فعالان محیط زیست به همراه جمعی از دانش آموزان با شرکت در همایش دریاچه کافتر اقلید خواستار احیای این مکان شدند. دریاچه کافتر اقلید را احیا کنید
کد خبر: ۷۱۲۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶ 07 February 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:مسئول دبیرخانه تالاب های اداره کل محیط زیست فارس گفت: تالاب ها در سلامت، اقتصاد، محیط زیست و زندگی ساکنان همجوار تالاب اهمیت و نقش مهمی دارد و نقش مشارکت های مردمی در احیای تالاب ها موثر و پررنگ است.
محدثه همتی  افزود: در احیا و حفاظت از تالاب ها دیدگاه فرابخشی بین همه دستگاه های مرتبط با محیط زیست لازم است و نجات تالابها با اجرای کشاورزی پایدار مدیریت یکپارچه و مصرف درست منابع آبی الزام آور است.
همتی معتقد است: با برنامه ریزی و همسویی مردم و دستگاههای مرتبط می توان حداقل بخشی از دریاچه کافتر را احیا کرد.
بخشدار مرکزی شهرستان اقلید در حاشیه این مراسم که چهارشنبه با مشارکت انجمن مردم نهاد دوستداران طبیعت زاگرس برگزار شد، گفت: محیط زیست یکی از مهمترین ارکان توسعه پایدار محسوب می شود و بهره برداری بیش از ظرفیت منابع زیست محیطی پیامدهای مخربی در این عرصه بر جای گذاشته است که یکی ازآثار آن کاهش کمی و کیفی منابع آب و خشکیدگی تالابها است.
زینب یونسی افزود : بروز خشکسالی های پیوسته و طولانی به همراه تغییرات اقلیمی باعث تشدید این بحران شده است و حساسیت و اهمیت موضوع باعث شد که اقدام و سیاست هایی در جهت حفاظت از محیط زیست و منابع آبی کشور در دولت یازدهم و دوازدهم انجام شود.
وی ادامه داد: تدوین و ارایه لایحه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب ها به مجلس شورای اسلامی و اجرای طرح بین المللی حفاظت از تالاب های ایران از مهمترین تلاش های دولت برای احیای تالاب های مهم ایران بود.
یونسی استفاده از ظرفیت تشکل های مردم نهاد و نقش اثرگذار پویش های مردمی در جهت حفاظت از محیط زیست را لازم و آگاه سازی عمومی و جلب مشارکت های مردمی در اجرای سیاست های مرتبط را موثر دانست.
سید مهدی مرتضوی، پژوهشگر آب و هواشناسی نیز در این همایش گفت: نتایج بررسی عوامل موثر در خشکی تالاب ها، با کمک مدل های ارزیابی خشکی نشان می دهد اکثر تالاب های کشور بر اثرخشکسالی های هیدرولوژیکی از بین رفته اند و نتایج مدل های خشکسالی اقلیمی در تالاب ها معنادار نیست.
این مدرس دانشگاه افزود: اصرار بر ترویج کشاورزی منابع آب کشور را به تاراج داده و محیط زیست قربانی سیاست های غلط توسعه کشاورزی در گذشته است که آثار آن را امروز با نابودی تالاب ها، رودخانه ها و چشمه ها شاهدیم.
مرتضوی با بیان اینکه ادامه روند فعلی، کشور را به سمت ورشکستگی آب پیش می برد ادامه داد: بازنگری اساسی در سیاست های غلط استفاده از منابع آب، تغییر در الگوی کشت، تغییر در روش های آبیاری، توسعه کشت های گلخانه ای و گیاهان دارویی، وارد کردن محصولات آب بر، می تواند منابع آب موجود را تا حدودی حفظ و از ایجاد شرایط بحرانی تر جلوگیری کند.
دبیر تشکل های مردمی محیط زیستی فارس نیز گفت: ریزگردهای ناشی از تالاب های خشکیده، باعث سرطان و بیماری های صعب العلاج برای ساکنین منطقه می شود.
سیاوش عابدی افزود: در صورت عدم استفاده صحیح از منابع آبی، مزارع کشت به زودی به بیابان تبدیل می شوند و ساکنین منطقه را مجبور به مهاجرت و تحمل پیامدهای همه جانبه ناشی از خشکیدگی منابع آب می کند.
وی اضافه کرد: هیچ طرح و اقدام محیط زیستی و منابع طبیعی به نتیجه نمی رسد مگر با مشارکت و همکاری مردم.
در این همایش دانش آموزان با حمل دست نوشته هایی همانند ' دریاچه کافتر را احیا کنید و به ما بازگردانید' خواستار رسیدگی مسئولین به وضعیت فعلی تالاب شدند.
برگزاری مسابقه طناب کشی و بومی محلی از برنامه های دیگر این همایش بود که با اهدا جوایز به برگزیدگان پایان یافت.
شعار جهانی 'ما در برابر تغییرات اقلیمی ناتوان نیستیم' امسال از طرف کنوانسیون رامسر اعلام شده است.
دریاچه کافتر جایگاهی برای جذب پرندگان مهاجر و پرورش ماهی به شمار می ر‌فت و نخستین محل فرود این پرندگان مهاجر در استان فارس بود.
این دریاچه حدود 25 میلیون متر مکعب حجم داشت. عمیق‌ترین قسمت دریاچه دارای عمق 5.3 متر در وضعیت پرآبی بود.
شهرستان اقلید در 267 کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار