مدير عامل شركت فولاد آلياژي ايران با اشاره به صرف سالانه 6 ميليارد تومان براي نگهداري از تاسيسات كاهش آلايندگي در اين واحد، هاله‌ي دود پيرامون در اين منطقه را مربوط به نيروگاه سيكل تركيبي و كوره‌هاي القائي شهرك فولاد دانست.
کد خبر: ۶۹۹۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲ 06 January 2019

«عليرضا چايچي يزدي» امروز در آستانه 20 سالگي بهره‌برداري از اين شركت و 40 سالگي انقلاب اسلامي، به برخي دستاوردهاي و افتخارات اين شركت اشاره و تصريح كرد: شركت فولاد آلياژي ايران اواخر سال 1377 با بهره‌گيري از آخرين تكنولوژي روز دنيا در حوزه توليد فولادهاي آلياژي، رسماً فعاليت خود را در يزد با ظرفيت 140 هزار تن آغاز كرد و اكنون سالانه بيش از 500 هزار تن انواع فولادهاي آلياژي را توليد و روانه بازار مصرف مي‌كند.

وي گفت: اين شركت كه در ابتداي فعاليت توانايي توليد 118 گريد فولادي داشت، با بهره‌گيري از توان بومي هم‌اكنون امكان توليد فولادهاي آلياژي در بيش از 350 گريد در سايزهاي مختلف را داراست.

چايچي ضمن اشاره به پيشرفت فيزيكي 41 درصدي طرح توسعه فولادسازي يزد يك و ابراز اميدواري نسبت به بهره‌برداري اين واحد تا اوائل سال 1399، گفت: اميدواريم با توجه به طرح‌هاي توسعه‌اي و زيرساختي ميزان توليد فولادآلياژي ايران در چشم‌انداز 1404 به دو برابر توليد فعلي يعني 1.2 ميليون تن در سال افزايش يابد.

وي توليدات اين واحد صنعتي را مورد استفاده بسياري از صنايع مادر از جمله صنايع خودروسازي، صنايع ريلي، صنايع هوايي، مفتول‌سازي و غيره عنوان كرد و در رابطه با وضعيت صادرات محصولات نيز گفت: هرچند فولادآلياژي صادرات را 10 تن از محصولاتش آغاز كرد ولي اين ميزان با شناسايي بازارهاي جديد صادراتي تا پايان سال گذشته به بيش از 73 هزار تن افزايش يافت.

وي به محدوديت‌هاي مراودات تجاري و مالي ناشي از تحريم‌هاي ظالمانه عليه كشورمان اشاره كرد و گفت: طي 9 ماهه ابتدايي امسال 38 هزار تن انواع فولادهاي آلياژي به ارزش حدود 20 ميليون يورو عمدتاً به كشورهاي اتحاديه اروپا و همچنين كشورهاي منطقه صادر شده و پيش‌بيني مي‌شود در سه ‌ماه منتهي به پايان سال نيز 12 هزار تن صادرات اتفاق بيافتد.

مدير عامل شركت فولاد آلياژي ايران همچنين با اشاره به اشتغالزايي مستقيم اين شركت براي دو هزار نفر، بيان كرد: در مجموع مشاغل مستقيم و غيرمستقيم مي‌توان زندگي بيش از 40 هزار خانواده را به فعاليت اين واحد گره زد كه البته قريب 70 درصد آنها نيز بومي استان يزد هستند.

وي ضمن اشاره به برخي افتخارات و ركوردهاي كسب شده در اين شركت، خاطرنشان كرد: خوشبختانه با تلاش تمامي پرسنل، سود عملياتي اين واحد در 9 ماهه ابتدايي امسال دو برابر كل سال گذشته بوده است.

چايچي در ادامه به سرمايه‌گذاري 33 ميليون دلاري و هشت ميلون يورويي اين شركت در راستاي استقرار امكانات و تجهيزات داراي كمترين ميزان آلايندگي اشاره و تاكيد كرد: هزينه كرد ساليانه بالغ بر شش ميليارد تومان جهت نگهداري از تجهيزات محيط زيستي اين شركت اعم از تصفيه‌خانه، فيلترها و نوار نقاله‌ها و غيره باعث شده كه تاكنون طي چهار سال لوح تقدير صنعت سبز به اين واحد اختصاص يابد.

وي با بيان اين كه آلودگي‌هاي فولاد آلياژي ايران با توجه به بهره‌گيري از تكنولوژي روز دنيا حتي بسيار كمتر از استانداردهاي جهاني است، اظهار كرد: دود زرد رنگ پيرامون اين واحد مربوط به نيروگاه‌هاي سيكل تركيبي و برج‌هاي تقطير واحد مذكور و دود سياهرنگي كه از دور قابل مشاهده است، مربوط به كوره‌هاي القايي شركت‌هاي مستقر در شهرك فولاد واقع در پشت كارخانه فولاد آلياژي ايران است.

به گفته‌ي اين فعال اقتصادي، فولاد آلياژي ايران حتي به دليل برخورداري از چرخه بسته آب و سيستم‌هاي بهينه‌سازي مصرف آب، كمترين ميزان مصرف را در مقوله آب با توجه به موضوع كم‌ابي در استان يزد داراست و به لحاظ مصرف بهينه انرژي نيز طي دو ماهه اخير به عنوان اولين واحد صنعتي ايران با همكاري يونيدرو، كمپين ارتقاء فرهنگ بهره‌وري انرژي در صنايع فولاد كشور را راه‌اندازي كرده است.

چايچي در مورد جاده پرتردد فولاد و علت عدم اقدام براي مرمت و توسعه‌ي آن نيز عنوان كرد: اين جاده دسترسي قريب دو دهه قبل به طور اختصاصي براي شركت ايجاد شد ولي در گذر زمان به جاده ساير شركت‌ها و حتي راه روستايي تبديل و پر تردد شد.

وي ادامه داد: البته در سال 86 بنا بر مصوبه مسئولان ارشد استان اين راه اختصاصي رسماً از حالت اختصاصي خارج و به راه‌هاي عمومي كشور اضافه شد ولي بي‌توجهي مسئولان مربوطه به مشكلات اين راه در اين سال‌ها باعث شد كه درخواستمان را مجدداً در سال جاري مطرح كنيم كه در پاسخ مسئولان استان اعلام كردند كه راه مذكور همچنان اختصاصي است و مسئوليت هر اتفاقي كه در آن روي دهد، برعهده فولاد آلياژي است.

وي ادامه داد: اين كه صنايع در مسير از جمله فولاد آلياژي در ترميم راه مشاركت كند، قابل قبلو است ولي اين كه مسئولان صورت‌جلسه قبلي و اين كه استفاده بيش از 50 درصد از اين راه به عنوان راه روستايي را ناديده مي‌گيرد، بي‌انصافي است.

وي فولاد آلياژي ايران را مهد بومي‌سازي بسياري از قطعات فولادسازي در كشورمان خواند و گفت: خوشبختانه طي 20 سال گذشته با بهره‌گيري از توان منتخصصان داخلي بيش از 8500 دفترچه ساخت قطعات در اين شركت تهيه و تدوين شده و بالغ بر 4300 قطعه نيز در اين شركت ساخته شده است.

چايچي در پايان نيز با اشاره به همكاري اين شركت در حوزه بومي‌سازي با برخي سازندگان ماشين‌آلات در كشورمان، افزود: علاوه بر بومي‌سازي در صنايع بالادستي، در توليد يكسري محصولات فولادي مصرفي داخل كشور موفقيت‌هايي در اين شركت حاصل شده است به نحوي كه در بحث وايرها و كلاف‌ها كه سابقاً در سبد واردات كشورمان قرار داشت، اكنون سهم قابل توجهي از نياز كشورمان توسط اين واحد توليد مي‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار