نرگس، گلی که زمستان را بهار و اقتصاد را شکوفا می‌کند.
کد خبر: ۷۰۷۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱ 24 January 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: قدش، چون الف می‌ماند و رنگی سبز مانند درخت صنوبر دارد، گلبرگ هایش، چون برف، سفید و زمستان را یادآور می‌شود و رنگ طلایی در میانه این گلبرگ‌ها علاوه بر نمایش گرما و زیبایی خورشید، یادآور طلا و سکه و البته اقتصاد است.

آنچه در موردش می‌گویم گلی خوشبو، معطر و زیبا با نام «نرگس» است و در فصلی که پایان زندگی درختان و گیاهان است زیباییش را به رخ می‌کشد و چشم نوازی می‌کند.

گل نرگس بومی غرب آسیا، اروپا و شمال آفریقا است
کل سطح زیرکشت گل نرگس در جهان ۶ هزار و ۱۰۰ هکتار با تولید ۲۹ میلیارد شاخه در سال است. کشور‌های انگلیس، هلند، ایران، امریکا، کانادا، اسپانیا و پرتقال از جمله تولیدکنندگان گل نرگس در جهان هستند. کل سطح زیرکشت گل نرگس در ایران ۹۶۹ هکتار است و پس از انگلستان و هلند رتبه سوم را در جهان دارد.

سرمستی اقتصاد با گل نرگس

همچنین ایران با تولید ۶۷۰ میلیون شاخه گل پس از کشور‌های انگلستان، هلند و آمریکا رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.
فارس، خوزستان، گلستان، مازندران، لرستان، سمنان، البرز، ایلام، کرمان، تهران و بخش‌هایی از همدان و مرکزی از جمله استان‌هایی هستند که گل نرگس در آن ها کشت می‌شود.

یکی از استان‌های اصلی و عمده تولید گل نرگس ایران، استان فارس با ۵۰۰ هکتار سطح زیرکشت و تولید ۳۰۰ میلیون شاخه در سال است که رتبه نخست را در کشور دارد.

استان فارس با نرگس زار‌های روستا‌های جره و بالاده شهرستان کازرون و بخش خفر شهرستان جهرم شهرت یافته است. ارقام گل نرگس در کشور و همچنین استان فارس شامل شهلا، مسکین، پُرپر و هزار پر است که رقم شهلا از نظر درشتی، زیبایی و عطر شهرت بیشتر و البته بیشترین بازار پسندی را دارد.

فارس رتبه نخست تولید گل نرگس در کشور
مجیدرضا پاکاری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس اظهار کرد: استان فارس با ۵۰۰ هکتار سطح زیرکشت و تولید ۳۰۰ میلیون شاخه در سال، رتبه نخست را در کشور دارد.

وی ادامه داد: شهرستان‌های جهرم، کازرون، رستم، فراشبند و مهر از جمله عمده‌ترین تولیدکنندگان گل نرگس در استان فارس هستند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد: جهرم با ۳۰۰ هکتار و کازرون با ۱۷۰ هکتار از عمده‌ترین نرگس زار‌های استان هستند.

سرمستی اقتصاد با گل نرگس

مجیدرضا پاکاری تصریح کرد: ارقام گل نرگس کشور و همچنین استان فارس شامل شهلا، مسکین، پُرپَر و هزارپر است که رقم شهلا بهترین رقم از نظر درشتی، زیبایی و عطر است.

وی با بیان اینکه گل نرگس در استان فارس به شکل دیم و آبی کشت می‌شود، افزود: بیشتر نرگس زار‌های کازرون دیم است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: در شهرستان جهرم کشت گل نرگس در فواصل درختان در سطح باغ‌ها صورت می‌گیرد و از آب و کود مورد استفاده برای درختان بهره‌مند شده و با کمترین هزینه، درآمدی حتی بیشتر از درختان اصلی را عاید باغداران می‌کند.

مجیدرضا پاکاری افزود: قیمت گل نرگس، در ابتدای فصل برداشت کیلویی ۱۵۰ هزار تومان، ولی با برداشت عمده هم اکنون کیلویی ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان است.

وی درخصوص اشتغالزایی این گل گفت: گل نرگس اشتغال ۳۳۰ تا ۳۵۰ نفر را به صورت مستقیم و دائم در اراضی آبی فراهم می کند و موجب اشتغالزایی یک هزار و ۹۰۰ نفر به صورت فصلی در طول دوره برداشت می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه عمده گل نرگس استان فارس در بازار‌های داخلی به فروش می‌رسد، اضافه کرد: به تازگی صادرات گل نرگس استان به بازار کشور‌های حوزه خلیج فارس آغاز شده است.

سرمستی اقتصاد با گل نرگس

مجیدرضا پاکاری بیان کرد: از جمله اقداماتی که این سازمان برای گسترش و توسعه کشت گل نرگس انجام داده، تشکیل انجمن نرگس در کشور به مدیرعاملی نماینده فارس در این انجمن، برنامه ریزی برای تشکیل و راه اندازی زنجیره تولید گل نرگس، توسعه سطح زیرکشت و برگزاری دوره‌های آموزشی، برنامه ریزی برای صادرات محصول و ساخت کارخانه استخراج اسانس و ترکیبات باارزش گل و پیاز، برقراری تسهیلات گل نرگس برای متقاضیان توسعه کشت این گل و احداث مزارع و برنامه ریزی توسعه کشت آن تا سطح یک هزار و ۶۰۰ هکتار تا افق سال یک هزار و ۴۰۰ است.

وی با بیان اینکه کل سطح زیرکشت گل نرگس در جهان ۶ هزار و ۱۰۰ هکتار با تولید ۲۹ میلیارد شاخه در سال است، افزود: کل سطح زیرکشت گل نرگس در ایران ۹۶۹ هکتار است و پس از انگلستان و هلند رتبه سوم را در جهان دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: ایران با تولید ۶۷۰ میلیون شاخه گل پس از کشور‌های انگلستان، هلند و امریکا رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

مجیدرضا پاکاری گفت: کشور‌های انگلیس، هلند، ایران، امریکا، کانادا، اسپانیا و پرتقال از جمله تولیدکنندگان گل نرگس در دنیا هستند.

وی تصریح کرد: شهلا، مسکین، پُرپر و هزار پر از ارقام گل نرگس در کشور و همچنین استان فارس است که رقم شهلا از نظر درشتی، زیبایی و عطر شهرت بیشتر و البته بیشترین بازار پسندی را دارد.

ایران محبوب رئیس منابع طبیعی شهرستان کازرون اظهار کرد:کشت و تولید گل نرگس کمک قابل توجهی به اقتصاد منطقه، استان و اشتغالزایی خوبی بخصوص در فصل زمستان می‌کند.

سرمستی اقتصاد با گل نرگس

وی تصریح کرد: گل نرگس کازرون علاوه بر فروش در استان، به دیگر استان‌های کشور مانند تهران، اصفهان و بوشهر ارسال می‌شود.

رئیس منابع طبیعی شهرستان کازرون درخصوص صادرات گل این شهرستان، اضافه کرد: گل‌های نرگس این شهرستان به صورت مستقیم به دیگر کشور‌ها صادر نمی‌شود بلکه گل‌ها به دیگر استان‌ها همچون تهران ارسال و از آنجا به دیگر کشور‌ها صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه نرگس زار‌های کازرون به افراد بومی منطقه اجاره داده می‌شود، اضافه کرد: در این خصوص با افرادی قرارداد منعقد می‌شود که در مزایده شرایط لازم را داشته و برنده شده باشند.

ایران محبوب، از جمله شرایط قرارداد را آسیب نرساندن به نرگس زار و نگهداری از آن دانست.

وی درخصوص بازدید گردشگران از نرگس زار‌های کازرون، گفت: زمان بازدید از نرگس زار حدود یک ماه است که در طول این یک ماه بیش از ۵۰ هزار گردشگر از آن دیدن می‌کنند.

رئیس منابع طبیعی شهرستان کازرون با اشاره به برگزاری جشنواره گل نرگس در شهرستان، ادامه داد: در این جشنواره به معرفی پتانسیل‌های شهرستان کازرون شامل ورزش‌های محلی، غذا‌های محلی شهرستان، صنایع دستی و معرفی مناطق گردشگری پرداخته می‌شود.

ایران محبوب افزود: کشت، برداشت و صادرات گل نرگس و همچنین توجه به جنبه گردشگری این گل معطر می‌تواند ارزآوری خوبی را برای استان و کشور داشته باشد.

وی با بیان اینکه نرگس زار‌های کازرون هم به صورت خودرو و هم کشت صورت می‌گیرد، تصریح کرد: این نرگس زار‌ها به صورت دیم آبیاری می‌شوند البته نیاز به آب تکمیلی هم دارند که ۲ تا ۳ مرتبه این کار صورت می‌گیرد.

سرمستی اقتصاد با گل نرگس

ارزش و خواص گل نرگس
علاوه بر بازار فروش گل نرگس به صورت گل شاخه بریده، اسانس آن نیز دارای کاربرد‌های زیادی در صنایع بهداشتی، آرایشی و دارویی در دنیا است.

مهمترین ویژگی گل نرگس نیاز آبی بسیار کم و امکان کشت به صورت دیم و تحمل شرایط نامساعد خاک است که آن را گزینه‌ای مناسب برای کشت در استان فارس می‌دانند.

در برخی کشور‌ها از جمله کشور فرانسه از اسانس استخراج شده از گلبرگ گل نرگس در تهیه عطر‌های بسیار گران قیمت استفاده می‌شود.از گلبرگ و پیاز گل حاوی گلیکوزید‌هایی است که موارد استفاده در صنایع دارویی و غذایی دارد.

روغن گل نرگس برای سردرد‌های میگرنی، بهبود فراموشی، تقویت بینایی و تنگی نفس مفید بوده و نقش درمانی دارد. الکالولید‌های موجود در گلبرگ‌ها و پیاز گل نرگس خواص ضد ویروسی و ضد توموری دارد.

با بهره بردن از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های انسانی، کشاورزی و طبیعی موجود در کشور می‌توان شکوفایی اقتصاد را رقم زد.

گل نرگس از جمله ظرفیت‌های موجود در کشور است که علاوه بر فروش گل، در صنایع بهداشتی، آرایشی و دارویی کاربرد‌های زیادی دارد و از طرفی مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته و موجب جذب گردشگر می‌شود و رونق اقتصادی و اشتغال را فراهم می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار