روستاهای مختلف در فارس از ظرفیت‌های مطلوبی برخوردار بوده و زنده کردن ورزش روستایی در افزایش هویت و نشاط روستاییان موثر است.
کد خبر: ۷۰۰۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶ 08 January 2019

تابناک فارس به نقل از فارس:از ابتدای سال97 خانه‌های ورزش روستایی در فارس تجهیز شده‌اند و این روند تا رسیدن به 130 خانه ورزش روستایی ادامه دارد. هیات روستایی عشایری و بازی‌های بومی محلی فارس نیز با هدف تقویت و توسعه ورزش در روستاهای استان تشکیل شده است. در این میان اجرای برنامه حرکات اصلاحی برای زنان روستایی از برنامه‌های ملی است که این هیات در پیش گرفته است تا سلامت زنان روستایی نیز ارتقاء یابد. روستاهای مختلف در فارس از ظرفیت‌های مطلوبی برخوردارند که باید از آنها به بهترین شکل ممکن استفاده شود.

مدیریت ورزش در روستا

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس، ورزش روستایی را دارای ظرفیت مطلوبی می‌داند و  می‌گوید: با وجود اینکه ظرفیت خوبی در حوزه ورزش و توسعه رشته‌های ورزشی استان داریم اما مدیریت مطلوبی برای آن نداشته‌ایم.

سید کمال پاک‌فطرت ادامه می‌دهد: باید ابتدا ظرفیت‌های روستایی را در حوزه ورزش و رشته‌های بومی و محلی شناسایی کنیم و به مردم نیز بشناسانیم.

 

 

وی معتقد است: با یک مدیریت خوب و موثر می‌توانیم در رشته‌های ورزشی مختلف در سطوح بین‌المللی نیز در روستاها بدرخشیم و بهترین نمونه برگزاری مسابقات جهانی سوارکاری با کمان، در روستای دهنو بود که اخیرا با استقبال زیادی مواجه شد.

پایلوت مسابقات روستایی

پاک‌فطرت از انتخاب شهرستان شیراز به عنوان پایلوت توسعه ورزش روستایی خبر می‌دهد و بیان می‌کند: با همکاری امور روستایی و شوراهای استانداری فارس، هیات‌ ورزش بومی، محلی و هیات‌های ورزشی استان و اداره کل ورزش و جوانان شیراز، روستاهای بخش مرکزی شهرستان شیراز را برای برگزاری مسابقات فوتسال، فوتبال زمین خاکی و ... به عنوان پایلوت انتخاب کرده‌ایم.

وی باور دارد: به جرات می‌توان گفت که هیچ مقوله‌ای همچون ورزش در توسعه فرهنگی روستاها اثرگذار نیست و جوانان را به ماندن در روستا امیدوار نمی‌کند.

این مقام مسوول تصریح می‌کند: با توسعه ورزش در روستاها از مهاجرت جوانان در پی مشکلات و مسایل اقتصادی و کاری نیز می‌توان کاست.

ورزش بومی و قابلیت ثبت ملی

مسوول ثبت میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی فارس نیز با تاکید بر جایگاه بازی‌های بومی و محلی در معرفی و ثبت فرهنگ و آداب کهن استان اظهار می‌کند: تا کنون بخش اعظم ثبت میراث ناملموس بر آیین‌ها و خوراک‌ها بوده است.

 

 

مژگان ثابت‌قدم می‌افزاید: این در حالی است که در حوزه ثبت بازی‌های بومی و محلی دارای ظرفیت‌های بسیاری هستیم که می‌تواند در معرفی فرهنگ روستاهای کهن فارس نقش بسزایی داشته باشد.

وی تاکید می‌کند: ثبت بازی‌های بومی امکان‌پذیر است که فراموش نشده باشند و همچنان مورد بازی و یا برگزاری به صورت مناسبتی قرار بگیرند.

ثابت‌قدم با ذکر چند نمونه از بازی‌های بومی و محلی که در شیراز از گذشته مورد توجه بوده است، می‌گوید: هفت‌سنگ، یه قل 2 قل، آسیا بچرخ، آب بازی، تورونه تو خط، بالا بلندو، کلک ماسه، سکل مهتو و ... از این نمونه‌ها هستند.

لهپرگاله

رئیس شورای اسلامی شهر اوز با اشاره به بازی محلی «لهپرگاله» می‌گوید: این بازی سنتی در اوز و بیشتر مناطق همجوار با اوز در لارستان انجام می‌شود.

فریبا صالحی ادامه می‌دهد: این بازی سنتی، چند سال قبل با اعمال تغییراتی به صورت امروزی‌تری درآمد و در نوروز با شور و هیجان و مشارکت مردم برگزار می‌شود.

وی با شرح روش این بازی سنتی اظهار می‌کند: لهپر به معنی سطلی که در گودال قرار دارد و گاله به معنای گودال است و در این بازی که تیم‌های 5 نفره در مقابل یکدیگر به رقابت می‌پردازند، و در 2 گودال که در فاصله 5.8 متری از یکدیگر قرار دارند اقدام به پرتاب سنگ در گودال می‌کنند.

صالحی ادامه می‌دهد: بازی دارای 3 داور است و نفر مقابل در گروه رقیب خود را در گروه دیگر انتخاب می‌کند، با پرت کردن هر سنگ داخل گودال، یکی از رقیبان انتخاب شده مقابل حذف می‌شود.

وی معتقد است: احیاء بازی‌های بومی و محلی، فرصت ایجاد همدلی را در روستاها فراهم می‌کند و با ایجاد روحیه نشاط و شادابی این فرهنگ‌های اصیل را به نسل جوان نیز منتقل می‌سازد.

برچسب ها: ورزش ، بومی ، فارس ، ظرفیت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار