امگا ۳ یک اسید چرب ضروری برای انسان است که بدن قادر به تولید آن نیست.
کد خبر: ۷۰۵۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۵ 21 January 2019

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مصرف روزانه انواع ماهی ها، تخم کدو، گردو، لوبیا، تخم کتان، انواع روغن‌های سویا، کانولا و کنجد، بدن را نسبت به تأمین این ماده اسیدی مفید بی نیاز می‌کند.

هاجر همتیان در توضیح بیشتر چگونگی تامین امگاه ۳ افزود: امروزه مصرف مکمل‌های حاوی امگا ۳ در بین افراد جامعه، به امری شایع تبدیل شده، این در حالیست که تمامی افراد جامعه نیاز دارند با تجویز پزشک به کمک مکمل‌های غذایی و یا مصرف انواع ماهی ها، تخم کدو، گردو، لوبیا، تخم کتان، انواع روغن‌های سویا، کانولا و کنجد، این ماده اسیدی را تامین کنند.
او با بیان اینکه به طور معمول کپسول‌های امگا ۳ در درمان بالا بودن تری گلیسرید خون استفاده و باعث کاهش ساخت تری گلیسیرید توسط کبد می‌شود، اظهار داشت: برای این افراد با توجه به سطح تری گلیسیرید خون شان، روزانه ۲ تا ۴ عدد کپسول تجویز می‌شود.
همتیان ادامه داد: به عنوان مکمل، مصرف روزانه یک عدد کپسول امگا ۳ کافی است که برای جذب بیشتر آن، بهتر است همراه با غذا مصرف شود و در افرادی که دچار سکته قلبی می‌شوند، برای کاهش بیماری‌های مربوط به عروق کرونر قلب، توصیه می‌شود که روزانه یک عدد کپسول امگا ۳ استفاده شود.
او با اشاره به اینکه به توصیه محققان مصرف امگا ۳ می‌تواند در بهبود نشانه‌های افسردگی و در آلزایمر ناشی از افسردگی، نقش به سزایی داشته باشد، گفت: تعادل میان امگا ۳ و امگا ۶ بدن بسیار مهم است، به طور معمول میزان امگا ۶ در رژیم غذایی بالاست، از این رو باید با مصرف مواد غذایی حاوی امگا ۳ به حفظ این تعادل کمک کنیم.
این کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم دانشگاه، مهمترین عارضه مصرف بیش از حد امگا ۳ را مشکلات گوارشی و اسهال اعلام و تصریح کرد: گاهی این عارضه باعث کاهش فعالیت سیستم ایمنی می‌شود که در این صورت بهتر است مصرف آن قطع شود.
همتیان اضافه کرد: زنان باردار، افراد حساس به غذا‌های دریایی، مبتلایان به مشکلات انعقادی خون و مصرف کننده‌های دارو‌های رقیق کننده خون مانند «آسپرین» و «وارفارین» و افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، لازم است از مصرف داروی امگا ۳ خودداری کنند.
او یاد آور شد: مردم استان فارس در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانند با مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با شماره تماس‌های ۰۷۱۳۲۳۳۱۰۱۷ یا ۱۹۰ و یا ۱۴۹۰ تماس بگیرند.

برچسب ها: دارو ، امگا ، علوم پزشکی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار