افسردگی احساس غمگینی مداوم و نداشتن علاقه به انجام اموری است که فرد پیش از این به راحتی انجام داده است و اگر بیش از دو هفته طول بکشد و در عملکرد روزانه فرد اختلال ایجاد کند، بیماری افسردگی اساسی، نامیده می‌شود.
کد خبر: ۷۰۰۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲ 08 January 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:فریبا رضایی معاون مدیریت سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه گفت: افسردگی ممکن است برای هر کسی پیش بیاید؛ افسردگی نشانه ضعف نیست، افسردگی را می‏توانیم به کمک دارو‌های ضدافسردگی، درمان‏های روانشناختی یا ترکیبی از این دو، درمان کنیم.

وی افزود: حمایت اطرافیان، دوستان و اعضای خانواده می‏تواند روند درمان افسردگی را سرعت ببخشد؛ درمان افسردگی ممکن است زمان بَر باشد و نیاز به صبر و تحمل دارد.

رضایی، نشانه‌های افسردگی را کاهش سطح انرژی، کاهش یا افزایش اشتها، کاهش یا افزایش میزان خواب، احساس اضطراب و بیقراری، تحریک‏ پذیری و زود از کوره در رفتن، کاهش توان تمرکز، کاهش قدرت تصمیم‏گیری، احساس بی ارزشی یا پوچی، احساس ناامیدی، احساس گناه و افکار خودکشی و آسیب به خود، عنوان کرد.

معاون مدیریت سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه ادامه داد: زندگی با یک فرد افسرده ممکن است کمی دشوار باشد، اما کمک اطرافیان برای غلبه فرد بر افسردگی بسیار موثر و ضروری است؛ در عین حال باید در حفظ سلامتی خودتان نیز کوشا باشیم.

رضایی گفت: اگر به افراد افسرده در برنامه‏ ریزی انجام کار‌های روزمره و برنامه منظم خواب و غذا خوردن آن‌ها کمک کنیم، قدم مهمی برداشته‏ ایم.

او با اشاره به اهمیت ورزش روزانه برای بهبود یک فرد افسرده، بیان افزود: باید از فاصله گرفتن افراد افسرده از جمع جلوگیری کنیم.

این کارشناس ارشد روانشناسی در دانشگاه، به اطرافیان افراد افسرده تاکید کرد: به آن‌ها کمک کنیم به جای افکار منفی، بر افکار مثبت متمرکز شوند و هر زمان بر افکار مثبت متمرکز شدند، آن‌ها را مورد توجه قرار داده و تشویق کنیم.

معاون مدیریت سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه اضافه کرد: اگر متوجه وجود افکار خودکشی در آن‌ها شدیم، بیمار افسرده را نزد پزشک ببریم، تنهایشان نگذاریم، دارو‌ها و اشیای تیز و برنده و سایر وسایل خطرناک را نیز از دسترس او دور نگه داریم؛ به آن‌ها اطمینان دهیم که آن‌ها را در مسیر درمان افسردگی همراهی خواهیم کرد، سعی کنیم به حرف‏های فرد افسرده گوش دهیم و نشان دهیم که قصد کمک داریم.

رضایی در ادامه گفت: سعی کنیم اطلاعات خودتان را در زمینه افسردگی افزایش دهیم و فرد افسرده را تشویق کنید که به متخصص مراجعه کند و به او پیشنهاد بدهیم در صورتی که بخواهد، شما در مراجعه به متخصص او را همراهی خواهیم کرد.

او افزود: اگر پزشک دارویی برای آن‌ها تجویز کرده است، فرد را برای مصرف دارو حمایت کنیم و توصیه کنیم، دارو را به طور منظم مصرف کند.

رضایی در پایان به اطرافیان فرد افسرده توصیه کرد: صبور باشید و در زندگی با فرد افسرده سلامتی خود را هم حفظ کنید و زمانی را به استراحت و انجام کار‌های مورد علاقه خود، اختصاص دهید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار