رسیده است.

در این طرح سه اصل مهم فائو در کشت زراعت شامل حذف گاو آهن برگردان ( کشاورزی حفاظتی)، حفظ 30 درصدی بقایای گیاهی و تناوب در کشت رعایت می شود.

در حاشیه بازدید نمایندگان فائو از پلتفرم دشت آزادگان، کارگاه آموزشی برای تعدادی از کشاورزان نیز برگزار شد

«حفیظ جانوف»  در بازدید از نمایندگان فائو از مزرعه آزمایشی طرح «ایران- سیمیت» در دشت آزادگان اظهار داشت: فائو از پیدایش آفت ملخ دریایی در برخی استان های ایران مطلع است و کارشناسان این سازمان در رم و وزارت جهاد کشاورزی با یکدیگر در ارتباط هستند.

وی افزود: کارشناسان فائو در آینده نزدیک برای تحلیل شرایط و کمک به رفع این مشکل، به ایران می آیند. 

حفیظ اضافه کرد: فائو در مبارزه با آفت ملخ، تجارب جهانی زیادی از جمله در ماداگاسکار دارد، که می توان از آنها در ایران استفاده کرد.

این کارشناس فائو، با ابراز رضایت از شرایط پلتفرم دشت آزادگان که در مرحله داشت گندم است، اظهار امیدواری کرد: زحمت کشاورزان نتیجه خوبی داشته باشد.

وی افزود: در این پلتفرم چند رقم گندم با روش کشاورزی حفاظتی که اساس کشاورزی پایدار است اجرا شده است.
حفیظ تاکید کرد: باور داریم که کشاورزی حفاظتی در این منطقه در آینده بیشتر میشود و کشاورزان می توانند از امتیازات این روش بهره مند شوند.

وی با اشاره به لزوم آموزش کشاورزان در این پلتفرم، گفت: اطمینان داریم که با همکاری جمهوری اسلامی ایران، وزارت جهاد کشاورزی و فائو این طرح در سطح وسیع تر به اجرا درمی آید.

دکتر «حفیظ جانوف» و دکتر «تاگوچی ماکیکو» نمایندگان فائو در این بازدید بودند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار