صولت احمدی: 40 درصد مشاغل مزاحم اهواز در اختیار صنایع خودرویی است از همین رو هدف ما خارج کردن این صنایع به خارج از شهر می باشد.
کد خبر: ۷۰۴۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲ 16 January 2019

صبح امروز دومین نشست مشترک کارگروه‌های تخصصی ساماندهی مشاغل و محصولات کشاورزی شهرداری‌های کشور در محل سالن جلسات هتل نیشکر اهواز و به میزبانی شهرداری اهواز برگزار شد.

به گزارش"تابناک"؛ عبدالزهرا سنواتی رئیس شورای شهر اهواز در این نشست اظهار کرد: برگزاری این نشست، گام مؤثری در جهت اجرای شعارهای گذشته مانند "اقتصاد مقاومتی" است.

وی با بیان این‌که خوزستان ظرفیت‌های منحصر به فردی دارد و در بخش‌های مختلف قطب کشور محسوب می‌شود، افزود: خوزستان با تولید 17 میلیون تن محصولات کشاورزی، 15 درصد تولیدات کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین 1.5 میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان در حال کشت هستند.

رئیس شورای شهر اهواز ادامه داد: بیش از دو میلیون هکتار از زمین‌های خوزستان مستعد کشاورزی هستند. مقام معظم رهبری 20 سال پیش در سفر خود به اهواز، طرح 850 هزار هکتاری تسطیح و استعدادیابی اراضی استان را فرمان دادند. البته این طرح بیش از این میزان بود که به علت سیاست‌های غلط دولت در انتقال آب کارون، این میزان کاهش یافت.

وی بیان کرد: خوزستان رتبه دوم تولید خرما و رتبه نخست صادرات خرما را به خود اختصاص داده است. همچنین 37 درصد تولید ذرت دامی کشور، 68 درصد تولید نباتات صنعتی، وجود 190 هزار بهره‌بردار کشاورزی در حال تولید و تولید 128 محصول کشاورزی و باغی از دیگر ظرفیت‌های خوزستان است.

سنواتی با اشاره به جریان داشتن پنج رودخانه بزرگ کشور در خوزستان، گفت: 9 واحد کشت و صنعت نیشکر در خوزستان مستقر است و 70 درصد تولیدات قند و شکر کشور در خوزستان انجام می‌شود. همچنین خوزستان رتبه نخست کشت سبزیجات را به خود اختصاص داده است.

رییس شورای شهر اهواز بیان کرد: استان را قطب و محور تولیدات کشاورزی می‌دانند و با توجه به این ظرفیت‌ها باید چه کاری کنیم تا مردم از این نعمت‌ها استفاده کنند؟

وی تصریح کرد: امروز اهواز و دیگر شهرها گسترش یافتند و دیگر روستا نیستند. باید پیوست‌های زیست‌محیطی و فرهنگی را در کنار کار خود قرار دهیم تا بتوانیم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

سنواتی خاطرنشان کرد: اهواز بُعد کشاورزی، صنعتی و تولید انرژی کشور را در خود دارد و به عنوان شهر استراتژیک شناخته می‌شود اما امروز بسیاری از مردمی که در اطراف اهواز و یا شهرهای اطراف اهواز هستند مهاجرت کردند.

رئیس شورای شهر اهواز گفت: بر اساس بازدیدهایی که از کلان‌شهرها داشتیم، حرکت خوبی به سمت محله محوری انجام شده است که باید همه کارها به این سمت و سو سوق داده شوند.

وی بیان کرد: با توجه به گسترش شهرها، باید کاری انجام شود تا مردم در محلات خود از تمام ظرفیت‌ها به ویژه بازارچه‌ها استفاده کنند.

سنواتی گفت: تجربه‌هایی در خصوص احداث بازارچه در اهواز داشتیم که برخی از این بازارچه‌ها به گونه‌ای هستند که مردم از آن‌ها استقبالی نکرده‌اند. بنابراین باید مطالعات خوبی در این زمینه انجام شود و ذائقه مردم را بشناسیم.

رئیس شورای شهر اهواز گفت: امروز در بسیاری از مسیرهای اهواز، وانت‌بارها محصولات خود را به فروش می‌رسانند که باید بدانیم برای جلوگیری از این ناهنجاری مدیریت شهری، چه کاری انجام دهیم؟

وی با بیان این‌که باید شیوه‌های مدیریت شهری نوین و عینی باشد، افزود: باید از تجربیات دیگر شهرهای موفق استفاده کنیم. اگر از تجربیات شهرهایی که در این زمینه موفق بوده‌اند، استفاده کنیم قطعا بسیاری از معضلات شهرها را برطرف خواهیم کرد.

همچنین حمیدرضا تحصیلی، رئیس کارگروه تخصصی ساماندهی مشاغل، صنوف و فعالیت‌های شهری شهرداری‌های کل کشور در این جلسه، اظهار کرد: اقدامات مختلفی در جهت ساماندهی مشاغل آزاد و عرضه محصولات در تهران انجام داده‌ایم که می‌توان در سطح کشور آن‌ها را اجرا کرد.

وی افزود: یکی از مباحثی که مطرح است بحث شخصیت‌بخشی و رسمیت دادن به دست فروشان و فروشندگان در معابر است که این کار در کلان‌شهرها آسیب‌هایی دارد که یکی از این آسیب‌ها خراب شدن بازار فروش مغازه‌ها و کاسبان مجوز دار است.

تحصیلی گفت: باید با مطالعه و استفاده از شیوه‌های علمی و منطقی، مشاغل را در حوزه فروش محصولات کشاورزی و دیگر حوزه‌ها ساماندهی کرد تا کمترین آسیب را برای شهروندان و فروشندگان شاهد باشیم.

گفتنی است دومین نشست مشترک کارگروه‌های تخصصی ساماندهی مشاغل و محصولات کشاورزی شهرداری‌های کشور تا ظهر فردا در اهواز ادامه خواهد داشت.

در ادامه صولت احمدی گفت: انتقال مشاغل خدمات خودرویی به بیرون از شهر ضمن تسهیل خدمت‌رسانی به شهروندان به کاهش آلودگی زیست محیطی نیز کمک می کند.

وی یادآور شد: با همکاری بخش خصوصی در سال های گذشته اقداماتی برای راه اندازی مجمتع بنکداران، نمایشگاه خودرو ، بازار آهن فروشان صورت گرفته است.کی از پروژه‌های نیمه‌تمام پروژه شهرک مصالح‌فروشان و سنگ‌ فروشان است که امیدواریم با ساخت آن در زمینه رفع مشاغل مزاحم اقدام موثری صورت گیرد.

مدیر عامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری اهواز با اشاره به لزوم احداث 48 بازار محله‌ای برای عرضه میوه و تره‌بار خاطر نشان کرد: احداث میدان‌های مرکزی و مجتمع‌های فناوران واحدهای صنفی مربوط به خدمات خودرویی از دیگر برنامه های در دست اجرا است.

وی افزود: کیوسک داران فعال در سطح شهر اهواز از سال 1390تاکنون قرارداد جدیدی با شهرداری منعقد نکرده بودند اما در سال جاری با همکاری اتحادیه کیوسک داران و اتاق اصناف با 12درصد این کیوسک داران قرارداد منعقد جدید شده است.

طبق تعریف مشخص شده در قانون مشاغلی که دارای آلودگی صوتی، بصری و محیط زیست باشند جزء مشاغل مزاحم تلقی می شوند.

هاشم نوروزی‌فرد نیز با اشاره به وظیفه و نقش شهرداری‌ها، اظهار کرد: در حال حاضر1276 شهرداری در سطح کشور وجود دارد و قانون شهرداری‌‌ها نیز مصوب سال 1334 است.

وی افزود: بسیاری از قوانین آن زمان بر اساس بار حقوقی نوشته شده است و زمانی که می‌خواستیم لایحه مدیریت شهری را بازنگری کنیم و بسیاری از کلمات را اصلاح کنیم، نمی‌شد. افتخار ما است که قانون شهرداری‌ها قانون خاص و کاملی است اما در سنوات بعد با قوانین موخری که آمده است، نیاز به اصلاح دارد.

رئیس گروه دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: یکی از آسیب‌شناسی‌های لازم که باید انجام شود لزوم اطلاع کامل از قوانین است؛ بسیاری از همکاران در شهرداری‌ها شاید از قانون شهرداری‌ها مطلع نباشند.

نوروزی‌فرد ادامه داد: دومین مساله این است که هرکس در هر بخشی باید به قوانین دستگاه‌ها و سازما‌ن‌های مستقیم و غیر مستقیم مثل بهداشت، محیط زیست و اصناف مسلط باشد تا تصمیم‌گیری درست باشد.

وی بیان کرد: کلید شهر در دست شهرداری است. اگر شهرداری تفکر و مدیریت درستی داشته باشد همه مدیریت‌ها به درستی و با هماهنگی پیش‌ می‌روند.

رئیس گروه دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: شهرداری‌ها دارای یک سری وظیفه ذاتی و برخی وظایف بین‌بخشی هستند. اگر شهرداری پسماند را جمع‌آوری نکند هیچ کس این کار را نمی‌کند اما برخی وظایف مثل ساماندهی دستفروشان و دیگر مشاغل جزو موضوعات بین بخشی هستند و شهرداری در حلقه آخر این فرایند است.

نوروزی‌فرد افزود: براساس ماده 55 هر شغلی که ایجاد مزاحمت می‌کند باید ساماندهی شود اما چه کسی باید نظارت کند تا مساله‌ای به وجود نیاید؟ وظیفه ذاتی شهرداری خدمت گزاری مطلوب به شهروندان است؛ شهرداری به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی به این مساله افتخار می‌کند.

رئیس گروه دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: همه معاونت‌های شهرداری‌ها مهم هستند اما معاونت خدمات شهری به مردم بسیار نزدیک است.

وی با اشاره به تشکیل کمیسیون هشتم دولت، بیان کرد: این کمیسیون تحت عنوان کمیسیون خاص کلان‌شهرها ایجاد شده است که یکی از وظایف آن آسیب‌شناسی شهری است. باید مشکلات احصا شوند و تاکنون هشت سند آسیب‌شناسی تصویب شده است که شش سند از این تعداد در حوزه خدمات شهری بوده است.

نوروزی‌فرد افزود: امروز سندهای آسیب‌شناسی ساماندهی مشاغل شهری و اصناف و محصولات کشاورزی بررسی می‌شوند.

وی بیان کرد: ساماندهی اصناف در بسیاری از کلانشهرها انجام شده است. به طور مثال در شهر اهواز ساماندهی بازار آهن‌فروشان، فروشندگان خودروهای سبک و سنگین و بنکداران انجام شده است. تجربه خوبی است و می‌تواند به شهرهای دیگر سرایت پیدا کند.

نوروزی‌فرد با بیان این‌که باید جهت ساماندهی دستفروشان تصمیم‌گیری شود، گفت: شهر یک موجود زنده است و هر لحظه درحال تغییر است باید بپذیریم بخشی از جامعه شهری به این سمت گرایش دارد که باید با همکاری دستگاه‌ها ساماندهی شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار