تاجگردون با این توضیح که در فارس از این ظرفیت استفاده مناسبی شده که موردی از آن، تلاش برای تامین اعتبار اجرای خط دوم مترو در شیراز بوده است، گفت: در آخرین تماسی که با آقای دکتر بنایی رئیس مرکز بدهی های وزارت دارایی داشتم، امیدوار هستیم که تا هفته آینده برای انتشار اوراق مشارکت، مجوز لازم به شهرداری شیراز داده شود.
کد خبر: ۷۰۱۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۲ 08 January 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا:ساسان تاجگردون بعدازظهر سه شنبه ۱۸ دیماه در یک کنفرانس خبری، با تاکید براینکه، برای تحلیل و تفسیر دقیق بودجه باید لایحه به تصویب مجلس رسیده و تبدیل به قانون شود، به تشریح ویژگی‌های لایحه بودجه پرداخت.

تاجگردون با یادآوری این نکته که واقعیت نظام تحریم ایجاد محدودیت‌هایی در بخش‌های مختلف است، گفت: دولت با در نظر گرفتن تمام مسائل مربوط به نظام تحریم و افزایش نرخ تورم و سایر مصادیق موجود در نظام اقتصادی جامعه، به تدوین لایحه بودجه ۹۸ اهتمام کرده است.

وی گفت: حمایت از معیشت عمومی و عدالت اجتماعی، تقویت انضباط بودجه‌ای و حمایت از تولید و اشتغال، سه رویکرد اساسی عمده لایحه بودجه ۹۸ محسوب می شود، برای توجه به ویژگی های بودجه باید این رویکردها را مد نظر داشت.

تاجگردون با اشاره به استمرار پرداخت یارانه، در نظر گرفتن اعتباری برای همسان سازی حقوق بازنشستگان و پیش بینی افزایش برای حقوق کارمندان در لایحه بودجه، پیش بینی اعتبار برای مقابله با فقر مطلق، استمرار طرح تحول سلامت و …. این موارد را در راستای حمایت از معیشت عمومی و عدالت اجتماعی دانست.

او خاطرنشان کرد که در بحث انضباط بودجه‌ای، نیازمند برنامه‌ای میان مدت هفت یا هشت ساله هستیم، لذا مواردی نظیر کاهش اعتبارات هزینه‌ای در بخش‌هایی نظیر آب، برق، ماموریت‌های اداری و …. ارتقاء درآمد استان‌ها و ضابطه‌مند کردن نظام درآمد هزینه استان‌ها، در این بخش مد نظر قرار گرفته است.

تاجگردون تاکید کرد که در لایحه بودجه ۹۸ دولت برای شفافیت بودجه تلاش کرده است، و گفت: براساس لایحه بودجه، در سال آینده نیز اعتبارات براساس اولویت بندی به طرح‌های عمرانی کشور اختصاص خواهد یافت.

صدور مجوز انتشار اوراق مشارکت برای شهرداری شیراز

او همچنین در توضیح رکن سوم لایحه بودجه مبنی بر حمایت از تولید و اشتغال، به توجه دولت بر لزوم تسویه بخشی از بدهی‌های دولتی از محل تهاتر، اوراق و … اشاره و اضافه کرد: در این موضوع سال ۹۷ برای استان فارس ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سهم پیش بینی شده بود که با استفاده از این ظرفیت، بدون آنکه دستگاه اجرایی عملا هزینه ای پرداخت کند، بخشی از بدهی هایش پرداخت می شد.

تاجگردون با این توضیح که در فارس از این ظرفیت استفاده مناسبی شده که موردی از آن، تلاش برای تامین اعتبار اجرای خط دوم مترو در شیراز بوده است، گفت: در آخرین تماسی که با آقای دکتر بنایی رئیس مرکز بدهی های وزارت دارایی داشتم، امیدوار هستیم که تا هفته آینده برای انتشار اوراق مشارکت، مجوز لازم به شهرداری شیراز داده شود.

رئیس برنامه و بودجه استان فارس با یادآوری اینکه یکی از ارکان حمایت از تولید و اشتغال، فراهم کردن بستر اجرای اصل ۴۴ قانون است، گفت: طی دهه گذشته ورژن‌های مختلفی برای اجرایی شدن این اصل از قانون، اجرا شد و طی سال‌های اخیر نیز این مبحث در فارس دنبال شده و این استان را به استانی پیشرو بدل کرده است.

تاجگردون، مشارکت بخش خصوصی در اجرا و تکمیل پروژه های جدید یا نیمه تمام را راهکاری برای اجرایی شدن این قانون دانست و تاکید کرد که فارس گام های مناسبی در این مسیر برداشته است که براساس لایحه بودجه، این اقدامات استمرار خواهد یافت.

او در بیان ارقام لایحه بودجه، گفت: سال ۹۷ سقف بودجه ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که در لایحه ارائه شده به مجلس، این عدد به ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

تاجگردون گفت: سهم شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی به دولت و بانکها از بودجه در سال ۹۷ بالغ بر ۸۴۰ هزار میلیارد تومان و سهم منابع عمومی ۴۴۳ هزار میلیارد تومان، این اعداد در لایحه بودجه سال آینده به ۱۲۷۰ میلیارد تومان و ۴۷۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که در بخش اول ۵۲ درصد و در بخش دوم ۷٫۸ درصد رشد را شاهد هستیم.

او با یادآوری اینکه منابع بودجه عمومی دولت شامل درآمدهای اختصاصی و منابع عمومی است، گفت: در سهم منابع عمومی برای سال ۹۷ رقم ۳۸۶ هزار میلیارد تومان مصوب شده بود که این عدد در لایحه بودجه سال آینده به ۴۰۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

تاجگردون در خصوص وضعیت استان فارس در لایحه بودجه ۹۸ و مقایسه آن با بودجه مصوب سال ۹۷، ضمن تاکید براینکه در لایحه دولت، برای فارس سهمی مناسب از منابع مختلف پیش بینی شده است، پیش بینی افزایش کل بودجه این استان در مقایسه با سایر استان ها را مطلوب دانست.

وی با بیان اینکه در لایحه بودجه رشد درآمدهای استان در مقایسه با میانگین کشوری پائین تر است، این موضوع را یک اتفاق خوب ارزیابی و اضافه کرد: در هزینه عمومی سهم استان فارس از ۶۰۲ میلیارد تومان در سال ۹۷ به ۷۴۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ افزایش یافته که نشان دهده ۲۲٫۸ درصد رشد و بالاتر از میانگین کشوری است.

تاجگردون گفت: اعتبارات عمرانی استان فارس امسال ۶۱۳ میلیارد تومان بوده که این عدد در لایحه بودجه سال ۹۸ به ۶۳۳ میلیارد تومان افزایش یافته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان فارس تاکید کرد که از کل ۲۶۵۸ طرح ملی نیمه تمام کشور، سهم فارس در سال ۹۷ تعداد ۱۵۸ طرح بوده است، گفت: در این موضوع تعداد طرح ها اهمیتی ندارد بلکه عدد اعتبار تخصیص یافته مهم است.

او ادامه داد: امسال برای تکمیل این پروژه‌ها بالغ بر ۸۵۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تخصیص داده شده بود که طی ۹ ماه گذشته بیش از ۸۰ درصد آن جذب شده است.

تاجگردون با بیان اینکه برای سال ۹۸ تعداد این طرح‌ها به ۱۵۹ پروژه افزایش یافته است، گفت: عدد پیش بینی شده در لایحه بودجه، یک هزار و ۸۴ میلیارد تومان است.

او از ویژگی‌های لایحه بودجه امسال را تاکید بر لزوم افزایش اختیارات شورای برنامه ریزی استان‌ها، پیشنهاد مجاز شدن استانداران برای حذف ۳ دهک بالای جامعه از جمع دریافت کنندگان یارانه و پیشنهاد واگذاری مدیریت توزیع اعتبارات مربوط به ارزش افزوده به شورای برنامه ریزی استان‌ها، دانست.

تاجگردون گفت: هم اکنون ۳ درصد از مالیات ارزش افزوده به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اختصاص یافته و مدیر مربوطه براساس صلاح دید خود این منابع را هزینه می‌کند، پیشنهاد این است که نحوه توزیع این منبع درآمدی در اختیار شورای برنامه ریزی استان قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار