باید گفت که امروز پزشکی کشور بر قله خودکفایی و خود اتکایی ایستاده است و پیشرفت‌ها محدود به پیوند در چشم نمی‌شود، سال ۱۳۷۲ نخستین پیوند قلب و کبد به همت پرفسور ملک حسینی در شیراز انجام شد و با جهشی بزرگ شیراز به عنوان بزرگترین مرکز پیوند کبد در جهان تبدیل شد.
کد خبر: ۷۰۳۱۴۳
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶ 14 January 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: نظام پزشکی و سلامت کشور قبل از انقلاب اسلامی با محرومیت و کاستی‌های فراوانی روبرو بود، اما توسعه و پیشرفت در این حوزه طی چهار دهه اخیر سبب شد تا ایران به یکی از قطب‌های علمی و پزشکی در منطقه و جهان تبدیل شود.

اکنون ۴۰ بهار از عمر انقلاب اسلامی می گذرد و موفقیت‌های بزرگی در زمینه های علمی، تکنولوژی و خدمات بهداشتی درمانی اتفاق افتاده است و امروز ایران به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرو در علم پزشکی، به مراکزی مجهز شده است که امکان استفاده از اعضای بدن را برای نجات جان انسان‌ها، فراهم می‌کنند.

شیراز از برجسته‌ترین قطب‌های اصلی پزشکی در خاورمیانه و کشور محسوب می‌شود که در عمل پیوند کبد، پیوند کلیه، چشم پزشکی، عمل‌های جراحی نادر و ... دارای ظرفیت و جایگاه ویژه‌ای است که بیماران حتی از کشور‌های توسعه یافته برای پیوند به این شهر مراجعه می‌کنند.

ایران تا سال ۱۳۵۷ یکی از واردکنندگان پزشک از کشور‌هایی مانند بنگلادش، هند و پاکستان بود، اما با پیروزی انقلاب، اکنون پس از نزدیک به چهار دهه، ایران به یکی از قطب‌های آموزش و درمان پزشکی میان کشور‌های پیشرفته جهان در این حوزه تبدیل شده است.

اینک، با گسترش دانشکده‌های پزشکی و رشد کمی و کیفی نیرو‌های انسانی در شاخه‌های مختلف نیاز‌ها به مرور برطرف شد تا جایی که اکنون با گذشت ۴۰ سال از انقلاب می‌توانیم در بخش صادرات نیروی پزشکی در منطقه و فرامنطقه حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم.

به جرات می‌توان گفت که فارس مجموعه‌ای از بهترین طبیبان و پزشکان کشور را در دل خود جای داده و این نعمت بزرگی است و امروزه کلانشهر شیراز به لحاظ پیوند اعضا در جهان و بین دیگر شهر‌های ایران سرآمد است.

ایرانِ قبل از انقلاب نه تنها از تجهیزات و ابزار پزشکی روز در زمانه خود دور افتاده بود بلکه بسیاری از نقاط کشور از نبود امکانات اولیه ای چون بیمارستان و درمانگاه رنج می بردند. ساکنان بسیاری از شهرها به بیمارستان و پزشک دسترسی نداشتند. اینک اما تجهیزات درمانی و پزشکی در ایرانِ پس از انقلاب، با مرکزهای پیشرفته دنیا برابری می کند.

یکی از بزرگترین رهاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه، تاسیس شبکه های بهداشتی و درمانی با هدف بهره مندی همه مردم از امکانات درمانی است.

وجود مراکز درمانی پیشرفته، پلی کلینیک‌های تخصصی و بیمارستان‌های دانشگاهی با خدمات فوق تخصصی و حضور پزشکان حاذق و ماهر در استان فارس و کلانشهر شیراز، مردم این خطه را در عرصه پزشکی بی نیاز کرده است.

اینک این همه توانایی و تجهیزات درمانی و پزشکی مناسب موجب شده است بزرگترین مرکز آموزشی، پژوهشی- درمانی خیریه پیوند اعضا ابوعلی سینا در شهر جدید صدرای شیراز به عنوان یکی از بخش‌های بزرگ و مطرح پیوند در منطقه، با مرکز‌های پیشرفته دنیا برابری کند و سیل بیماران از سراسر کشور و حتی کشور‌های حاشیه خلیج فارس به شیراز سرازیر شود.

حالا و به برکت پیروزی انقلاب تیم پزشکی پیوند اعضا در چند سال گذشته موفق شده در شیراز پیوند‌های مختلفی مانند کلیه، لوزالمعده، کبد و پانکراس انجام دهد که موفقیت‌های حاصل از آن، امروز بخش پیوند شیراز را به مرکزی شناخته شده در مجامع بین المللی تبدیل کرده است.

 

شیراز قطب پیوند شبکیه و کبد در جهان
خانم ژولیده فطرت به دلیل یک نوع اختلال در بینایی، دید خود را از دست داد و ۱۲ سال در نابینایی مطلق زندگی کرد.

وی گفت: این چند سال زندگی برای من تاریک بود و هیچ چیزی برایم مفهوم نداشت.اما آذر ماه سال گذشته به همت تیم چشم‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سرنوشت جور دیگری برایم رقم خورد.

آذر ماه سال گذشته شاهد تجلی توانمندی پزشکان حاذق شیرازی در انجام یک پیوند حیاتی که نخستین عمل پیوند شبکیه مصنوعی چشم در خاورمیانه بود، بر روی این بیمار با موفقیت انجام شد.

این بیمار می‌گوید: حالا با برگشتن بینایی ام دنیا برایم رنگ دیگری دارد و طعم زندگی را با چشمان بینا حس و درک می کنم.

باید گفت که امروز پزشکی کشور بر قله خودکفایی و خود اتکایی ایستاده است و پیشرفت‌ها محدود به پیوند در چشم نمی‌شود، سال ۱۳۷۲ نخستین پیوند قلب و کبد به همت پرفسور ملک حسینی در شیراز انجام شد و با جهشی بزرگ شیراز به عنوان بزرگترین مرکز پیوند کبد در جهان تبدیل شد.

پیشتازی شیراز از آمریکا در پیوند کبد
دکتر سیدعلی ملک‌حسینی پدر پیوند کبد ایران با اشاره به اینکه امروز شاهد پیشرفت‌های علمی زیادی در تمامی علوم پزشکی در کشور هستیم، افزود: افتخار می کنیم که در زمینه پیوند اعضاء شاهد پیشرفت های نوین و خودکفایی هستیم و تمامی این اعمال نتیجه تلاش‌های طولانی‌مدتی است که به لطف خدا به بار نشسته است.

این جراح پیوند کبد با بیان اینکه ما تمام درمان‌های پیش رفته پزشکی و جراحی را در کشور داریم و امروز هیچ عمل و جراحی نیست که برای آن نیازمند به علم پزشکی سایر کشور‌ها باشد، اظهار داشت: تیم پیوند اعضاء ابوعلی سینا، با انجام بیش از ۹۰۰ پیوند در سال ۲۰۱۷ از رکورد ۵۶۱ پیوند مرکز آمریکا را شکست و توانست رکوردار تعداد پیوند کبد در دنیا باشد.

ملک‌حسینی با بیان اینکه با استفاده از طرح تحول نظام سلامت، تمامی پیوندها به صورت رایگان انجام می شود، گفت: در دو ماه آینده آمار پیوند کبد به طور کلی به ۵ هزار عمل و تا ۶ ماه آینده نیز پیوند کلیه به حدود ۵ هزار عمل می‌رسد.

حالا و به همت فرزندان ابن سینا، شیراز مرکز آموزشی انجمن پیوند عضو در خاورمیانه است.

بیمارستان ابوعلی سینا در زمینه‌های مختلفی از جمله ایجاد اشتغال، سلامت، جذب گردشگر حوزه سلامت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و درحال حاضر یک هزار و ۲۰۰ فرصت شغلی ایجاد کرده است.

آمادگی‌ها در ارائه خدمات پزشکی در وضعیتی است که سایه تحریم بر کشور وجود دارد البته گفتنی است که نه تنها این تحریم‌ها آسیب جدی به حوزه پزشکی وارد نکرده بلکه کشور ما میزبان تعداد زیادی توریسم سلامت در اقصی نقاط جهان بوده است.

با نگاه کردن به تاریخ علم، متوجه خواهیم شد که ایرانیان همواره سهم بسزایی در تولید علم داشته اند و دستاورد‌های بزرگ امروز نیز حاصل خودباوری و هویت میهنی متخصصان این حوزه است.

تلاش و پیشرفت‌ها همچنان در این عرصه ادامه خواهد داشت و ایران اکنون در جایگاهی قرار دارد که هیچ بیمار نیاز به سفر به خارج از کشور جهت درمان نخواهد داشت.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار