سطح مونوکسید کربن دود سیگار در مکان بسته، ۴ هزار برابر بیش از استاندارد هوای پاک است.
کد خبر: ۷۰۱۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۶ 09 January 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: دخانیات عامل اصلی بسیاری از بیماری های کشنده از جمله بیماری های قلبی، تنفسی و سرطان ها به شمار می رود که هر ساله موجب مرگ میلیون ها نفر در جهان می شود.

راحله نظری پزشک مرکز بهداشت شهدای والفجر گفت: استنشاق غیرداوطلبانه دود ناشی از سوختن سیگار و مواد دخانی تحت عنوان مواجهه با دود دست دوم شناخته شده است و ریه های افراد غیر مصرف کننده که در کنار فرد مصرف کننده دخانیات زندگی می کنند، به مراتب عملکرد ضعیف تری دارد.

وی افزود: قرار گرفتن در معرض دود سیگار و مواد دخانی خطر بیماری های تنفسی را در بزرگسالان تا ۲۵ درصد و در کودکان، ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش می دهد، همچنین طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۳۰ درصد بیماری های قلبی و یک سوم بیماری های تنفسی در بین سیگاری های تحمیلی و افرادی که در مواجهه با دود مواد دخانی قرار دارند، ایجاد می شود.

نظری ادامه داد: میزان بروز سرماخوردگی، عفونت گوش میانی، گلودرد، سرفه و گرفتگی صدا در کودکانی که پدر و مادر سیگاری و مصرف کننده مواد دخانی دارند، بیش از کودکان دارای والدین غیر مصرف کننده است.

وی با بیان اینکه سطح مونوکسید کربن دود سیگار در مکان بسته، چهار هزار برابر بیش از استاندارد هوای پاک است، اضافه کرد: ۱۰ تا ۱۵ درصد از افراد غیر سیگاری، بیش از حد نسبت به دود سیگار حساس هستند، این افراد در واکنش به یک دقیقه قرار گرفتن در معرض دود سیگار دچار خارش چشم، دشواری تنفس، سردرد شدید، تهوع و سرگیجه می شوند.

این کارشناس سلامت بیشترین تاثیر دود را در کودکان کمتر از پنج سال اعلام کرد و گفت: کودکانی که هر روز به طور مداوم در معرض دود دست دوم قرار می گیرند، در مقایسه با افرادی که در معرض این دود نیستند، ۱۰درصد بیشتر دچار سرماخوردگی و بیماری های حاد تنفسی و ۴۰درصد بیش از کودکان دیگر به عفونت گوش میانی مبتلا می شوند.

او ادامه داد: دود دست دوم، نه تنها بر سلامت جسمی کودکان اثر می گذارد، بلکه بر قابلیت های شناختی و آموزشی هم اثرگذار است، کودکانی که در معرض سطح بالای دود دست دوم قرار دارند، نمره های پایین تری در دروس خود دارند، این کودکان در مقایسه با سایر کودکان، دو برابر بیشتر احتمال دارد که در سنین پایین تر به مصرف دخانیات مبتلا شوند.

نظری، در خصوص پیشگیری از استعمال دود دست دوم، یادآور شد: باز کردن پنجره، استفاده از کولر و تهویه هوا با فن، نمی تواند مشکلات ناشی از قرار گرفتن در معرض دود دست دوم را از بین ببرد، بلکه لازم است برای حفاظت از خود و اطرافیانمان، منزل و وسیله نقلیه را عاری از دخانیات کنیم، از مردم بخواهیم در اطراف ما و منزل ما سیگار و مواد دخانی مصرف نکنند، از مصرف نکردن هر گونه مواد دخانی در مهد کودک، مدرسه یا محل نگهداری فرزندانمان مطمئن شویم، رستوران ها، مکان های تفریحی و اماکن عمومی را انتخاب کنیم که عاری از دخانیات است، اگر با فردی زندگی می کنیم که دخانیات مصرف می کند و مایل به ترک آن نیست، از او بخواهیم خارج از فضای منزل آن را مصرف کند.

پزشک مرکز بهداشت شهدای والفجر تاکید کرد: ضروری است ضمن اجرای قوانین مرتیط با منع عرضه و استعمال دخانیات در پارک ها و معابر عمومی، در افزایش آگاهی جامعه به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان نسبت به مضرات دخانیات بکوشیم.

برچسب ها: دخانیات ، بیماری ، کشنده ، سرطان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار