تخم مرغ و محصولات آن بخش مهمی از مواد مغذی ضروری در رژیم غذایی انسان محسوب می‌شود.
کد خبر: ۷۰۱۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۷ 08 January 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: الهام باباعلی کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: ساختار تخم مرغ به گونه‌ای است که دارای تعداد زیادی منفذ است و روی آن را ماده‌ای محافظ به نام «کوتیکول» می‌پوشاند.

وی افزود: از آنجا که این منافذ محل مناسبی برای نفوذ باکتری‌ها به داخل محتویات تخم مرغ است و از این راه، بو یا آلودگی احتمالی سایر مواد غذایی به تخم مرغ جذب می‌شود، بهتر است تخم مرغ را در یخچال نگهداری کرد و تا قبل از استفاده با آب شست و شو نشود.

باباعلی ادامه داد: کپک زدگی بر روی پوسته خارجی تخم مرغ به سرعت به داخل تخم مرغ سرایت می‌کند و موجب تشکیل لکه‌های کپک یا قارچ به رنگ‌های خاکستری، سیاه و قهوه‌ای می‌شود که با چشم قابل رویت است.

این کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی تاکید کرد: پوسته تخم مرغ باید بدون ترک، تمیز و بدون هر گونه آلودگی باشد.

باباعلی توضیح داد: در تخم مرغ تازه اتاقک‌های هوایی کوچک هستند و سفیده غلیظ و رقیق از یکدیگر قابل تفکیک است، در حالی که در تخم مرغ کهنه اتاقک هوایی بزرگ می‌شود، نسبت سفیده غلیظ به سفیده رقیق کاهش می‌یابد و ضخامت غشای زرده کم و زرده استحکام خود را از دست می‌دهد و پهن می‌شود.

او یادآور شد: لازم است تخم مرغ را از فروشگاه‌هایی خریداری کنیم که در بسته‌های دارای مشخصات تولید کننده، تاریخ تولید و انقضا عرضه می‌شوند و در داخل یخچال با برودت صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری می‌شوند.

دیگر تاکید کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی، پرهیز از خریداری تخم مرغ‌های شکسته، ترکدار و آلوده بود.

باباعلی ادامه داد: اگر در طی حمل تخم مرغ به منزل ترک برداشت و یا شکست، محتویات آن را در یک ظرف تمیز و درپوش دار ریخته و در یخچال نگهداری و طی حداکثر دو روز آن را مصرف کنید.

این عضو دانشکده تغذیه و علوم غذایی افزود: تخم مرغ تازه را می‌توان حدود چهار هفته در یخچال نگهداری کرد، اما به ازای هر یک روز نگهداری در دمای اتاق، یک هفته از عمر نگهداری آن کم می‌شود.

باباعلی توصیه کرد: تخم مرغ‌ها برای نگهداری شست و شو نشود، زیرا باعث از بین رفتن کوتیکول محافظ می‌شود و ورود میکروب از راه منافذ موجود بر روی پوسته امکان پذیر می‌شود و آلودگی به داخل آن راه می‌یابد.

او با بیان اینکه مواد غذایی دارای تخم مرغ را حداکثر چهار روز می‌توان در یخچال نگهداری کرد، یادآور شد: این مواد غذایی را باید قبل از مصرف مجدد تا دمای ۷۰ درجه سانتیگراد حرارت داد و هیچ وقت تخم مرغ‌ها را در کنار غذا‌های با بو و مزه تند مثل پیاز، سیر، پنیر، کلم و گوشت قرار ندهیم.

برچسب ها: نگهداری ، تخم مرغ ، شرایط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار