معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد:
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به اینکه امروز دغدغه‌ کمیت پرستار در استان وجود ندارد؛ اما کیفیت را بایستی بالا ببریم، گفت: سه هزار و ۳۷۴ پرستار در استان یزد در حال فعالیت هستند.
کد خبر: ۷۰۲۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶ 12 January 2019

 

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمود نوری‌شادکام در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد ضمن عرض تبریک میلاد باسعادت حضرت زینب (س) و روز پرستار و با اشاره به اینکه پرستاران و فعالان این حوزه نقش بسیار مهمی در سلامتی و تندرستی مردم جامعه بر عهده دارند، گفت: در استان یزد دو هزار و ۴۲۸ نفر کارشناس پرستاری وجود دارد و درمجموع سه هزار و ۳۷۴ نفر در حوزه پرستاری در حال فعالیت هستند.

وی در خصوص دستاوردهای معاونت درمان در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: قبل از انقلاب ۱۱۳ نفر پزشک عمومی در استان بوده‌اند و در حال حاضر این تعداد به هزار و ۳۱۰ پزشک رسیده؛ همچنین قبل از انقلاب در استان یزد تعداد متخصص پزشکی ۷۷ نفر بوده و در حال حاضر این تعداد به ۷۰۱ نفر رسیده است. قبل از انقلاب در استان یزد ۳۶۰ تخت بیمارستانی وجود داشته و در حال حاضر سه هزار و ۲۸ تخت بیمارستانی در استان وجود دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به پروژه‌های در دستور کار در حوزه درمانی استان، اظهار داشت: در حال حاضر ۴۹ پروژه درمانی در استان وجود دارد که این پروژه‌ها بایستی تکمیل و بهره‌برداری برسند که اگر این پروژه‌ها به بهره‌برداری برسند، حرکت خوبی در بحث تشخیص، درمان و خدمات توان‌بخشی به مردم انجام خواهد شد.

نوری‌شادکام با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴ پروژه از این تعداد در استان افتتاح شده است، تصریح کرد: تجهیز و راه‌اندازی بیمارستان خون و آنکولوژی با ۱۲۰ تخت بیمارستانی، تجهیز و راه‌اندازی فاز اول اورژانس شهید صدوقی، بهسازی و راه‌اندازی بخش عفونی با ۲۵ تخت بیمارستانی، راه‌اندازی فاز اول مرکز ید درمانی، راه‌اندازی کلینیک تخصصی بیمارستان شهرستان ابرکوه، راه‌اندازی کلینیک تخصصی بیمارستان شهرستان بافق، راه‌اندازی رادیولوژی دیجیتال بیمارستان شهرستان بافق، تجهیز و راه‌اندازی بخش جراحی فک و صورت در بیمارستان شهید رهنمون، راه‌اندازی آزمایشگاه کلینیک امام علی (ع) و غیره ازجمله مهم‌ترین این پروژه‌هاست.

این مقام مسئول از راه‌اندازی ۱۳ پروژه در بخش خصوصی استان خبر داد و عنوان کرد: درواقع مابقی پروژه‌ها بایستی پیگیری شوند تا به بهره‌برداری برسند، همچنین ما تمام تلاش را به کار خواهیم بست تا این پروژه‌ها به اتمام برسد تا در این راستا بار زیادی از مشکلاتی که در عرصه تشخیص و درمان وجود دارد، برطرف شود.

وی بیان داشت: هنوز ۳۵ پروژه در دستور کار قرار گرفته است که بایستی به بهره‌برداری برسد که تکمیل، تجهیز و راه‌اندازی طرح توسعه بیمارستان شهرستان اردکان با ۱۲۰ تخت بیمارستان، ساخت، تجهیز و راه‌اندازی اورژانس شهرستان اردکان، تکمیل، تجهیز و راه‌اندازی فاز یک توسعه بیمارستان در شهرستان میبد و همچنین ساخت، تجهیز و راه‌اندازی اورژانس شهرستان میبد ازجمله این پروژه‌هاست که در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با تأکید بر اینکه امروزه بخش بهداشت و درمان کشور تحول عظیمی را در سطح کشور ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: در ابتدای انقلاب مرگ‌ومیر مادران ۴۰۰ در صد هزار بود و در حال حاضر این مرگ‌ومیر در استان به ۸ در صد هزار رسیده است، همچنین مرگ‌ومیر اطفال ۲۵۰ در هزار بود و در حال حاضر این مرگ‌ومیر به ۹ در هزار رسیده و در این راستا کاهش عظیمی رخ داده است که این اقدامات حاصل نیروهای انسانی خوب، تجهیزات و امکانات در حوزه درمانی است.

نوری‌شادکام با بیان اینکه در سال گذشته ۱۰ میلیون خدمت در حوزه درمان در استان انجام شده که دو و نیم میلیون از این تعداد مرتبط با افراد غیربومی بوده است، تأکید کرد: در حقیقت حفظ کرامت بیماران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در این راستا نگاه ویژه‌ای را حاکم ساخته‌ایم؛ چنانچه در استان یزد حدود ده هزار و ۵۰۰ نفر در مجموعه دانشگاهی و چهار نفر در مجموعه غیردانشگاهی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا خدمات سلامت را در استان به‌خوبی ارائه دهند.

این مقام مسئول ابراز داشت: در حال حاضر تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا در تأمین پرستار هیچ دغدغه‌ای وجود نداشته باشد، چنانچه امروزه در استان به ازای هر تختی پرستار وجود دارد و دغدغه‌ای در کمیت پرستار در استان وجود ندارد؛ اما کیفیت را بایستی بالا ببریم.

وی با اشاره به اقدامات نظارتی در حوزه درمانی استان یزد، خاطرنشان کرد: در استان یزد ۷۷۰ مطب، ۱۳۶ آزمایشگاه، ۲۰ بیمارستان، شش کلینیک ویژه، ۱۱ کلینیک درمانی و پنج کلینیک دندان‌پزشکی وجود دارد که معاونت درمان بایستی بر روی این مجموعه بزرگ نظارت و پایش داشته باشد و این مهم کار سنگینی قلمداد می‌شود؛ لذا انتظار این است که مردم ما را در این راستا کمک کنند؛ چنانچه اگر درجایی احساس کردند که اجحاف صورت گرفته، اطلاع دهند که قطعاً حوزه درمان در این راستا ورود پیدا می‌کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در پایان یادآور شد: اکثریت جامع پزشکان استان انسان‌هایی صبور و منصف هستند و شاید افرادی باشند که انصاف را رعایت نکنند که ما در این راستا اهتمام ویژه‌ای داریم؛ چنانچه در سال گذشته ۹۴ پرونده شکایت به حوزه درمان ارسال‌شده و برای ۸۱ مورد این پرونده‌ها رأی صادرشده و ۷۸ پرونده به تعزیرات ارجاع داده شده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار