عضو کارگروه ترویج انجمن انرژی های تجدیدپذیر انتقاد کرد:
عضو کارگروه ترویج انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: عمده صنایع آْب بر کشور در مناطق دارای تنش و مشکل آبی اصفهان ایجاد شده است.
کد خبر: ۶۹۹۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲ 05 January 2019

به گزارش تابناک، محمدامین زنگنه امروز در نشست تخصصی آب و انرژی‌های تجدیدپذیر با بیان اینکه انرژی‌های تجدید پذیر می‌تواند موتور اشتغال و توسعه در ایران باشد، گفت: نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که اشتغالی که از طریق تجدیدپذیرها ایجاد می‌شود بدون نیاز به آب است. همچنین این ایجاد اشتغال می‌‌تواند در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته باشد.

وی با اشاره به ایجاد اشتغال قابل توجه تجدیدپذیرها در سایر کشورها گفت: در کشور آلمان حدود 400 هزار نفر در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر مشغول به کار هستند، در حالی که کل صنعت خودروسازی به عنوان مهمترین صنعت آلمان  شناخته می‌شود، برای  700 هزار نفر ایجاد اشتغال شده است.

وی افزود: در حال حاضر حداقل 20 هزار شغل از طریق ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ایران به وجود آمده است که در صورت رفع موانع و احداث 5 هزار مگاوات ظرفیت تجدیدپذیر طبق برنامه ششم توسعه میزان اشتغال به 100 هزار شغل خواهد رسید.

زنگنه با اشاره به اثرات بحران آب در کشور گفت: نقشه خشکسالی و تنش آبی استان اصفهان حاکی از آن است که بسیاری از نیروگاه‌های کشور که از جمله صنایع آب بر به شمار می‌آیند در دشت‌های ممنوعه و ممنوعه بحرانی احداث شده است. پس طبق تعریف دشت‌های ممنوعه بحرانی به هیچ عنوان حق استفاده و برداشت از منابع آبی این مناطق وجود ندارد.

وی ادامه داد: می‌توان گفت در حدود 50 تا 60 درصد استان اصفهان تحت تاثیر خشکسالی از نوع ممنوعه و بحرانی است چرا که مشکل آب اصفهان به حد ی است که در خاموشی به دست آمده در تابستان امسال یکی از نیروگاه‌های اصفهان به دلیل مشکل آب وارد مدار نشده است.

همچنین حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: یکی از اولویت‌های اصلی بنده موضوع آب و اشتغال بوده است بنابراین در این راستا یکی از راه‌حل‌هایی که هر دو مورد فوق را پوشش می‌داد توسعه سیستم‌های خورشیدی در روستاهای واقع در شرق اصفهان بود.

وی افزود: گسترش این امر به دلیل آنکه از منابع آبی بی‌نیاز است می‌تواند احیاگر منابع آبی باشد ضمن آنکه با تولید برق و فروش برق به مجموعه وزارت نیرو می‌توان درآمدی پایدار و مطمئن ایجاد کرد.

نماینده مردم اصفهان در پاسخ به این سؤال که اعتراضات انجام شده در خصوص موضوع آب به کجا رسید، گفت: اعتراضات انجام شده در اصفهان نهایتا توانست دولت را از خواب بیدار کند. در واقع بحرانی بودن موقعیت آب و انرژی را توسط اعتراضات خود نشان دادیم، چرا که به تازگی رئیس‌جمهور نیز در مورد اهمیت آب و برق سخن گفتند.

عابدی با تاکید بر لزوم کاهش مصرف آب در صنایع گفت: باید برای کاهش مصرف صنایع آب‌بر برنامه‌ریزی جدی صورت بگیرد که یکی از راهکارهای آن انتقال صنایع آب‌بر از مناطق کم‌آب به استان‌هایی است که در کنار منابع آبی مستقر هستند.

وی افزود:‌اگر توسعه سیستم‌های خورشیدی در اصفهان افزایش یابد می‌تواند علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار موجب درآمدزایی خانوارهای اصفهانی شود.

همچنین اکبر ادیب‌فر رئیس هیأت مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: به ازای احداث هر 100 مگاوات نیروگاه بادی از مصرف معادل 250 هزار متر مکعب آب در سال جلوگیری می‌شود.

وی در خصوص توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در مناطق محروم گفت:‌به دلیل پتانسیل فراوان خورشید و باد در مناطق محروم ایران برای مثال وزش بادها در قزوین و نیز در شرق کشور در استان‌های خراسان و سیستان بلوچستان اغلب نیروگاه‌های تجدیدپذیر گروه مپنا و همینطور شرکت‌های دیگر در مناطق محروم و روستایی احداث شده‌اند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار