برخی صاحب نظران عرصه سلامت نمک دریا را تهدیدی برای سلامت جامعه می‌دانند.
کد خبر: ۷۰۰۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱ 08 January 2019

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:مدیر کل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و داروی کشور گفت: تاکنون مجوزی از سوی سازمان غذا و دارو برای هیچ نوع نمک دریایی صادر نشده است.
دکتر وحید مفید افزود: اکثر نمک‌های دریا حاوی فلزات سنگین هستند که مصرف آن‌ها در بلند مدت می‌تواند باعث ایجاد برخی از انواع سرطان و بیماری‌های دستگاه گوارش و کبد شود.
رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم تصفیه نشدن نمک‌های دریا و وجود ناخالصی‌ها و آلاینده‌های محیطی و صنعتی در این نمک‌ها را مهمترین عامل تهدید کننده سلامت جامعه دانست.
دکتر کامران باقری لنکرانی افزود: این نمک‌ها از محیط‌های آلوده در اطراف برخی رودخانه‌ها و دریاچه‌ها برداشت می‌شوند و بدون تصفیه شدن، خشک و بسته بندی شده و به مشتریان عرضه می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم با بیان اینکه نمک‌های دریایی موجود در بازار ید ندارند، گفت: ید ریزمغذی بسیار مفید برای انسان است که کمبود آن در بدن منجر به بیماری‌های مختلف از جمله گواتر، عقب ماندگی‌های ذهنی و جسمی جنین در مادران باردار، مشکلات شنوایی و تکلم در نوزادان و نداشتن یادگیری و کاهش تمرکز در کودکان می‌شود.
دکتر عبدالرسول همتی افزود: طرح ملی افزودن ید به نمک سال ۱۳۶۸ که بیش از ۶۰ درصد ایرانیان به گواتر مبتلا بودند در کشور اجرا شد.
وی افزود: پس از گذشت ۲۵ سال و با فرهنگ سازی در خصوص مصرف نمک‌های غنی شده با ید، در حال حاضر آمار بیماری گواتر در کشور با کاهشی چشمگیر به شش درصد رسیده است.
دکتر همتی با تاکید بر اینکه از نمک‌های دریا برای مصارف خوراکی استفاده نشود، به مردم توصیه کرد فقط نمک‌های غنی سازی شده را که در فروشگاه‌های معتبر با نشان وزارت بهداشت عرضه می‌شود، مصرف کنند.

برچسب ها: نمک دریا ، سلامتی ، تهدید
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار