متخصص مغز و اعصاب بیمارستان دکتر علی شریعتی فسا با تاکید بر اینکه افرادی که مبتلا به میگرن هستند حتما باید برای درمان آن اقدام کنند، گفت: سردردهای میگرنی می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی را افزایش دهند.
کد خبر: ۷۰۰۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 08 January 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:کاوه کاشانی، اظهار داشت: میگرن، نوعی بیماری با زمینه ژنتیکی و یکی از شایع‌ترین بیماری های مغز و اعصاب است که بر روی افراد در سراسر جهان تاثیر می‌گذارد.
وی بیان کرد: میگرن، یک اختلال در سیستم عصبی مرکزی است و شایع‌ترین نوع سردرد اولیه است که تنها نشانه های آن سردرد نیست بلکه همراه با سردرد و یا قبل از شروع آن علائم دیگری نیز آشکار می شود.
کاشانی با اشاره به تفاوت اصلی میگرن با سردرد اظهار داشت: میگرن یک بیماری است اما سردرد می‌تواند خود نشانه یک بیماری باشد.
وی ادامه داد: به طور معمول سردردهای میگرنی، یک طرف سر و نزدیک به شقیقه و چشم، ایجاد می‌شود و بین چهار تا 72 ساعت طول می کشد اما در سردرد معمولی درد در اطراف پیشانی است.
این متخصص مغز و اعصاب افزود: نوع درد در میگرن به صورت شدید، ضربان دار و یا تپش دار است و به طور مکرر و دوره‌ای رخ می‌دهد و فرد در این حالت با فشار روی سر تلاش می کند، جلوی سردرد خود را بگیرد اما در سردرد معمولی، فشار ملایم و کنُد است.
کاشانی بیان داشت: برخی از بیماران ممکن است پیش از آغاز میگرن، تغییراتی در خلق و خوی آنها ایجاد شود و به عنوان مثال تحریک پذیر، برانگیخته، و یا افسرده شوند.
به گفته وی، برخی دیگر از افراد قبل از شروع میگرن ممکن است، بو و یا طعم های خاصی را احساس کنند و یا دچار
خستگی، خمیازه های مکرر یا تنش عضلانی شوند.
کاشانی افزود: حدود یک چهارم از افراد ممکن است با موارد یاد شده مواجهه شوند و این موضوع تا 24 ساعت پیش از هر گونه سردردی اتفاق بیفتد.
متخصص مغز و اعصاب بیمارستان دکتر علی شریعتی فسا اضافه کرد: استرس و هیجان‌های شدید، بی‌خوابی، پُر خوابی، گرسنگی، خستگی، مصرف بعضی از غذاهای خاص مانند انواع پنیر، ادویه، بعضی غذاهای کنسرو شده، ترشی، آلودگی‌های زیست‌محیطی اعم از آلودگی هوا و گرد و غبار، برخی از بوها، تغییرات فشار هوا، ضربه به سر و تغییرات هورمونی قاعدگی از عوامل تاثیرگذار در بروز و شدت میگرن هستند.
کاشانی اظهار داشت: میگرن عمدتا از روی نشانه های آن تشخیص داده می‌شود اما پزشک ممکن است انجام اسکن مغزی را تجویز کند تا منشا بیماری های دیگری که موجب سردرد می شوند مانند، تومور مغزی یا خونریزی مغزی را تشخیص دهد.
وی گفت: هر سردرد جدیدی که به طور غیر معمول شدید است یا بیش از چند روز به طول می انجامد باید توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرد.
کاشانی ادامه داد: همچنین افراد باید الگوی تغییرات سردرد، مانند محرک های جدید، را با پزشک در میان گذارند و اگر سردرد همراه با گیجی، تب، سفتی گردن یا فلجی همراه است باید به فوریت های پزشکی مراجعه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار