هوشنگ حسونی زاده معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، با اشاره به بارش خوب باران تا کنون، اظهار کرد: تا امروز در ایستگاه‌های مبنای کار ما 330 میلی‌متر بارش باران ثبت شد که نسبت به سال گذشته 6 برابر شده است. و نسبت به بارندگی نرمال 174 درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۷۰۳۵۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶ 15 January 2019

جلسه شورای حفاظت کیفی کارون عصر دوشنبه با حضور استاندار خوزستان، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان و جمعی از مدیران استانی در استانداری خوزستان برگزار شد.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در این جلسه با اشاره به اهمیت احیای کارون، اظهار کرد: نامه‌ای به رئیس‌جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص احیای کارون ارسال کنید. در نامه به رئیس‌جمهور درج شود که در هفته گذشته در هیات دولت سامان‌دهی کمی و کیفی کارون بزرگ تصویب شد و دقیقاً در همان روزها ردیف آن در بودجه حذف شد. وقتی ردیف بودجه‌ای آن حذف شود، سامان‌دهی کمی و کیفی را به چه شکلی می‌خواهید عملیاتی کنید. عملاً مصوبه هیات دولت نقض شد.

شریعتی با اشاره به بارندگی‌های خوب در امسال، اظهار کرد: از سازمان آب و برق انتظار داریم منابع را به‌گونه‌ای مدیریت کند که هم برای تابستان حفظ شود و هم با جلوگیری از رهاسازی خارج از ظرفیت رودخانه‌ها مانع آسیب‌رسانی به مزارع و روستاها شود.

وی افزود: اعتباری در حدود 28 میلیارد تومان برای تصفیه‌خانه غرب اهواز اختصاص پیدا کرد و با توجه به این‌که این طرح انجام نشد، مبلغ اعتبار را برای فاضلاب اهواز هزینه کنند.

به گزارش"تابناک"؛ استاندار خوزستان با اشاره به اهمیت اجرای عملی فاضلاب گتوند، عنوان کرد: برنامه داریم سال 98 در بحث توازن منطقه‌ای برای فاضلاب استان و شهر اهواز اعتبارات خوبی اختصاص دهیم. امسال بیشتر این مبلغ در بخش راه‌ها هزینه شد.

شریعتی گفت: آبفا اهواز کلکتور شرق اهواز را سریع‌تر تعیین تکلیف کند. سال گذشته از سازمان برنامه‌وبودجه کشور مبلغ 440 میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص داده شد و پس از یک سال هنوز پیمانکار آن مشخص نشده است. تصفیه‌خانه شرق راه‌اندازی شده است و به دلیل نداشتن کلکتور همچنان فاضلاب به کارون می‌ریزد.

کیامرث حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران خوزستان، با اشاره به اهمیت شورای حفاظتی احیای کارون، اظهار کرد: در استان خوزستان برای حفظ و نگهداری کارون این همه سروصدا به پا شده است، اما خود ما حیات کارون را به ممات تبدیل کردیم. در نگهداری رودخانه‌ها به ویژه در محدوده شهرها مشکل داریم و عامل نابودی رودخانه‌ها توسط فاضلاب‌های انسانی، شیمیایی و صنعتی شده‌ایم.

وی افزود: از سال 82 بحث طرح جامع فاضلاب مطرح شد که امروز پس از گذشت 15 سال و بنابر گزارش سازمان آب و فاضلاب 40 درصد پیشرفت داشته است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان این‌که میزان بارش امسال در 3 دهه گذشته در جلگه خوزستان بی‌سابقه بود، عنوان کرد: زمانی که خشک‌سالی داریم مردم در رنج هستند و زمانی که شاهد ترسالی نیز هستیم مردم در رنج هستند. در خوزستان فقط از رودخانه‌ها استفاده می‌کنیم، در صورتی‌که باید به همان شکل که از سدها نگهداری می‌شود از رودخانه‌ها نیز نگهداری شود. در اکثر مکان‌هایی که رودخانه‌ها برای شهرها و روستاها ایجاد خطر می‌کنند به دلیل انحراف رودخانه از مسیر اصلی است که ناشی از عدم لایروبی و تجاوز به حریم رودخانه است.

وی گفت: همان‌طور که درآمد وزارت نیرو از آب رودخانه‌ها است و زمانی که آب نباشد وزارت نیرو نیز نمی‌تواند به حیات ادامه دهد موظف است فکری به حال نگهداری از رودخانه‌ها کند. اگر لایروبی رودخانه‌ها و مسئله تجاوز به حریم رودخانه‌ها حل شود، هیچ منطقه‌ای توسط رودخانه‌ها تهدید به سیلاب نمی‌شود.

حاجی‌زاده گفت: حدود ۸۰ درصد رودخانه کارون در تابستان در اختیار شرکت نیشکر بود و با توجه به اینکه ۶۰ درصد شرکت نیشکر دولتی است بنابراین یکی از مسئولیت‌های اجتماعی آن‌ها حمایت از رودخانه‌ها است. روستاهای واقع در کنار اهواز واقعاً مظلوم هستند. نیشکر باید در بحث بهسازی روستاها و ایمن‌سازی آن‌ها کمک کند.

هوشنگ حسونی زاده معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، با اشاره به بارش خوب باران تا کنون، اظهار کرد: تا امروز در ایستگاه‌های مبنای کار ما 330 میلی‌متر بارش باران ثبت شد که نسبت به سال گذشته 6 برابر شده است. و نسبت به بارندگی نرمال 174 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: میزان آورد بارندگی برای مخازن استان تا کنون 7 میلیارد و 897 میلیون مترمکعب است که نسبت به سال گذشته که 2 میلیارد و 100 میلیون مترمکعب بود، شاهد افزایش 27 درصدی هستیم. همچنین حجم آب قابل‌برنامه‌ریزی 6 میلیارد و 241 میلیون مترمکعب است و ظرفیت خالی سدها 7 میلیارد مترمکعب است.

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: آمار 10 ساله نشان می‌دهد که فقط در سال 93-92 بارش نرمال باران داشتیم و در بقیه سال‌ها خشک‌سالی ملایم تا شدید را شاهد بودیم. در بارش شب گذشته پیک ورودی را در سد دز با یک هزار و 700 مترمکعب در ثانیه و متوسط 900 مترمکعب در ثانیه در 24 ساعت داشتیم و سد کرخه در رتبه بعدی قرار دارد.

وی گفت: احتمال رهاسازی آب از سد کرخه، سد دز و مارون وجود دارد که باید مسیر رودخانه رصد شود. همچنین کنترل‌های لازم در خصوص روستاها انجام شود.

در ادامه این نشست محمدرضا شمسایی بیان کرد: در مدت مشابه سال آبی پارسال تنها 2 میلیارد مترمکعب آورد آب در پشت سدهای استان بود که در سال آبی امسال افزایش چهار برابری آورد آب در پشت سدها را شاهد هستیم ، امسال با توجه به بارش های خوب باران و برف شاهد وضعیت بهتری در حجم ورودی آب در پشت سدهای خوزستان هستیم.

وی اظهار داشت: از 22 میلیارد مترمکعب ظرفیت سدهای خوزستان تاکنون 15 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب آنها پر شده است.از ابتدای سال آبی تاکنون رهاسازی آب از سدهای استان انجام نگرفته است که بخش برنامه ریزی سازمان آب و برق استان رهاسازی آب از سد دز را اعلام کرده است.

وی ادامه داد: سد دز ورودی آب خوبی نسبت به سدهای دیگر داشته است که تصمیم گرفته شده آب از این سد رهاسازی شود، رهاسازی به دفعات مختلف انجام می شود تا با توجه به سیل بندهای نامناسبی که در پایین دست سدها وجود دارد دچار بروز سیل نشویم.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان افزود: با توجه به اینکه سیل بندهایی که در اطراف روستاها و شهرها در پایین دست سدها قرار دارند مشکلاتی دارند و هنوز تکمیل نشده اند بیش از یک هزار و 500 مترمکعب در ثانیه امکان آزادسازی آب از سد وجود ندارد.

وی گفت: متولی این سیل بندها سازمان آب و برق نیست و کار تکمیل و بهسازی آن ها با اداره کل بحران است به همین منظور لازم است برای جلوگیری از بروز سیل در مناطق پایین دست سدها این سیل بندها هر چه زودتر تکمیل شوند.

شمسایی با بیان اینکه لازم است هر چه زودتر سهم محیط زیست از آب رودخانه ها مشخص شود ادامه داد : اداره کل حفاظت محیط زیست استان میزان سهم خود را از آب رودخانه ها در تمامی بخش ها مشخص کند، سهم همه بخش ها از جمله مصارف صنعتی و شرب از رودخانه ها مشخص است. کف رودخانه های استان به دلیل خشکسالی گرفتار انباشت لای شده اند که برای لایروبی نیاز به تامین اعتبار است.

بر اساس آمار هواشناسی خوزستان ، در سال آبی جاری ، میانگین بارش تا آخر فصل پاییز(30آذر) در استان 241.2میلیمتر ثبت شده در حالی که در مدت مشابه پارسال کمتر از 48میلیمتر بود.بارندگی مناسب سال آبی تاکنون در خوزستان 2 تالاب بین المللی شادگان و هورالعظیم و 2 تالاب فصلی بامدژ و حمیدی ماهشهر را حیات تازه ای داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار